Διαγώνισμα Ιλιάδος β΄γυμνασίου: Α 150-199.

 



Α.Κείμενο:

«Ωιμένα πανουργότατε, μ' αναίδειαν ενδυμένε,
και ποιος από τους Αχαιούς θα δράμει, αν τον ζητήσεις,
είτε εις ταξίδι πρόθυμος, είτε εις πολέμου αγώνα;
Εγώ δεν ήλθα εξ αφορμής των λογχοφόρων Τρώων
να πολεμήσ', ότι ποσώς εκείνοι δεν μου πταίουν·
τα βόδια μήτε τ' άλογα δεν βγήκαν να μου πάρουν
μήτε στην μεγαλόσβολην, την ανδροθρέπτραν Φθίαν
ποτέ μου εβλάψαν τους καρπούς, ότ' είναι ανάμεσόν μας
όρη κατάσκια πολλά και πέλαγ' αγριωμένα·
αλλά για τον Μενέλαο και, αναίσχυντε, για σένα
ήλθομεν όλοι εκδίκησιν να πάρομε των Τρώων,

και συ, ω σκυλοπρόσωπε, λησμονημένα τα 'χεις.
Και τώρ' αυτό το δώρο μου να πάρεις φοβερίζεις
που 'ναι αμοιβή των κόπων μου κι οι Αχαιοί μου εδώσαν·
κι ίσια με σε δεν έχω εγώ δώρο καλό ποτέ μου,
όταν καλά τειχόκαστρα πατούμε της Τρωάδος·
αλλά το βάρος του σφοδρού πολέμου πρώτος έχω
εγώ και αν τύχει μοιρασμός, τρανό συ παίρνεις δώρο,
κι εγώ με δώρο μικροστό και αγαπητό γυρίζω
στες πρύμνες από τον σκληρόν αγώνα του πολέμου·
στην Φθίαν τώρ' αναχωρώ· καλύτερα να γύρω
στον τόπον μου με τα κυρτά καράβια, και δεν θέλω
εδώ να μείνω ατίμητος τα πλούτη να σου αυξήσω».
Και προς αυτόν απάντησεν ο μέγας Αγαμέμνων:
«Φύγε, αν το θέλεις, φύγ' ευθύς· και χάριν μου να μένεις,
εγώ δεν σε παρακαλώ· κοντά μου υπάρχουν και άλλοι
να με δοξάσουν, κι έξοχα ο πάνσοφος Κρονίδης·
και απ' τους διοθρέπτους βασιλείς συ είσαι ο μισητός μου·
ότι την έριδα διψάς, τες μάχες, τους πολέμους·
και αν είσαι τόσο δυνατός, είναι θεού το δώρον·
σπίτι σου με τα πλοία σου και τους συντρόφους σου άμε,
των Μυρμιδόνων δέσποζε· κι εγώ δε σε λογιάζω
και στην χολήν σου αδιαφορώ· κι ιδού τι σου κηρύττω:
Καθώς εμένα μου αφαιρεί την Χρυσηίδα ο Φοίβος
—κι εκείνην με συντρόφους μου και με δικά μου πλοία
θα στείλω — και το δώρον σου την κόρην του Βρισέως,
εις την σκηνήν σου θα 'λθω, εγώ να πάρω, για να μάθεις,
πόσο σου είμαι ανώτερος εγώ και να τρομάζει


και άλλος μ' εμέ να συγκριθεί και όμοιος να γίνει εμπρός μου».

Τα λόγια τούτα επλήγωσαν τα σπλάχνα του Αχιλλέως
κι έστρεψε δύο στοχασμούς μες στα δασιά του στήθη·
ή θε να σύρει απ' το πλευρό το ακονισμένο ξίφος
και αφού σκορπίσει όλους εκεί, να σφάξει τον Ατρείδην,
ή να σιγάσει την οργήν κρατώντας την ψυχήν του·
κι αυτά ως διαλογίζονταν στον νουν και από την θήκην
το μέγα ξίφος έσερνε, κατέβηκε ουρανόθεν
η Αθηνά, την έστελνεν η Ήρα η λευκοχέρα,
οπού αγαπούσε ολόψυχα παρόμοια και τους δύο·
του εστήθη οπίσω κι έπιασε τα ολόξανθα μαλλιά του,
σ' εκείνον μόνον φανερή και αθώρητη στους άλλους».

 

Β. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1)     Να δώσετε τα κύρια σημεία του λόγου του Αγαμέμνονα. Πώς ο Αγαμέμνονας προσπαθεί να μειώσει τον Αχιλλέα και ποιο μειονέκτημα του αναγνωρίζει;

Μονάδες  4

2)     Α Να χωρίσετε το  απόσπασμα σε τρεις ενότητες και να δώσετε ένα τίτλο σε κάθε μια από αυτές.

Β Να εντοπίσετε στο κείμενο ένα σημείο ανθρωπομορφισμού και ένα σημείο που υπάρχει ρητορική ερώτηση.

                                                                                    Μονάδες (3+3=6)

3)     Να χαρακτηρίσετε τον Αχιλλέα από τα λόγια του.

Μονάδες 4                

4)     Όλη η σύγκρουση ανάμεσα στον Αχιλλέα και τον Αγαμέμνονα περιστρέφεται γύρω από το θέμα της τιμής.

Α) Πώς αντιλαμβάνεται την τιμή ο καθένας από τους δύο;

Β) Είναι δικαιολογημένη η εμμονή  του Αγαμέμνονα να αντικαταστήσει το δώρο του;

                                                                                    Μονάδες  (3+3=6)

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1)     Να δώσετε τα κύρια σημεία του λόγου του Αχιλλέα.  Τι ακριβώς σημαίνει η φράση «λησμονημένα τα΄χεις» και ποια απειλή  ξεστομίζει για το μέλλον;

Μονάδες 4

2)     Α.  Να χωρίσετε το  απόσπασμα σε τρεις ενότητες και να δώσετε ένα τίτλο σε κάθε μια από αυτές.

Β Να εντοπίσετε στο κείμενο ένα σημείο προοικονομίας και ένα σημείο τραγικής ειρωνείας.

                                                                                    Μονάδες (3+3=6)

 

3)     Να χαρακτηρίσετε τον Αγαμέμνονα  από τα λόγια του.

Μονάδες 4

 

4)     Ο Αχιλλέας μετά τα λόγια του Αγαμέμνονα αντιμετωπίζει ένα δίλημμα.

Α) Ποιο είναι το δίλημμα αυτό  και ποια εκδοχή επικρατεί στη σκέψη του;

Β) Ποιος επεμβαίνει και ποιος ο λειτουργικός ρόλος της εμφάνισης του;

                                                                                    Μονάδες (3+3=6)



























 

.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr