Έκφραση- έκθεση Γ΄λυκείου: Ως μαθητής/μαθήτρια να αναπτύξεις τις απόψεις σου σχετικά με το ρόλο που καλείται να παίξει ο δάσκαλος στην εποχή μας. Το κείμενό σας (300-350 λέξεις) να έχει τη μορφή και το ύφος της ομιλίας σε μία εκδήλωση στο σχολείο σας.

 



Αγαπητοί καθηγητές

Αγαπητοί γονείς

Αγαπητοί συμμαθητές/συμμαθήτριες.

Με αφορμή όλα όσα διαβάζουμε για τους δασκάλους, για τους δικούς μας δασκάλους, θα ήθελα να αναφερθώ στο σημαντικό – κατά την άποψή μου- ρόλο του δασκάλου στη σημερινή ειδικά εποχή της ψηφιακής παγκοσμιοποίησης. Ίσως ποτέ στο παρελθόν ο δάσκαλος δεν ήταν τόσο σημαντικός όχι τόσο για το παιδαγωγικό όσο για το καθοδηγητικό του έργο. Σε κάθε περίπτωση είμαι σίγουρος ότι ο άξιος εκπαιδευτικός είναι ένας πράγματι άξιος καθοδηγητής των μαθητών και των μαθητριών του στο δύσκολο σχολείο της ζωής.

Κατ΄αρχάς σε μία εποχή όπου παρουσιάζεται υψηλό  έλλειμμα παιδείας ο δάσκαλος θα πρέπει να διδάσκει με το παράδειγμά του, τους τρόπους του, την ηθική του συμπεριφορά. Τα κυριότερα επιχειρήματά του θα πρέπει να είναι βγαλμένα μέσα από την ίδια του τη ζωή προκειμένου οι μαθητές να παραδειγματίζονται και να φέρονται με ευγένεια, με αλληλεγγύη, με σεβασμό. Με αυτόν τον τρόπο ο δάσκαλος ασφαλίζει τα παιδιά διότι ό,τι δίνεις σε αυτή τη ζωή αυτό και λαμβάνεις.

Η εξοικείωση με την ψηφιακή πραγματικότητα αναμφίβολα αποτελεί ένα από τα βασικά καθήκοντα του ικανού εκπαιδευτικού. Ο δάσκαλος σήμερα οφείλει κυριολεκτικά να μυήσει τους μαθητές του όχι απλά στις νέες τεχνολογίες αλλά στον εκπαιδευτικό τομέα και τρόπο των ψηφιακών τρόπων της εποχής μας. Οι μαθητές μέσω ενός τόσο ασφαλούς προσώπου θα πρέπει να μάθουν πού θα βρίσκουν τις απαραίτητες βιβλιογραφικές  βοήθειες, άρθρα για τις εκθέσεις τους, σε ποιο σημείο και πώς θα είναι ικανοί να μελετούν τον πληροφοριακό παράδεισο του διαδικτύου.

Κυρίως όμως ο δάσκαλος σήμερα, αναβιώνοντας το Σωκρατικό τρόπο, θα πρέπει να πλησιάσει διαλεκτικά το μαθητή όχι για να τον διδάξει αλλά για να αλιεύσει όσα ήδη έχει μέσα του. Ο εκπαιδευτικός στην εποχή της πληροφορίας όπου οι σπουδαστές ήδη ξέρουν τόσα πολλά πράγματα και λαμβάνουν τόσες πολλές πληροφορίες, επιβάλλεται να εκμαιεύει όσα μπορεί και πρέπει να εξωτερικεύσει ο μαθητής. Με αυτόν τον τρόπο και το μάθημα γίνεται δελεαστικό, ο μαθητής εξελίσσεται και ο σωκρατικός καθηγητής επιτυγχάνει την εκπαιδευτική αφύπνιση και ολοκλήρωση των σπουδαστών του.

Όμως σε διδακτική καθαρά βάση ο δάσκαλος είναι αυτός ο οποίος θα μεταλαμπαδεύσει στις ψυχές και στο νού των μαθητών τις ιδέες της Δημοκρατίας, της Ελευθερίας, της αλληλοβοήθειας και της αγάπης. Είναι αυτός ο οποίος θα δείξει στους νεαρούς  σπουδαστές πώς ο κόσμος θα στηριχθεί στις ανθρωπιστικές αξίες του κάλλους του μυαλού και της ωραιότητας της ψυχής προκειμένου η τεχνολογία να συνεχίσει να καλυτερεύει την ανθρώπινη ζωή χωρίς να καταστή όργανο στα χέρια ολίγων ισχυρών.

Αναμφίβολα ο διηνεκής  δημιουργικός ρόλος του δασκάλου ασταμάτητος συνεχίζεται και στην εποχή μας. Σε μία εποχή τόσων προκλήσεων, εικονικών και πραγματικών, ο σωκρατικός δάσκαλος επιβάλλεται να είναι δίπλα στο μαθητή όχι για να τον μάθει όσο για να του εκμαιεύσει όλες εκείνες τις χρήσιμες πληροφορίες οι οποίες θα τον καταστήσουν πρωταγωνιστή σε αυτόν τον κόσμο: σε ένα κόσμο ανθρωπιστικό όπου η νέα γενιά θα μπορεί συνεχώς να θέτει το δικό της λιθαράκι.

 

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr