Δομή διδακτικού σεναρίου.

 


Δομή Διδακτικού Σεναρίου

 

 

1. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Τίτλος διδακτικού σεναρίου

 

Δημιουργός/οί

 

Βαθμίδα - Τάξη

 

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές και συμβατότητα με ΠΣ

 

- Γνωστικό αντικείμενο - Θεματικό πεδίο - Θεματική ενότητα

 

- Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα όπως αναφέρονταιστο ΠΣ

 

- Σχέση με άλλεςθεματικές ενότητεςή/και θεματικά πεδία του γνωστικού αντικειμένου ή/και άλλα γνωστικά αντικείμενα

 

Χρονική διάρκεια

 

2. ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (και πιθανές αντιλήψεις μαθητών/τριών για το προς μελέτη θέμα)– ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ/ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

 

3. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

 

 4. ΣΚΟΠΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ - ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

(σκοπός σεναρίου και προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ως προς τις γνώσεις, τις δεξιότητες, τις στάσεις, με βάση τη φυσιογνωμία του κάθε γνωστικού αντικειμένου)

 

 5 ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

(ενδεικτικά: οργάνωση της τάξης, εκπαιδευτικόυλικό, αξιοποίηση εποπτικών μέσων, λογισμικών και υπηρεσιώντων Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών,…)

 

 6. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

(περιγραφή διδακτικής μεθοδολογίας π.χ. διερευνητική, ομαδοσυνεργατική, βιωματική, κ.λπ. προσέγγιση, διδακτικές τεχνικές και διδακτικά εργαλεία, πλαίσιο και τεχνικές αξιολόγησης των μαθητών)

 

 7. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ (ενδεικτικά: περιγραφή δραστηριοτήτων, σταδίων/φάσεων, ενεργειών εκπαιδευτικού και μαθητών)

 

8. ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ - ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (π.χ. στην περίπτωση συνθηκών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης)

 

 9. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

 

 10. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Φύλλα εργασίας(που θα δοθούν σε μαθητές και μαθήτριες)

 

 

 

Αρχές Σχεδιασμού Διδακτικού Σεναρίου(πηγή:Πλατφόρμα Αίσωπος)

 

·        Ο τίτλος του διδακτικού σεναρίου αποτυπώνει με ακρίβεια τη θεματική ενότητα και το περιεχόμενό του.

·        Ο χρόνος εφαρμογής του σεναρίου ανταποκρίνεται στον χρόνο που έχει προσδιοριστεί τόσο στο σύνολο του σεναρίου όσο και σε κάθε διακριτή φάση του.

·        Η προτεινόμενη υλικοτεχνική υποδομή και η οργάνωση της τάξης είναι κατάλληλες για το προτεινόμενο διδακτικό σενάριο.

·        Το σενάριο αξιοποιεί επαρκώς διαδραστικές, πολυμεσικές και πολυτροπικές δυνατότητες, σε εναρμόνιση με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.

·        Το θεωρητικό/μεθοδολογικό πλαίσιο που υιοθετείται στο σενάριο υποστηρίζεται από τις προτεινόμενες δραστηριότητές του.

Τεκμηρίωση του διδακτικού σεναρίου

·        Το εκπαιδευτικό πρόβλημα και η  ανάλυση του θέματος τεκμηριώνεται στο σκεπτικό του σεναρίου.

·        Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα προσδιορίζονται με σαφήνεια και εξυπηρετούνται από το προτεινόμενο σενάριο.

·        Το σενάριο είναι κατάλληλο για την ηλικία και την εκπαιδευτική βαθμίδα για την οποία προτείνεται.

·        Γίνεται βιβλιογραφική ή/και δικτυογραφική τεκμηρίωση των αναφορών που περιλαμβάνει το σενάριο (στην τεκμηρίωση αυτή περιλαμβάνονται εγκεκριμένα ψηφιακά αντικείμενα και αποθετήρια ανοικτών πόρων).

Εκπαιδευτική διαδικασία

·        Η εκκίνηση της διδασκαλίας (πρώτη φάση της διδακτικής πορείας) παρουσιάζεται με σαφήνεια και συμβάλλει στην ενεργοποίηση των μαθητών/μαθητριών σε σχέση με το αντικείμενο διδασκαλίας.

·        Χρησιμοποιούνται κατάλληλεςδιδακτικές προτάσεις/τεχνικέςγια την επίτευξητων προσδοκώμενων μαθησιακώναποτελεσμάτων.

·        Οι μαθητές/μαθήτριες εμπλέκονται με ενεργό τρόπο στο μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

·        Το εκπαιδευτικό υλικό και τα φύλλα εργασίας που χρησιμοποιούνται στο σενάριο είναι κατάλληλα και διευκολύνουν την κινητοποίηση των μαθητών/μαθητριών και την ενεργή μάθηση.

·        Το σενάριο περιλαμβάνει ποικιλία τρόπων αξιολόγησης των μαθητών/μαθητριών.

Δραστηριότητες του σεναρίου

·        Το σενάριο περιλαμβάνει δραστηριότητες διαβαθμισμένης δυσκολίας

·        Το σενάριο ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντα των μαθητών και τις εμπειρίες τους από την καθημερινότητα.

·        Οι προτεινόμενες φάσεις διδασκαλίας είναι επαρκώς αναπτυγμένες με κατάλληλες δραστηριότητες για το συγκεκριμένο σενάριο.

·        Οι δραστηριότητες είναι επαρκώςτεκμηριωμένες (δομημένες σε επιμέρους βήματα, με σαφείς,κατανοητές οδηγίεςκαι αντιστοίχιση με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα στη βάση των οποίων έχουν σχεδιαστεί).

·        Οι μεταβάσεις από τη μια δραστηριότητα στην άλλη είναι κατανοητές, ομαλές και εξυπηρετούν τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.

·        Το σενάριο παρουσιάζει κάποια ιδιαίτερη καινοτομία (π.χ. σε σχέση με την αξιοποίηση διδακτικών εργαλείων, ψηφιακών μέσων ή με την εφαρμογή κάποιας διδακτικής τεχνικής).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr