Κείμενα Νεοελληνικής Γλώσσας γ΄γυμνασίου.
Προτεινόμενο διαγώνισμα Ιουνίου (απολυτηρίων εξετάσεων).
Α.Κείμενο:
Διονυσίου Σολωμού: Ελεύθεροι πολιορκημένοι.
Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει·
λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί,* κι η μάνα το ζηλεύει.
Τα μάτια η πείνα εμαύρισε· στα μάτια η μάνα μνέει·*
στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει:
«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ’ έχω ’γώ στο χέρι;
οπού συ μου ’γινες βαρύ κι ο αγαρηνός* το ξέρει».
O Απρίλης με τον Έρωτα χορεύουν και γελούνε,
κι όσ’ άνθια βγαίνουν και καρποί τόσ’ άρματα σε κλειούνε.*
Λευκό βουνάκι πρόβατα κινούμενο βελάζει,
και μες στη θάλασσα βαθιά ξαναπετιέται πάλι, π’ ολονυχτίς εσύσμιξε* με τ’ ουρανού τα κάλλη.
Και μες στης λίμνης τα νερά, όπ’ έφθασε μ’ ασπούδα,*
έπαιξε με τον ίσκιο της γαλάζια πεταλούδα,
που ευώδιασε τον ύπνο της μέσα στον άγριο κρίνο·
το σκουληκάκι βρίσκεται σ’ ώρα γλυκιά κι εκείνο.
μάγεμα η φύσις κι όνειρο στην ομορφιά και χάρη· *
η μαύρη πέτρα ολόχρυση και το ξερό χορτάρι.
Με χίλιες βρύσες χύνεται, με χίλιες γλώσσες κρένει:*
«Όποιος πεθάνει σήμερα χίλιες φορές πεθαίνει».
Β. Ερωτήσεις.
Β1.1..Ποιά είναι η αιτία της δυστυχίας της μάνας σύμφωνα με τους στίχους του ποιήματος;
Μον.3.
Β1.2.. Γιατί το τουφέκι έγινε βαρύ στο χέρι του πολεμιστή Σουλιώτη;
Μον.3.
Β2.1.Να σημειώσεις τρία επίθετα του κειμένου. Επίσης να γράψεις τις ιδέες και τα συναισθήματα που υπονοούνται μέσω αυτών των επιθέτων.
Μον.3.
Β2.2.: «O Απρίλης με τον Έρωτα χορεύουν και γελούνε». Γιατί ο ποιητής επιλέγει τα δύο αυτά ρήματα σε σχέση με τον Απρίλιο και τον Έρωτα; Ποιο σχήμα δομούν αυτά τα ρήματα σε σχέση με τη γενικότερη διάθεση του ποιήματος;
Μον.3.
Γ. Να επιλέξετε ένα από τα παρακάτω δύο θέματα:
Γ1.Πώς εξηγείτε ότι ο Ποιητής χρησιμοποιεί ως Ποιητικά Υποκείμενα τη Μάνα και το Σουλιώτη;
Ή
Γ2. Συζητώντας με τον Ποιητή Διονύσιο Σολωμό για τη σημασία της Φύσης στη ζωή των Ανθρώπων τι πιστεύεις ότι θα έλεγε για το ρόλο της (της Φύσης) στην ευτυχία των ανθρώπων;
Μον.8.
Καλή επιτυχία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr