Νεοελληνική γλώσσα Α΄γυμνασίου. Κείμενο προς εξάσκηση θεωρίας.

 


«Οι δύο πλευρές της επιστημονικής εξέλιξης».

Η μεγάλη πρόοδος που πραγματοποιήθηκε, ιδιαίτερα στις θετικές επιστήμες τον 20ο αι. είχε ως αποτέλεσμα τις ριζικές αλλαγές στην οικονομική, κοινωνική και ατομική ζωή. Με την ανάπτυξη της βιολογίας, της χημείας και της ιατρικής αντιμετωπίστηκαν πολλές ασθένειες που ήταν προηγουμένως θανατηφόρες, και ο μέσος όρος ζωής έχει αυξηθεί στις αναπτυγμένες χώρες στα 72 περίπου χρόνια ( από τα 37 που ήταν το 1914). Η φυσική με τη διάσπαση του ατόμου άνοιξε το δρόμο για άγνωστους ως τώρα χώρους. Μετά τη φρίκη που προκάλεσε η ατομική βόμβα το 1945 οι επιστήμονες στρέγονται προς ειρηνικές εφαρμογές της τεράστιας δύναμης του ατόμου και στο τέλος του αιώνα μας βρισκόμαστε μπροστά σε επιτεύγματα που και ο πιο ευφάνταστος νούς δεν θα μπορούσε να συλλάβει. Παρά το γεγονός όμως ότι στην εποχή μας η επιστήμη έχει λύσει πολλά από τα προβλήματα που βασάνιζαν επί αιώνες τον άνθρωπο δεν έχουν αποφευχθεί ακόμη οι αρνητικές συνέπειες από την αλόγιστη χρήση των αγαθών που προσφέρει η τεχνολογική πρόοδος. Η μόλυνση του περιβάλλοντος- απειλητική για τη ζωή στον πλανήτη μας – ο καταναλωτισμός και η απομάκρυνση από τις αιώνιες αξίες που γέννησαν και συντήρησαν τον πνευματικό μας πολιτισμό αποτελούν αρνητικές συνέπειες της τεχνολογικής προόδου στο κατώφλι του 21ου αι.  Η προσπάθεια εντούτοις των επιστημόνων και των κρατών για την εξουδετέρωση των αρνητικών αυτών αποτελεσμάτων επιτρέπει την αισιοδοξία ότι μία καλύτερη εποχή έρχεται για τον άνθρωπο.

(Ιστορία Νεώτερη και σύγχρονη Γ΄γυμνασίου ΟΕΔΒ, 2002).

Ασκήσεις:

1.Σημειώστε στο παραπάνω κείμενο τη θεματική πρόταση, τις λεπτομέρειες, και την κατακλείδα.

2. Οι προτάσεις που ακολουθούν αποτελούν μέρη μιάς παραγράφου. Βάλτε τις στη σειρά εντοπίζοντας τη θεματική πρόταση τις λεπτομέρειες και μετά την πρόταση κατακλείδα.

-προτιμούν σκουρόχρωμες μπλούζες και πουλόβερ

-οι σημερινοί νέοι ντύνονται απλά και λιτά στο σχολείο

-επιπλέον δεν αποχωρίζονται τα αθλητικά τους παπούτσια και το αγαπημένο τους τζίν

-θα έλεγε κανείς ότι το ντύσιμο αυτό ταιριάζει στη ζωντάνια της ηλικίας τους

-τέλος οι περισσότεροι από αυτούς κρατάνε τσάντες – σακίδια τα οποία είναι γραμμένα παντού

3.Σας δίνεται η θεματική πρόταση και η πρόταση κατακλείδα και σας ζητούν να συμπληρώσετε τις λεπτομέρειες στην παράγραφο που ακολουθεί:

Θεματική πρόταση:

Στην τάξη μου διαφωνούν συχνά τα κορίτσια με τα αγόρια

Λεπτομέρειες:

Αντλήστε υλικό αφού σκεφθείτε:

Σε ποια θέματα διαφωνούν

Τι υποστηρίζουν τα κορίτσια

Τι υποστηρίζουν τα αγόρια

Κατακλείδα:

Τελικά οι διαφωνίες αυτές αρκετές φορές ταράζουν την τάξη.

4.Να σημειώσετε στο κείμενο που σας δόθηκε διαρθρωτικές λέξεις που υπάρχουν.

5. Σας δίνεται η παρακάτω θεματική πρόταση:

Η επιστήμη πρέπει να συμβαδίζει με τον ανθρωπισμό.

Να γράψετε μία παράγραφο 90 λέξεων.

6.Να χρησιμοποιήσετε σε προτάσεις τις παρακάτω λέξεις με διαφορετική ανά πρόταση σημασία:

Γλώσσα

Ορθή

Αγαθό.

7. Να χρησιμοποιήσετε τις παρακάτω λέξεις σε προτάσεις:

Έκδηλο

Πρώτιστο

Αδιάλειπτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr