νεοελληνική γλώσσα α΄γυμνασίου, φύλλο εργασίας 5ης ενότητος.

 


Νεοελληνική γλώσσα α΄γυμνασίου:

Τι προσέχω;

 

1)Ανάλυση κειμένου: ποιος μιλάει

                                       Τι λέει

                                       Πού

                                       Πώς

                                       Τι περιγράφει

                                       Τι αφηγείται

                                       Αίτια, αποτελέσματα, σκοπός.

 

2)Αναγνώριση ρήματος: (τεχνική αναγνώριση ρήματος):πρόσωπο, αριθμός, συζυγία, φωνή, διάθεση, χρόνος (χρονική βαθμίδα, ποιόν ενεργείας).

Π.χ. Να αναγνωρίσετε το ρήμα: χτυπήθηκα:

Α΄πρόσωπο

Ενικός αριθμός

Β΄αυζυγία (χτυπώ)

Παθητική φωνή (χτυπιέμαι)

Παθητική διάθεση (παθαίνω κάτι)

Αόριστος (χρονική βαθμίδα)

Για μία στιγμή (ποιόν ενεργείας).

 

3) εγώ είμαι καλός: εγώ=Υποκείμενο

                                    Είμαι =συνδετικό ρήμα

                                    Καλός= κατηγορούμενο

(τα συνδετικά ρήματα επιτυγχάνουν την περιγραφή: ο Κώστας είναι ψηλός, το σχολείο είναι έτοιμο, κ.λ.π).

4) παραγωγή λέξεων:

Προθήματα – θέμα – επιθήματα- κατάληξη :

Α) χωρίστε το παρακάτω ρήμα στα μέρη του:

Πρόθημα       θέμα            επίθημα    κατάληξη

  Κατά             κοκκιν             ιζ                    ω

Β) η λέξη δοκιμάζω από ποια λέξη παράγεται; (από τη λέξη δοκιμή + αζ+ω).

 

Παραγωγή λόγου:

1) Πιστεύω ότι πρόκειται για μία καλή παράσταση που αξίζει να δούμε γιατί:

Α)το θέμα είναι προσφιλές και γνωστό

Β)το Μαύρο θέατρο θα το παρουσιάσει με το δικό του τρόπο

Γ)θα έχει παραμυθένια ατμόσφαιρα με τις νεράϊδες και τα ξωτικά

Δ) θα έχει πρωτότυπη μουσική

2) Θα αγοράσω τα παρακάτω και θα φροντίσω για τα παρακάτω:

Θα αγοράσω εισιτήρια των 15Ε  γιατί αποφασίσαμε να πάμε σε τέσσερεις φίλους μου και δεν έχουμε περισσότερα χρήματα για να διαθέσουμε. Θα παρακολουθήσουμε αν βρούμε εισιτήρια την παράσταση της Κυριακής και θα προμηθευθούμε τα εισιτήρια μέσω τηλεφώνου ή με χρέωση της πιστωτικής κάρτας της μητέρας μου που μου επέτρεψε να χρησιμοποιήσω.

3)Καθοδηγούμαι με βάση το χάρτη (εξάσκηση σε ενεστώτα και μέλλοντα):

Θα στρίψεις δεξιά στην οδό Ερατοσθένους και θα προχωρήσεις ευθεία: Όταν φθάσεις στην πλατεία Πλαστήρα θα συνεχίσεις λοξά αριστερά σε έναν μεγάλο δρόμο που λέγεται Ευτυχίδου. Σε λίγο θα συναντήσεις την πλατεία Παγκρατίου. Εκεί θα πάρεις το δεύτερο δρόμο δεξιά. Αυτή είναι η οδός Φρύνης. Στο τέλος του οικοδομικού τετραγώνου θα βρείς το θέατρο μπροστά σου.

4)Αποδίδω την υπόθεση μιάς ταινίας προσθέτοντας και το σχόλιό μου:

Πρίν από λίγες ημέρες παρακολούθησα μία καταπληκτική ταινία με τίτλο: « Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο σοκολάτας». Η υπόθεση έχει ως εξής: Ο κάτοχος ενός εργοστασίου σοκολάτας θέλοντας να βρεί ένα διάδοχο για το εργοστάσιό του βάζει πέντε χρυσά εισιτήρια μέσα σε αντίστοιχες σοκολάτες. Κάθε παιδί που βρίσκει ένα από αυτά επισκέπτεται το εργοστάσιο αλλά κατά την επίσκεψή τους τα τέσσερα αυτά παθαίνουν διάφορα ατυχήματα καθώς υποκύπτουν στις αδυναμίες τους. Μόνον ο Τσάρλι καταφέρνει να δεχθεί πρόταση για τη θέση του διευθυντή του εργοστασίου. Στην αρχή την αρνείται για να μην αποχωρισθεί την οικογένειά του αλλά στο τέλος αποφασίζουν όλοι μαζί να μεταφέρουν το σπίτι τους στο εργοστάσιο και εγκαθίστανται εκεί.

5) Κατασκευάζω πρόσκληση:

    Σας προσκαλούμε να παρακολουθήσετε την παράσταση του έργου: (Ποιοι)

    « Ιστορίες του παππού Αριστοφάνη» (Τι)

   Που θα παρουσιάσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες του Α3 στο αμφιθέατρο του σχολείου μας  (Πού)

    Το Σάββατο 10 Μαΐου το απόγευμα στι 6 μ.μ  (Πότε)

                                                              Σας περιμένουμε  με ανυπομονησία (συναισθήματα)

                                                              Οι μαθητές του Α3 (Ποιοι)

                                                       2ο γυμνάσιο Μυτιλήνης (Ερμού και Αρίωνος) (πού)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr