Ο αυτοκράτωρ Ιουλιανός και ο ναός του Σολομώντος.

 



Ως γνωστόν ο αυτοκράτωρ του βυζαντίου Φλάβιος Κλαύδιος Ιουλιανός προσπάθησε να ανοικοδομήσει τον κατεστραμμένο από τον Τίτο ναό του Σολομώντος. Θα θέλαμε απλά να θέσουμε υπ΄όψιν αυτών που θα διαβάσουν αυτή την εργασία ότι κανείς δεν γνωρίζει το οντολογικό βάθος αυτού του ναού, το τι τελικά αντιπροσώπευσε, η βιβλιογραφία συζητεί για ύπαρξη κοινού άβακος στο σχεδιασμό του ναού με τον μινωϊκό άβακα.Ας θεωρήσουμε ότι κανείς δεν γνωρίζει, δεν μπορεί να γνωρίζει το τι είχε στο νού του ο Ιουλιανός όταν προσπάθησε να ανοικοδομήσει το ναό του Σολομώντος. Η εποχή του Ιουλιανού ήταν απόρροια έντονης συγκρητικής εποχής, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει εάν ο Ιουλιανός εθέλησε να προχωρήσει σε αυτό το διάβημα απλά για να πειράξει τους χριστιανούς ή επειδή μέσα από την τρομερή ανάμειξη της Ελληνιστικής εποχής είχαν τόσο πολύ αναμιχθεί οι θεοί ώστε ο Ιουλιανός είχε ίδει στο θεό των Χαναναίων (παιδί του οποίου ήταν ο θεός που αντιπροσωπευόταν στο ναό του Σολομώντος) ένα θεό με κοινά στοιχεία με το δικό του δωδεκαθεϊστικό πρότυπο (του Διός κ.λ.π): εξάλλου σταδιακά το Ελληνικόν πάνθεον είχε τόσο αναμιχθεί με τις ανατολικές θεότητες ώστε ο Δίας σταδιακά απέκτησε ένα σωρό χαρακτηριστικά τα οποία είναι άγνωστα στην Ελληνική φύση του: ο Δίας έγινε Δημιουργός, έγινε αποδέκτης προσευχών, αυτός εδημιούργησε τον άνθρωπο, ειδικά φθάνοντας και στην εποχή του Πλήθωνος κάποιος είναι δύσκολο να ξεχωρίσει το Δία από τον Ιησού.

Ο Ιουλιανός διόρισε τον ανώτερο αξιωματούχο της αυλής του, τον Αλύπιο, ως υπεύθυνο της ανοικοδόμησης του ναού του Σολομώντος. Αυτό δηλώνει και την μεγάλη σημασία που απέδιδε στο έργο. Ο Μαρκελλίνος (ουδέτερος ιστορικός, εξαιρετικά αντικειμενικός) αναφέρει ότι οι εργασίες διεκόπησαν όταν πύρινες φλόγες άρχισαν να πετάγονται μέσα από τη γή, τραυματίζοντας και φοβίζοντας τους εργάτες, οι οποίοι εγκατέλειψαν τις εργασίες τους. Επιστημονικά θα μπορούσε κανείς να κάνει διάφορες εικασίες για το έδαφος επάνω στο οποίο ήταν κτισμένος ο ναός (τι πραγματικά έκρυβε η γή σε εκείνο το σημείο).

Οι ραββίνοι παρακάλεσαν τον Ιουλιανό να κτίσει το ναό τους διότι μόνον εκεί μπορούσαν να λατρεύουν το θεό τους. Ο Ιουλιανός απέστειλε επιστολή όπου δέχεται να ανοικοδομήσει το ναό, και μάλιστα σε αυτήν την επιστολή κάνει λόγο για τον «παντοδύναμο Δημιουργό του Κόσμου». Τέτοιος θεός ανατολικών προδιαγραφών δεν ενυπάρχει στην Ελληνική Οντολογία, όμως όπως ήδη είπαμε σταδιακά ο Έλλην θεός απέκτησε χαρακτηριστικά του ανατολίτη θεού. Πέραν αυτού το ερώτημα παραμένει: γιατί ο Ιουλιανός εθέλησε να ανοικοδομήσει το ναό του Σολομώντος, και μάλιστα γιατί επολεμούσε ενάντια στους Πέρσες οι οποίοι ασπάζονταν την Ζωροαστρική θρησκεία η οποία σε πολλά της φυσικά κυρίως στοιχεία ήταν πλησίον της Ελληνικής θρησκείας; Κανείς δεν γνωρίζει τι είχε στο Νού του ο Ιουλιανός, κανείς δεν γνωρίζει σε τι θεό πίστευε και τι θεό προσπάθησε να αναδείξει. Τα βιβλία αναδεικνύουν μέρος της θεωρίας και κανείς δεν μπορεί  να γνωρίσει την πραγματικότητα στο μυαλό του άλλου. Πάντως στην παραπάνω επιστολή ο Ιουλιανός δέχεται την ύπαρξη του θεόυ που ελατρεύετο στο ναό του Σολομώντος όμως τον θεωρεί κατώτερο θεό. Αυτό είναι βέβαια πρωτάκουστο. Ο Ιουλιανός είναι αυτός ο οποίος στο έργο του κατά Γαλιλαίων θεωρεί το θεό των χριστιανών νοητική απάτη. Τώρα πώς δέχεται έστω ως κατώτερο θεό το θεό που λατρεύεται στο ναό του Σολομώντος; Η απάντηση είναι αδύνατη, η εικασία είναι ότι ήξερε πράγματα για τη διαδρομή του Χανανεϊκού Θεού τα οποία εμείς σήμερα παντελώς αγνοούμε: ίσως ο θεός των Χαναναίων (ο οποίος ήταν ο αρσενικός θεός Έλ και η θηλυκή θεά Ασερά) επειδή απεκόπη και χάθηκε η θηλυκή του πλευρά για να επιβιώσει ο άρρεν θεός της βίβλου, ίσως αυτός ο θεός μέχρι εκείνη τη στιγμή διατηρούσε στοιχεία οντικής αληθείας, τα οποία εξαφανίσθηκαν στο χριστιανισμό ο οποίος είναι εντελώς νοητικό εφεύρημα της εποχής των Κλαυδίων (ήξερε ο Ιουλιανός ότι οι Κλαύδιοι μανιωδώς προσπαθούσαν να κυριαρχήσουν στον κόσμο με ομοιώματα πανανθρώπων και πανθεών).

Ο σεισμός λοιπόν ο οποίος συνέβη κατά την ανοικοδόμηση του ναού εμπόδισε την τελική ανύψωσή του. Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος θεωρεί το όλο συμβάν ως περιφανή νίκη του θεού της αληθείας κατά των υβριστών. Το ερώτημα είναι εάν απλά ο Ιουλιανός εθέλησε να ανοικοδομήσει το ναό του Σολομώντος προκειμένου να εύρει τους Ιουδαίους συμμάχους ενάντια στους χριστιανούς, ή επειδή ήξερε ότι ο θεός του Σολομώντος είναι βγαλμένος από μήτρα κοινή με το δικό του θεό; Ο Ιουλιανός ήταν ένας βαθύτατα μορφωμένος άνθρωπος, ένας ιερός μύστης, δυστυχώς δεν μπορούμε να γνωρίζουμε όλα όσα ήξερε: η ουσία είναι η εξής: γιατί προσπάθησε να ανοικοδομήσει το ναό του Σολομώντος, μήπως γιατί ήξερε ότι ήταν η τελευταία ευκαιρία ο πραγματικά κοινός οντολογικός θεός να αναδειχθεί και να ενώσει τους ανθρώπους της οικουμένης; Διότι μετά το θάνατό του ο επικρατών χριστιανισμός ακολούθησε τη γνωστή του πορεία, εμφανίσθηκε ο μουσουλμανισμός, ο παπισμός και ο προτεσταντισμός, η μετατροπή αυτών σε πολιτικά συστήματα και η πλήρης διαίρεση του κόσμου: μήπως τελικά η Εκκλησία ήξερε ότι ο Ιουλιανός προσπάθησε να ενώσει τους ανθρώπους ενώπιον ενός κοινού ξεχασμένου θεού και για αυτόν τον ονόμασε αποστάτη ( ο άνθρωπος ήταν ένας φωτισμένος άνθρωπος και σε τίποτε δεν έπραξε αποστασία). Βέβαια όπως αφήνει να εννοηθεί ο Μαρκελλίνος ίσως η εξήηγηση είναι πολύ πιο απλή: ο Ιησούς προφήτευσε την πλήρη καταστροφή του ναού: εάν ο Ιουλιανός ανοικοδομούσε το Ναό θα αποδεικνυόταν ως ψευδής η προφητεία του Ιησού με όλες τις συνέπειες. Πορευθέντες ερευνώμεν…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr