Ενότητα 17η - Φύλλο Εργασίας (Ιστορία γ΄γυμνασίου).

 



 

1) Βρείτε την σωστή απάντηση στις παρακάτω ερωτήσεις.

1.      Ο Καποδίστριας ήλθε στην Ελλάδα τo 1828  βάσει των αποφάσεων της εθνοσυνέλευσης

Α. του Άστρους      (1823)   Β. της Επιδαύρου (1822)  Γ. της Τροιζήνας (1827)            Δ. του Άργους

2.      Κατά την άφιξη του Καποδίστρια η Ελλάδα

Α. αντιμετώπιζε ακόμη τον τουρκικό κίνδυνο και την ανασφάλεια σε στεριά και θάλασσα            

Β. τα σύνορα είχαν πλέον παγιωθεί              Γ. τα οικονομικά ήταν άθλια                       Δ. το Α και το Γ           Ε. το Β και το Γ.

3.      Στο τομέα του πολιτεύματος και της διοίκησης ο Καποδίστριας

Α. υπήρξε συγκεντρωτικός, αναστέλλοντας το ισχύον Σύνταγμα Β. συνέχισε να κυβερνά όπως οι προκάτοχοί του

Γ. αναθεώρησε το Σύνταγμα Δ. συγκάλεσε την Δ΄ Εθνοσυνέλευση και άλλαξε το Σύνταγμα

4.      Τον απασχόλησε το θέμα της συγκρότησης τακτικού στρατού γι’ αυτό  και

Α. Ίδρυσε τον λόχο των ευελπίδων, δηλαδή μια στρατιωτική σχολή  Β. αξιοποίησε σε θέσεις κλειδιά έμπιστους αγωνιστές της επανάστασης  Γ. Καταπολέμησε την πειρατεία με την βοήθεια του Μιαούλη Δ. όλα τα παραπάνω

5.      Ένα από τα  σημαντικότερα ίσως έργα του Κ. στην οικονομία ήταν

Α. η ίδρυση τράπεζας  και η κοπή νομίσματος    Β. η σύναψη πολλών δανείων               Γ. η έκδοση ομολόγων

6.      Για την οικονομική ανάκαμψη ο Καποδίστριας

Α. δανείστηκε από τους ξένους Β. αξιοποίησε τους γνωστούς του πλούσιους Έλληνες και φιλέλληνες του εξωτερικού

7.      Στον τομέα της εκπαίδευσης ο Καποδίστριας προσπάθησε γρήγορα

Α. να ιδρύσει το πρώτο ελληνικό πανεπιστήμιο  

Β. να ιδρύσει σχολεία βασικής, γεωργικής και τεχνικής εκπαίδευσης              

Γ. να ιδρύσει πολλά Πρότυπα σχολεία που προετοίμαζαν τους μελλοντικούς φοιτητές   

Δ. όλα τα παραπάνω

8.      Ένας τύπος σχολείου που ίδρυσε ο Καποδίστριας ήταν και το Αλληλοδιδακτικό, όπου

Α. φοιτούσαν μικρά παιδιά και διδάσκονταν από μεγαλύτερους μαθητές  

Β. όπου φοιτούσαν έφηβοι (κάτι σαν γυμνάσιο) 

Γ. όπου οι δάσκαλοι ήταν επιφανείς επιστήμονες από το εξωτερικό.

Δ. όπου οι μαθητές μάθαιναν τις αγροτικές εργασίες

9.      Τα τεχνικά σχολεία που ίδρυσε ο Κυβερνήτης ονομάστηκαν

Α. αλληλοδιδακτικά              Β. πρότυπα            Γ. ελληνικά            Δ. χειροτεχνεία    Ε. αγροκήπια

10.    Ο Καποδίστριας προχώρησε στην κοπή του πρώτου νομίσματος όπου τυπώθηκε

Α. ένας σταυρός     Β. ένα πουλί, ο γρύπας    Γ. ο φοίνικας     Δ. ο Μέγας Αλέξανδρος

11.    Για την εξάλειψη της πειρατείας στα παράλια του Αιγαίου ο Καποδίστριας απευθύνθηκε στον Ναύαρχο:

Α. Κανάρη             Β. Κουντουριώτη  Γ. Μιαούλη            Δ. Τομπάζη

12.    Η τελευταία μάχη της Ελληνικής Επανάστασης δόθηκε

Α. στο Πέτα το 1829                            Β. στην Πέτρα το 1829         Γ. στην Βοιωτία το 1828

13.    Σημαντική αντικυβερνητική δράση ανέπτυξε η εφημερίδα

Α. Απόλλων στις Σπέτσες      Β. Λόγιος Ερμής στην Ύδρα Γ. Ερμής στον Πόρο            

Δ. Απόλλων στην Ύδρα.

14.    Ο Καποδίστριας ίδρυσε επίσης

Α. γεωργική σχολή               Β. αρχαιολογικό μουσείο      Γ. πανεπιστήμιο     Δ. τίποτε από τα παραπάνω Ε. το Α και Β  

15.    Ο Καποδίστριας

Α. δεν δέχτηκε το πρωτόκολλο της ανεξαρτησίας του 1830.

Β. δέχτηκε το πρωτόκολλο αλλά προσπάθησε να αλλάξει τα σύνορα και να μεγαλώσει την Ελλάδα

Γ. δέχτηκε το πρωτόκολλο της ανεξαρτησίας του 1830, όπως ήταν.

Δ. εφάρμοσε μια παρελκυστική πολιτική για να πετύχει την επέκταση των συνόρων

Ε. το Α και το Δ.    Στ. το Β και το Δ.

 

2) Χαρακτηρίστε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές ή λαθεμένες:             

1.      Ο Καποδίστριας επιβλήθηκε ως Κυβερνήτης της Ελλάδας από τις Μεγάλες Δυνάμεις και ειδικά την Ρωσία.

2.      Ο Καποδίστριας αντιμετώπιζε το πρόβλημα ότι πολλοί από τους αγωνιστές ζητούσαν να εξαργυρώσουν τις υπηρεσίες τους προς το Έθνος.

3.      Ο Κυβερνήτης πίστευε ότι ένα πανεπιστήμιο δεν θα κάλυπτε τις άμεσες και επείγουσες εκπαιδευτικές ανάγκες των Ελλήνων.

4.      Ο Καποδίστριας ευτύχησε τουλάχιστον να δει τα σύνορα του ελληνικού κράτους να φθάνουν ως την γραμμή Αμβρακικού - Παγασητικού κόλπου.

5.      Οι Έλληνες αγκάλιασαν με ενθουσιασμό την επιλογή του Καποδίστρια να οργανώσει ένα συγκεντρωτικό κράτος.

6.      Ο Καποδίστριας ήθελε να αποδώσει την απελευθερωμένη αγροτική γη στον λαό, γεγονός που δυσαρεστούσε τις μεγάλες δυνάμεις.

7.      Οι μεγαλύτεροι εχθροί του Καποδίστρια ήταν οι Μανιάτες και οι Υδραίοι.

8.      Τον Καποδίστρια δολοφόνησαν οι γιοι του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη από την Βοιωτία.

9.      Αν δεν ήταν ο Καποδίστριας τότε πιθανώς ο γύρος πίτα δεν θα είχε μέσα και τηγανητές πατάτες.

10.    Ο Καποδίστριας ίδρυσε ένα γεωργικό σχολείο στην Τίρυνθα που ονομάστηκε Πρότυπο Αγροκήπιο.

11.    Στην τελευταία μάχη της Επανάστασης ο ηγέτης των ελληνικών δυνάμεων ήταν ο Δημήτριος Υψηλάντης.

12.    Ο Καποδίστριας πρόσφερε όλη του την περιουσία του στο ελληνικό κράτος.

13.    Ο Καποδίστριας δεν οργάνωσε ένα συγκεντρωτικό κράτος, αλλά διατήρησε την παλιά διοικητική δομή.

14.    Ουσιαστικά, σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ το ελληνικό κράτος δεν ενηλικιώθηκε ακόμη.

15.    Ο Μιαούλης ανατίναξε την ναυαρχίδα του στόλου «Ελλάδα», λόγω της αντίθεσης των Υδραίων προς τον Καποδίστρια.

16.    Η δολοφονία του Καποδίστρια δεν είχε καμιά σοβαρή επίπτωση στην εικόνα των Ελλήνων στην Ευρώπη.


3) Γράψτε στο τετράδιό σας μια παράγραφο αναπτυγμένη με την μέθοδο της σύγκρισης και της αντίθεσης σχετικά με τον τρόπο με τον οποίον παρουσιάζεται ο Καποδίστριας στις πηγές (α) και (β) του βιβλίου σας. Μην ξεχνάτε ότι ο Ι. Κωλέττη ήταν μισητός εχθρός του Κυβερνήτη, ενώ ο τραπεζίτης Εϋνάρδος πιστός του φίλος.

 

4) Αφού περιγράψετε σε μια παράγραφο την εικόνα της δολοφονίας του Καποδίστρια , να απαντήσετε σε μια άλλη παράγραφο στην ερώτηση: ποια ήταν τα αίτια της σύγκρουσης του Καποδίστρια και των αντιπάλων του και ποια ήταν η αφορμή της δολοφονίας του



 5) Σε ένα κείμενο δύο παραγράφων στο τετράδιό σας να αποτιμήσετε την εκπαιδευτική πολιτική του Καποδίστρια.

 

6) Συμπληρώστε τα κενά και μάθετε καλά το ολοκληρωμένο παρακάτω κείμενο.

Όταν ήρθε ο Ι. Καποδίστριας στην Ελλάδα η κατάσταση ήταν …………………..   ……………. και ……………..   έλεγχαν μεγάλες περιοχές και ο …………….… στρατός παρέμενε στην ……………………, ενώ ο …………………… στρατός στη ……………………….  Ο Ι. Καποδίστριας ίδρυσε τον ……………………., πρώτο βήμα για τη δημιουργία τακτικού στρατού στην Ελλάδα. Επίσης χάρη στη βοήθεια του ………………………καταπολεμήθηκε και η ………………… στη θάλασσα.   Ο Ι. Καποδίστριας ίδρυσε την πρώτη , ελληνική ………………. με τη βοήθεια του φίλου του Γαλλοελβετού τραπεζίτη ………………… και εφάρμοσε αυστηρή …………….στις δημόσιες δαπάνες. Έκοψε και το πρώτο ελληνικό …………….., τον ………………..  Κύρια προτεραιότητα του Κυβερνήτη υπήρξε οπωσδήποτε  η οργάνωση της ………….……. των παιδιών και των νέων. Γι’ αυτό ίδρυσε το …………….…. της Αίγινας, στο οποίο λειτουργούσαν τρία …...……………….., (δηλ.……………..) σχολεία, τρία …………………… (………….…..), αρκετά…………………. (…………………..) καθώς και το ………… Σχολείον , στο οποίο φοιτούσαν όσοι προορίζονταν για ………………….. Επίσης ιδρύθηκε το ……………... Σχολείον, για όσους προορίζονταν να σπουδάσουν στα……………………….του εξωτερικού. Στην Τίρυνθα δημιουργήθηκε το ………………………………(……………………). Ίδρυσε ακόμη και το πρώτο Α………………… Μ………………. Κατηγορήθηκε όμως γιατί δεν ίδρυσε …………………….. Αυτός όμως πίστευε στην προτεραιότητα της β…………… και τ………… εκπαίδευσης, επειδή έτσι αντιμετωπίζονταν οι πραγματικές και επιτακτικές ανάγκες του ελληνικού λαού μετά από τις καταστροφές και την δυστυχία της Επανάστασης.

 

7) Να βρείτε ποια τμήματα της Ελλάδας περιλαμβάνονται στο ελληνικό κράτος σύμφωνα με την συνθήκη της Κωνσταντινούπολης το 1832 και να συγκρίνετε με την έκταση που καταλάμβανε το κράτος σύμφωνα με το πρωτόκολλο της Ανεξαρτησίας  1830. Σημειωτέον ότι ο Καποδίστριας δεν ζούσε πια, για να δει τα αποτελέσματα των διπλωματικών του προσπαθειών.

 

Συμπερασματικά:

     

Ο Ι. Καποδίστριας οργάνωσε τον στρατό, την οικονομία, την εκπαίδευση, την διακυβέρνηση του κράτους, πέτυχε την πολιτική ανεξαρτησία, έκοψε το νόμισμα, πάταξε την πειρατεία  και τη ληστεία, μοίρασε τις εθνικές γαίες, απομάκρυνε την Αγγλική, Γαλλική αλλά και τη Ρωσική επιβολή. Κατά συνέπεια δρομολόγησε τη δολοφονία του καθώς μ’ αυτά που έκανε ούτε οι πρόκριτοι ούτε οι Αγγλογάλλοι τον ήθελαν. Ο Ελληνικός λαός όμως  και τον ήθελε και τον θρήνησε.

   Υπήρξε ο πρώτος αλλά και ο μοναδικός ηγέτης της Ελλάδας, ο οποίος όχι μόνο δεν πληρωνόταν για τη θητεία του (άμισθος υπάλληλος) αλλά και έδωσε την όλη την προσωπική του περιουσία για την ίδρυση της πρώτης Ελληνικής τράπεζας.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr