ΕΝΟΤΗΤΑ 5η
Άσκηση 1η
Να
βρείτε τις τελικές και αιτιολογικές προτάσεις και να υπογραμμίσετε το σύνδεσμο με
τον οποίο εισάγονται.
1 Τον
άκουγα υπομονετικά, για να μην το δυσαρεστήσω.
2
Καταστράφηκαν οι καλλιέργειες, καθώς δεν έχει βρέξει έξι μήνες.
3 Μου
φαίνεται ότι δε χάρηκες, που θα ΄ρθει η Μαρία.
4 Στους
δασικούς δρόμους πρέπει να τοποθετηθούν προστατευτικές μπάρες , για να μην
περνάνε τα ιδιωτικά αυτοκίνητα.
Άσκηση
2η
Να
διακρίνετε ποιες από τις παρακάτω προτάσεις είναι τελικές και ποιες βουλητικές.
1Σταμάτα
να κάνεις πάντα ό,τι σου ζητήσει.
2
Έπρεπε να προλάβει το ταξί, αλλά δυστυχώς το έχασε.
3 Προσπάθησε να απαντήσεις στις ερωτήσεις.
4
Οι Πλαταιείς έλεγαν στους Θηβαίους να
μην βλάψουν αυτούς που βρίσκονταν έξω από τα τείχη.
5
Δεν ήρθε να μας δει, αλλά να μας ζητήσει δανεικά.
6
Ο πόθος του να γυρίσει τον κόσμο δεν έσβησε ποτέ.
7
Πήγα να φέρω το βιβλίο σου.
8
Πήγαινε στη φίλη σου να της πεις να έρθει.
9
Ήρθα να δουλέψω και όχι να κάθομαι.
Άσκηση
3η
Να
διακρίνετε ποιες από τις παρακάτω προτάσεις είναι αιτιολογικές και ποιες
πλάγιες ερωτηματικές.
1
Δεν ξέρω γιατί θέλει να φύγει.
2Θα
γυρίσουμε πίσω νωρίς γιατί αύριο έχουμε σχολείο.
3
Στενοχωρήθηκε γιατί δεν υπήρχε τρόπος να βοηθήσω.
4
Αναρωτιέμαι γιατί δε γύρισε σπίτι ακόμη.
5
Απέφυγα να τον ρωτήσω γιατί άργησε να γυρίσει, επειδή τον είδα θυμωμένο.
6
Με έβγαλε έξω από την τάξη, γιατί μιλούσα συνεχώς με το διπλανό μου.
7
Απόρησα γιατί δε μου μίλησε.
8
Δεν έμαθα ποτέ γιατί έφυγε τόσο βιαστικά.
9
Με πόνεσε η μέση μου, γιατί είμαι όρθια από το πρωί.
Άσκηση
4η
Να
αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις ή φράσεις με αιτιολογικές ή τελικές
προτάσεις.
1
Κιτρίνισε από το φόβο του.
2
Θα έδινε τα πάντα για τη σωτηρία του παιδιού του.
3
Έδωσε το σύνθημα για την έναρξη του αγώνα.
4
Υποφέρει εξαιτίας της φιλαργυρίας του.
5Ζητάει
ένα αυτοκίνητο για ενοικίαση ή αγορά.
6
Βγήκε περίπατο.
Άσκηση
5η
Να
γράψετε ένα ομώνυμο/ ομόηχο για την κάθε παρακάτω λέξη:
Το
τείχος, ο στίχος, το κόμμα, ο σωρός, η λύρα, ο χήρος, κενός, το διάλυμα.
Άσκηση
6η
Να
συμπληρώσετε τα κενά των φράσεων με την κατάλληλη από τις ομόηχες λέξεις που
δίνονται σε παρένθεση.
1
Έκοψε το ψωμί σε ………..(ψηλός- ψιλός) φέτες.
2
Ξένα πολεμικά παραβίασαν τα…………(χορικός- χωρικός) ύδατα της χώρας μας.
3
Μέσα στην μαγευτική νύχτα δεν κουνιόταν ………..(φύλο- φύλλο).
4
Ο …………..(λιτός- λυτός) τρόπος διατροφής είναι η καλύτερη συμβουλή για την υγεία
του ανθρώπου.
Άσκηση
7η
Να
συμπληρώσετε τα κενά των φράσεων με μία από τις παρώνυμες λέξεις που δίνονται
σε παρένθεση.
1 Κάθε
μέρα τα ίδια. Κοντεύω να πεθάνω από την ……..(ανία- άνοια)
2Το
έργο που ξεχώρισε στην έκθεση ζωγραφικής ήταν…………( πρότυπο- πρωτότυπο)
3 Ο
γιατρός του συνέστησε να αφαιρέσει αμέσως τις ………..( αμυγδαλές- αμυγδαλιές)
γιατί κινδύνευε η υγεία του.
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ
(χρησιμοποιούνται ως (φανερώνουν
επιρρηματική
Υποκ-
Αντικ- Επεξήγηση)
σχέση)
1
Ειδικές (ότι, πως, που)
1 Τελικές ( για να, να)
2
Βουλητικές ( να)
2 Αιτιολογικές (γιατί,
3
Ενδοιαστικές ( μη, μήπως ) διότι, επειδή, καθώς,
εφόσον, αφού, μια και,
που)
4Πλάγιες
ερωτηματικές ( αν, μη, μήπως,
μην τυχόν, ερωτηματική
αντωνυμία
ή επίρρημα)
5
Αναφορικές (επιθετικές- ελεύθερες) 3 Αναφορικές(ελεύθερες)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr