Έκθεση-Έκφραση γ΄λυκείου. Θέμα: « Τι σημαίνει για εσάς η φιλία; Με ποια κριτήρια επιλέγετε τους φίλους σας; Να εκθέσετε τις απόψεις σας στο ιστολόγιο του σχολείου σας αξιοποιώντας σκέψεις, ιδέες και επιχειρήματα από την προσωπική σας ζωή (300-350 λέξεις).

 



Τίτλος: Φίλος είναι ο Άλλος Εγώ.

Ακόμα και σε μία εποχή όπως η σημερινή, ψηφιακή, αλλοτριωμένη και απρόσωπη, η φιλία ανθίζει και κάνει αισθητή την παρουσία της. Διότι είτε προσωπικά είτε ψηφιακά η λέξη φίλος ακούγεται από άκρου είς άκρον: δεν είναι τυχαίο ότι τα μίντια διατηρούν την έννοια της φιλίας μέσω των σχετικών like ψηλά. Η ιστορία προσεκτικά μεταφέρει ήθη και αξίες, μία από αυτές είναι η φιλία διότι είναι συνεκτικός δεσμός ανθρώπων και κοινωνίας, σηματοδοτεί η φιλία τη σχέση και το κτίσιμο του κόσμου ανάμεσα σε ανθρώπους: Για εμένα  και για όλους τους ανθρώπους φιλία σήμερα είναι ανάσα ζωής, αν και τα κριτήρια στην ψηφιακή εποχή έχουν τουλάχιστον τροποποιηθεί.

Για έναν έφηβο η φιλία σημαίνει στήριγμα ηθικό και ψυχολογικό, συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων, βοήθεια στις δύσκολες στιγμές αλλά και πλήρωση στιγμών με μία ουσιαστική διάρκεια σκέψεων και ανακάλυψης σημαντικών πραγμάτων. Η φιλία αντιπροσωπεύει την πίστη ότι δεν είμαι μόνος αλλά υπάρχουν άνθρωποι ώστε η ύπαρξή μου να συνεχίσει να μεριμνά, να φροντίζει, να υπάρχει και να εξελίσσεται όχι ατομικά και εγωϊστικά αλλά μέσω κάποιου άλλου. Φιλία σημαίνει να μπορώ να βλέπω τον άνθρωπο και τον κόσμο και διά μέσω κάποιου άλλου ώστε να ανοίγουν οι ορίζοντές μου ο τρόπος αντίληψης του ανθρώπου και του κόσμου.

Η φιλία σηματοδοτεί την Πλατωνική υπεραξία ότι το Όλον χρειάζεται, όλα πέρα από τον εαυτόν μου υπάρχουν και τα έχω ανάγκη: ο φίλος έχει κομμάτια αληθείας και ευτυχίας τα οποία εγώ δεν τα έχω και θα πρέπει να τα δανεισθώ. Ο Φίλος είναι για εμένα η αιτία όλα γύρω μου να έχουν αξία διότι είναι η φιλία η αιτία να ανοίγομαι και να μην θεωρώ ότι από μόνος μου είμαι αυτάρκης και κανέναν δεν έχω ανάγκη. Φίλος είναι το διαβατήριο εξόδου μου στον κόσμο.

Τα κριτήρια της φιλίας ξεκινούν από εκεί όπου τελειώνει η αυτογνωσία και η σκληρή αυτοκριτική. Καλός φίλος είναι αυτός ο οποίος μπορεί να μου προσφέρει όσα εγώ εγωϊστικά δεν μπορώ να προσφέρω στον εαυτό μου: συμπάθεια για τον άλλο, προσφορά προς τον άλλο ανιδιοτελή. Άξιος φίλος είναι αυτός ο οποίος μπορεί να καλύψει όλα τα κενά που έχω ανακαλύψει στον εαυτό μου και θέλω κάποιον να με βοηθήσει να τα καλύψω έως να τα θεραπεύσω.

Κρίνω ως άξιο φίλο αυτόν ο οποίος με εμπνέει να του λέω αλήθειες, να τον εμπιστεύομαι ώστε και οι δύο να αλληλοεπιδρούμε δημιουργικά. Ικανός φίλος είναι αυτός ο οποίος μπορεί να σηκώσει τα σφάλματά μου και να με ελαφρύνει στη διαχείρισή τους. Είναι αυτός ο οποίος διά της κοινωνίας έχει να συμπληρώσει στην ύπαρξή μου αρκετά από τα χαρακτηριστικά που μου λείπουν, όπως ίσως αγάπη, συγχώρεση, ανωτερότητα.

Ο Φίλος είναι διηνεκής έννοια: υπήρξε στην Ομηρική εποχή, υπάρχει και σήμερα: είναι ένωση ψυχών και εσωτερικών δυνάμεων: άρα ακόμα και στην μιντιακή εποχή μπορεί φίλος να υπάρχει: αρκεί να τηρούνται (και στην ψηφιακή και στην προσωπική φιλία) οι αρχές της ειλικρίνειας και της ανταπόδοσης, της ανιδιοτέλειας και ανυστεροβουλίας. Διότι όπως είπε ο Αριστοτέλης: «φίλος είναι ο άλλος εγώ» πάντα θα υπάρχει το εγώ άρα πάντα και ο φίλος.

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr