Α΄Κ Ε Ι Μ Ε Ν Ο.
«Γιατί τα βιβλία μας χαρίζουν χρόνια».
Κάποτε ο εκδότης Βαλεντίνο Μπομπιάνι κυκλοφόρησε τον αφορισμό: «Ένας άνθρωπος που διαβάζει αξίζει για δύο».Όταν το λέει ένας εκδότης,μπορούμε να το θεωρήσουμε μόνον σαν ένα επιτυχημένο σλόγκαν,εγώ όμως νομίζω πως σημαίνει ότι η γραφή (και γενικότερα η γλώσσα)μακραίνει τη ζωή.Ήδη από την εποχή που το ανθρώπινο γένος άρχισε να εκφέρει τους πρώτους ήχους με κάποιο νόημα,οι οικογένειες και οι φυλές είχαν ανάγκη τους γέρους.Ίσως παλιότερα ήταν άχρηστοι και τους πετούσαν στην άκρη όταν δεν μπορούσαν πια να πάνε για κυνήγι.Με τη γλώσσα όμως οι γέροι μεταβλήθηκαν σε μνήμη του γένους:κάθονταν στη σπηλιά,δίπλα στη φωτιά,και αφηγούνταν όσα είχαν συμβεί(ή φημολογούνταν ότι συνέβησαν)πριν να γεννηθούν οι νέοι.Πριν από την καλλιέργεια αυτής της συλλογικής μνήμης,ο άνθρωπος γεννιόταν χωρίς εμπειρίες,δεν προλάβαινε να τις αποκτήσει και πέθαινε.Αργότερα όμως,ένας νέος είκοσι χρονών,ήταν σαν να είχε ζήσει πέντε χιλιάδες χρόνια.Τα γεγονότα που είχαν συμβεί πριν από αυτόν και τα όσα είχαν μάθει οι γέροντες,μεταβάλλονταν σε τμήμα της μνήμης του.
Σήμερα τα βιβλία είναι οι γέροι μας.Δεν το αντιλαμβανόμαστε,αλλά ο πλούτος μας σε σύγκριση με έναν αναλφάβητο(ή με έναν εγγράμματο που δεν διαβάζει)είναι ότι εκείνος ζει και θα ζει μόνο τη δική του ζωή,ενώ εμείς έχουμε ζήσει πάρα πολλές.Θυμόμαστε τα παιδικά μας χρόνια μαζί με τα παιδικά χρόνια του Προύστ,αφομοιώσαμε κάτι από τη σοφία του Σόλωνα, ταξιδεύουμε το ταξίδι της ζωής και σκεφτόμαστε τον Οδυσσέα κι επαναλαμβάνουμε στον εαυτό μας,μαζί με το παραμύθι που μας είπε η γιαγιά,κι εκείνο που είχε αφηγηθεί η Σεχραζάτ.
Β.Ε Ρ Ω Τα Η Σ Ε Ι Σ.
1)Τι εννοεί ο συγγραφέας με τη φράση «σήμερα τα βιβλία είναι οι γέροι μας»;
2,5 μον.
2)Συνδύασε στο συνταγματικό άξονα τις λέξεις,για να σχηματιστούν προτάσεις,και βάλε σε σειρά τις προτάσεις,ώστε να σχηματιστεί παράγραφος.
Όλες/τον αέρα/οι σειρήνες/άγρια/δονούσαν/σε λίγο.
«Συναγερμός!»/κι αμέσως/κάναμε/είπαμε/ησυχία/.
Τα μεσάνυχτα/ήταν/θα/περασμένα/.
Ακούστηκε/εκεί που/από μακριά/μιλούσαμε/κάτι.
2,5 μον.
3)α)Να υπογραμμίσετε τα κατηγορούμενα και τα αντικείμενα της δευτέρας παραγράφου του κειμένου και να δηλώσετε τι είναι γραμματικώς το καθένα(ουσιαστικό,αντωνυμία κ.λ.π).
β)Να ξαναγράψετε την παρακάτω φράση αναφερόμενοι στο παρόν:
«Αργότερα όμως,ένας νέος είκοσι χρονών,ήταν σαν να είχε ζήσει πέντε χιλιάδες χρόνια.Τα γεγονότα που είχαν συμβεί πριν από αυτόν και τα όσα είχαν μάθει οι γέροντες,μεταβάλλονταν σε τμήμα της μνήμης του».
Να ξαναγράψετε την παρακάτω φράση αναφερόμενοι σε παρελθοντικό χρόνο.
«Ένας άνθρωπος που διαβάζει αξίζει για δύο».Όταν το λέει ένας εκδότης,μπορούμε να το θεωρήσουμε μόνον σαν ένα επιτυχημένο σλόγκαν,εγώ όμως νομίζω πως σημαίνει ότι η γραφή (και γενικότερα η γλώσσα)μακραίνει τη ζωή.».
2,5 μον.
4.α)
Λέξεις |
Ρήματα |
Ουσιαστικά |
Επίθετα. |
Επαναλαμβάνουμε |
|
|
|
Αντιλαμβανόμαστε |
|
|
|
Μεταβάλλονταν |
|
|
|
Β)Σχηματίστε σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό ένα από τα εξής:α)το δι-δισ-από το αριθμητικό δύο,β)το δυ-θέμα του δύο,γ)το δυσ-(δύσκολος,κακός),αχώριστο μόριο,και δεύτερο συνθετικό μία από τις λέξεις που δίνονται στη στήλη:
Τύχη ………………………….
Πρόσωπο ……………………...
Στίχος ………………………….
Γένος …………………………..
Πίστη …………………………..
Γλώσσα ………………………..
Τρόπος …………………………
Λέξη ……………………………
Αρχή ……………………………
Κάμπτω ………………………...
Κόπτω ………………………….
Εγγονός …………………………
2,5 μον.
Γ΄Π Α Ρ Α Γ Ω Γ Η Λ Ο Γ Ο Υ.
«Υπόθεσε ότι με τους φίλους σου επισκέφθηκες μία έκθεση βιβλίου.Δικαιολόγησε τις συγκεκριμένες προτιμήσεις σου στην αγορά των βιβλίων που σου άρεσαν,γράφοντας ένα κείμενο 2-3 παραγράφων.».
10 μον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr