Προτεινόμενο διαγώνισμα γ΄γυμνασίου, Ιστορία. Κεφάλαιο 1, Ενότητα 1: Η εποχή του διαφωτισμού.

 


Προτεινόμενο διαγώνισμα γ΄γυμνασίου, Ιστορία.

Κεφάλαιο 1, Ενότητα 1: Η εποχή του διαφωτισμού.

Ομάδα Α.

Ερώτηση 1.

1α. Χαρακτηρίστε ως Σωστές ή  Λάθος (Σ)ή  (Λ) τις παρακάτω προτάσεις:

Α. Κατά τον 17ο και 18ο αι. σημειώθηκε θεαματική μείωση του πληθυσμού.

Β. Κατά τους ίδιους αιώνες  δημιουργήθηκαν μεγάλα αγροκτήματα.

Γ. Σε αυτή την εποχή αναπτύχθηκε το τριγωνικό εμπόριο ανάμεσα σε Αμερική Ευρώπη και Αφρική.

Δ. Δεν άρχισαν ακόμη να χρησιμοποιούνται νέες μηχανές.

Μον.2.

1β. Να δώσετε τον ορισμό της αγροτικής επανάστασης κατά τον 17ο και 18ο αι.

Μον.2.

Ερώτηση 2.

2α. Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά του κινήματος του Διαφωτισμού;

Μον.2.

2β. Αντιστοιχίσθε τις  παρακάτω  στήλες:

Λόκ                                                   ανεξιθρησκεία

Ρουσσώ                                            διαχώριση εξουσιών

Μοντεσκιέ                                        Κοινωνικό συμβόλαιο

Βολταίρος                                          Αντίσταση

Μον.2.

Ερώτηση 3.

Ποια από τις παρακάτω απόψεις δεν ήταν θέση του Ρουσσώ;

Α.Το παιδί δεν είναι μικρογραφία των μεγάλων ανθρώπων

Β. Ο δάσκαλος θα πρέπει να συμπεριφέρεται ως αυθεντία

Γ. Ο δάσκαλος θα πρέπει να οδηγεί το μαθητή στην ανακάλυψη απαντήσεων.

Δ. Η εκπαίδευση πρέπει να στηρίζεται στην προσωπική αναζήτηση του εκπαιδευομένου.

Μον.4.

Ερώτηση 4.

Συμπλύηρώνω τις παρακάτω λέξεις του πίνακα στις παρακάτω προτάσεις.

Δημοφιλείς, Ανώτερα,εκλαϊκευτικών,  σύνορα, Διαφωτιστικές,

 

Οι ……………………. ιδέες διαδόθηκαν, αρχικά, στα …………………. μορφωμένα κοινωνικά στρώματα. Πολλές, ωστόσο, από αυτές έγιναν …………………… μέσα από την κυκλοφορία …………………….. βιβλίων, τα οποία έφεραν σε επαφή ευρύτερα τμήματα της κοινωνίας με τον επιστημονικό λόγο. Σύντομα οι ιδέες αυτές ξεπέρασαν τα………………… της Γαλλίας και διαδόθηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη αλλά και έξω απ’ αυτήν.

Μον.4.

Ερώτηση 5.

Να αναλύσετε τους παρακάτω όρους:

Γενική βούληση

Διάκριση εξουσιών

Μον.4.

 

Ομάδα  Β.

Ερώτηση 1.

Να συγκρίνετε τις θεωρίες των Λόκ  και Ρουσσώ, ποια διαφορά υπάρχει ανάμεσα σε αυτές τις δύο θεωρίες;

Μον4.

Ερώτηση 2.

Με ποιόν τρόπο η διάκριση των εξουσιών του Μοντεσκιέ συνδέεται με τα χαρακτηριστικά της κίνησης του Διαφωτισμού;

Μον.4.

Ερώτηση 3.

Με ποιο τρόπο οι απόψεις του Βολταίρου περί ανεξιθρησκείας (όπως αυτές φαίνονται και στο παρακάτω κείμενο) συνδέονται με τα χαρακτηριστικά του κινήματος του Διαφωτισμού;

 Ο Βολτέρος για την ανεξιθρησκία:

 Απευθύνομαι σε σένα, Θεέ, που δημιούργησες όλα τα όντα. […] Κάνε αυτοί που ανάβουν κεριά με το φως της ημέρας για να σε λατρέψουν να ανέχονται αυτούς που αρκούνται στο φως του ήλιου σου· κάνε, αυτοί που φορούν άσπρο ράσο για να σου δείξουν την αγάπη τους να μη μισούν αυτούς που σε αγαπούν το ίδιο, φορώντας μαύρο ράσο. Πραγματεία περί ανεξιθρησκίας (1763). Πηγή: http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/.

Μον.4.

Ερώτηση 4.

Με ποιο τρόπο η ανάπτυξη των φυσικών επιστημών οδήγησε στο πνευματικό κίνημα του διαφωτισμού;

Μον.4.

 

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr