Kριτήριο εξέτασης έκφρασης-έκθεσης Γ΄λυκείου(με απαντήσεις). Κείμενο: Ο ρόλος του γονέα στην επιλογή του επαγγέλματος για το παιδί:


Δεν είναι λίγες οι φορές που οι γονείς εξαιτίας δικών τους απωθημένων, πεποιθήσεων ή προσδοκιών, αποτρέπουν ένα παιδί από το να ασχοληθεί πραγματικά με το επάγγελμα που επιθυμεί και το στρέφουν σε επαγγελματικούς δρόμους δικής τους επιλογής. Οι γονείς επιστρατεύουν μάλιστα όλες τις δυνάμεις, προκειμένου να αποτρέψουν το παιδί από την επαγγελματική κατεύθυνση που επιθυμεί, χρησιμοποιώντας ακόμη και αθέμιτα μέσα όπως το συναισθηματικό και οικονομικό εκβιασμό.

Οι γονείς πολλές φορές θεωρούν ότι τα παιδιά τους πρέπει να είναι η δική τους συνέχεια και πώς εκείνα φέρουν την ευθύνη για τη δική τους επαγγελματική και κοινωνική συνέχιση. Επιθυμούν να συνεχισθεί το όνομά τους ή θεωρούν πώς κάποια επαγγέλματα προσφέρουν μεγαλύτερη οικονομική εξασφάλιση όπως και κοινωνική αποδοχή. Δεν αποκλείεται μάλιστα να υπάρχουν επαγγέλματα όπως τα καλλιτεχνικά τα οποία να απορρίπτουν ως ανήθικα ή επικίνδυνα.

Ακόμη οι γονείς  συγχέουν την επιτυχία αποκλειστικά και μόνο με την κοινωνική καταξίωση που επιφέρει ένα επάγγελμα. Αγνοούν πώς η εσωτερική ισορροπία και η υγιής συναισθηματική κατάσταση είναι εκείνες που σαν κινητήριο όχημα βοηθούν τον άνθρωπο να θέτει ολοένα και μεγαλύτερους στόχους, όπως και το να αγωνίζεται για την υλοποίησή τους.

Ένας άνθρωπος ο οποίος καταπιάνεται με ένα επάγγελμα το οποίο δεν αγαπάει απλά και μόνο για να ικανοποιήσει ανθρώπους έξω από αυτόν ή επειδή οι άλλοι τον σπρώχνουν θεωρώντας πώς αυτό θα του επιφέρει οικονομική ανέλιξη, αργά ή γρήγορα έχοντας απομακρυνθεί από τα πραγματικά του θέλω, θα αρχίσει να γίνεται ένας άνθρωπος δυστυχισμένος και χωρίς πραγματικό πάθος για αυτό το οποίο καταπιάνεται.

Είναι σημαντικό οι γονείς να στέκονται δίπλα στο παιδί τους σεβόμενοι παράλληλα το γεογονός πώς αποτελεί μία ανεξάρτητη από εκείνους προσωπικότητα ή οποία έχει δικά του θέλω και επιθυμίες. Ο ρόλος τους πρέπει να είναι ενθαρρυντικός και συμβουλευτικός, όχι καταπιεστικός και καθοδηγητικός. Δεν ωφελεί να τα σπρώχνουν σε κατευθύνσεις για τις οποίες εκείνοι δείχνουν απροθυμία και είναι αξιοσημείωτο να αναφερθεί πώς πρέπει επιτέλους να γίνει αποδεκτό πώς η είσοδος σε μία πολύφερνη σχολή δεν ισοδυναμεί απαραίτητα και πάντα με την επιτυχία. Οφείλουν να σεβασθούν τα ταλέντα και τις κλίσεις τους, οι οποίες θα αποτελέσουν και το εφαλτήριο για την επιτυχία και την ανάδειξή τους.

Οι άνθρωποι γίνονται ευτυχισμένοι όταν ασχολούνται με αυτό το οποίο αγαπούν πραγματικά. Και όταν κάνεις αυτό που αγαπάς πραγματικά δεν χρειάζεται να δουλέψεις ποτέ.

(Μαρία Σκαμπαρδώνη, efiveia, 7/3/2019).

1ο θέμα:

1.Σε κάθε μία από τις διατυπώσεις που ακολουθούν να δώσετε το χαρακτηρισμό  «Σωστό» ή «Λάθος» ανάλογα με το αν αποδίδουν το νόημα του κειμένου σωστά ή όχι. Να αιτιολογήσετε τις απαντήσεις σας με συγκεκριμένες αναφορές στο κείμενο:

Α) συχνά οι γονείς επιλέγουν το επάγγελμα των παιδιών τους

Β) σύμφωνα με το σκεπτικό των γονέων ορισμένα επαγγέλματα είναι αποδεκτά και κάποια άλλα όχι

Γ) η λανθασμένη επιλογή επαγγέλματος προκαλεί δυστυχία

Δ) η αγάπη των γονέων οδηγεί τα παιδιά στο σωστό πανεπιστήμιο

Μον.10.

2.  Να γράψετε την περίληψη των πρώτων τριών παραγράφων σε ένα κείμενο 70-90 λέξεων στο πλαίσιο της παρουσίασής του σε μία σχολική εργασία για τον επαγγελματικό  προσανατολισμό.

Μον.7.

3. Να σχολιάσετε την παρακάτω άποψη του συγγραφέα σε μία παράγραφο 50-70 λέξεων: «και όταν κάνεις αυτό που αγαπάς πραγματικά, δεν χρειάζεται να δουλέψεις ποτέ».

Μον.6.

4.Να εντοπίσετε τη σχέση του βασικού μηνύματος του κειμένου με τους τρόπους και τα μέσα πειθούς που αξιοποιούνται στο κείμενο.

Μον.7.

 

2ο θέμα:

1.α.Να εντοπίσετε και να καταγράψετε τα δομικά μέρη της δεύτερης παραγράφου.

Μον.5.

  Β) να εντοπίσετε στοιχεία που επιβεβαιώνουν την αντικειμενική οπτική γωνία του συγγραφέα στο παραπάνω κείμενο.

Μον.4.

2. α). Να εντοπίσετε τις διαρθρωτικές λέξεις/φράσεις που βοηθούν στη συνοχή και νοηματική αλληλουχία του κειμένου.

Μον.5.

   Β) να ξαναγράψετε την παρακάτω περίοδο μετατρέποντας την ενεργητική σύνταξη σε παθητική και να σχολιάσετε το επικοινωνιακό αποτέλεσμα: «δεν είναι λίγες οι φορές που οι γονείς εξαιτίας δικών τους απωθημένων πεποιθήσεων ή προσδοκιών αποτρέπουν ένα παιδί από το να ασχοληθεί πραγματικά με το επάγγελμα που επιθυμεί και το στρέφουν σε επαγγελματικούς δρόμους δικής τους επιλογής».

Μον.5.

3.α) «οι γονείς πολλές φορές θεωρούν  ότι τα παιδιά τους πρέπει να είναι η δική τους συνέχεια και πώς εκείνα φέρουν την ευθύνη για τη δική τους επαγγελματική και κοινωνική συνέχιση». Να αντικαταστήσετε τα υπογραμμισμένα ρήματα της παραπάνω περιόδου με άλλα συνώνυμα χωρίς να αλλάξει το νόημα.

Μον.6.

Β).Να χαρακτηρίσετε το ύφος του κειμένου: πώς επιβεβαίωνεται ο χαρακτηρισμός μέσα από παραδείγματα του κειμένου;

3ο θέμα:

Σε μία ημερίδα που διοργανώνεται στο πλαίσιο του επαγγελματικού προσανατολισμού στο σχολείο σας καλείσθε να εκφωνήσετε μία ομιλία 350-400 λέξεων στην οποία θα αναφερθείτε στα κριτήρια με βάση τα οποία οι νέοι επιλέγουν επάγγελμα στην Ελλάδα της κρίσης, και στη σημασία της σωστής επιλογής για τη διαμόρφωση και την εξέλιξη της προσωπικότητάς τους.

Μον.40.

 

Απαντήσεις:

1ο Θέμα 

 

1.α) Σωστό <<Δεν είναι ... εκβιασμό>>

β) Σωστό <<Επιθυμούν ... επικίνδυνα>>

γ) Σωστό <<Ένας άνθρωπος ... καταπιάνεται>>

δ) Λάθος <<Δεν ωφελεί ... επιτυχία>>

 

2. Αγαπητοί συμμαθητές και συμμαθήτριες,

  Στο πλαίσιο της εργασίας με θέμα τον επαγγελματικό προσανατολισμό, θα ήθελα να σταθώ στην επιμονή των γονέων προκειμένου τα παιδιά τους να ακολουθήσουν το επάγγελμα που οι ίδιοι έχουν επιλέξει. Με επιχειρήματα την οικονομική εξασφάλιση και την κοινωνική καταξίωση, τους ωθούν στην πραγμάτωση του δικού τους ονείρου, που συχνά αποτελεί δικό τους απωθημένο. Αξίζει να τονίσουμε, τέλος, ότι αδιαφορούν για την ψυχική ισορροπία και προσωπική ευτυχία των παιδιών τους, τις προϋποθέσεις, δηλαδή, που θα εξασφαλίσουν επαγγελματική τους επιτυχία.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας.

 

3. Βασική προϋπόθεση για την επαγγελματική ευτυχία κάθε εργαζομένου αποτελεί η αγάπη για το επάγγελμα που ασκεί. Αν το επάγγελμα αυτό είναι πραγμάτωση του ονείρου του, τότε θα επιδείξει ξεχωριστό ενδιαφέρον και θα εργαστεί ακούραστα για την επιτυχία. Σε κάθε άλλη περίπτωση η εργασία παύει να είναι πεδίο δημιουργικής έκφρασης και φαντασίας και μετατρέπεται σε καταναγκαστικό έργο. Γι' αυτό και η επιλογή της οφείλει να είναι αποτέλεσμα ώριμης σκέψης και να γίνεται με γνώμονα την ολοκλήρωση που επέρχεται μέσα από αυτήν.

4. Στο κείμενο κυριαρχεί η επίκληση στη λογική με μέσο πειθούς το επιχείρημα που αναλύεται ως εξής:

α΄ προκειμένη: Ένας άνθρωπος ο οποίος καταπιάνεται με ένα επάγγελμα, το οποίο δεν αγαπάει, απλά και μόνο για να ικανοποιήσει ανθρώπους έξω από αυτόν.

β΄ προκειμένη: ή επειδή οι άλλοι τον σπρώχνουν θεωρώντας πως αυτό θα του επιφέρει οικονομική ανέλιξη.

συμπέρασμα: θα αρχίσει να γίνεται ένας άνθρωπος δυστυχισμένος και χωρίς πραγματικό πάθος για αυτό με το οποίο καταπιάνεται.

 

  Η συγγραφέας χρησιμοποιεί την επίκληση λογική προκειμένου να πείσει το γνωστικό κοινό για την ορθότητα των απόψεων της, να υποστηρίξει την γνώμη της και να πείσει τον δέκτη να αποδεχτεί τις θέσεις της.

 

2ο Θέμα

 

1.α) Θεματική περίοδος: Οι γονείς ... συνέχιση,

Λεπτομέρειες: Επιθυμούν ... επικίνδυνα.

Κατακλείδα: Δεν εντοπίζεται

 

β) Τα στοιχεία που επιβεβαιώνουν την αντικειμενική οπτική του συγγραφέα είναι: i. η επίκληση στη λογική ως τρόπος πειθούς με μέσα πειθούς επιχειρήματα, ii. το κυρίαρχο πρόσωπο είναι το γ΄ ενικό και το γ΄ πληθυντικό, iii. κυριαρχεί η αναφορική λειτουργία της γλώσσας.

 

2.α) 1η με 2η παράγραφο: επανάληψη του όρου <<γονείς>>.

2η με 3η παράγραφο: διαρθρωτική λέξη <<ακόμη>> που δηλώνει προσθήκη.

3η με 4η παράγραφο: επανάληψη της λέξης <<άνθρωπος>>.

4η με 5η παράγραφο: διαρθρωτική φράση <<είναι σημαντικό>> που προσδίδει έμφαση.

5η με 6η παράγραφο: δεν υπάρχει διαρθρωτική λέξη ή φράση καθώς αποτελεί τον επίλογο που αφορά σε ένα γενικότερο συμπέρασμα όσων προηγουμένως αναφέρθηκαν.

 

β) Μετατροπή: Δεν είναι λίγες οι φορές που ένα παιδί αποτρέπεται από το να ασχοληθεί πραγματικά από το επάγγελμα που επιθυμεί από τους γονείς του εξαιτίας δικών τους απωθημένων, πεποιθήσεων ή προσδοκιών και στρέφεται σε επαγγελματικούς δρόμους δικής τους επιλογής.

  Με τη χρήση της παθητικής δίνεται έμφαση στο αποτέλεσμα της ενέργειας και όχι στο υποκείμενο και το ύφος γίνεται απρόσωπο, επίσημο και σοβαρό. Τέλος, είναι η σύνταξη που αρμόζει σε κείμενο δοκιμιακού χαρακτήρα.

 

3.α) θεωρούν= πιστεύουν, πρέπει= οφείλουν, φέρουν την ευθύνη= είναι υπεύθυνα/αρμόδια

 

β) Το ύφος του κειμένου είναι επίσημο και σοβαρό. Αυτό επιβεβαιώνεται από την χρήση της αναφορικής λειτουργίας της γλώσσας, της χρήση του γ΄ προσώπου και την επίκληση στη λογική.

 

3ο Θέμα

 

Αγαπητοί συμμαθητές και συμμαθήτριες,

  Αξιοποιώντας την ευκαιρία που μου δίνεται στο πλαίσιο της ημερίδας για τον επαγγελματικό προσανατολισμό, θα ήθελα να εκθέσω τις απόψεις μου για το ζήτημα αυτό. Η επιλογή επαγγέλματος και ιδιαίτερα σε κοινωνίες, όπως η δική μας, που διέρχονται κρίση είναι δύσκολη. Γονείς, καθηγητές αλλά και οι ίδιοι μαθητές προβληματίζονται για το επαγγελματικό τους μέλλον, αφού καθημερινά βλέπουν τα ποσοστά ανεργίας να αυξάνονται και εκατοντάδες νέους να αναζητούν την επαγγελματική καταξίωση μακριά απ' την Ελλάδα. Αυτός είναι και ο λόγος που αποφάσισα να αναφερθώ στα κριτήρια επιλογής επαγγέλματος, αλλά και στην σημασία της ορθής επιλογής του από τους νέους.

  Το επάγγελμα είναι επιβεβλημένο να τα αποκρίνεται στις επιθυμίες, τα ενδιαφέροντα αλλά και τις ικανότητες του νέου. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητο ο ίδιος να διαθέτει αυτογνωσία. Σε διαφορετική περίπτωση οδηγείται σε επαγγελματική αποτυχία. Συνάμα, ο νέος πρέπει να έχει υπόψη του ότι η εργασία, εκτός από βιοποριστικό μέσο, πρέπει να αντιμετωπίζεται ως πηγή χαράς και δημιουργίας. Έτσι, καλό θα ήταν να είναι καρπός ώριμης σκέψης και να εκπορεύεται από την αγάπη και το μεράκι για την ενασχόληση με συγκεκριμένο αντικείμενο.

  Από την άλλη πλευρά πρέπει να καλύπτει τις υλικές ανάγκες του ανθρώπου, ώστε αφενός να εξασφαλίζει αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, αφετέρου να προσφέρει και ικανοποίηση, καλλιεργώντας την δημιουργικότητα του. Είναι να σταθμίζονται οι εργασιακές συνθήκες, ο μισθός, οι προοπτικές εξέλιξης, το ωράριο εργασίας, ώστε εναρμονίζονται με τις επιθυμίες και τις ικανότητες του ατόμου.

  Η σωστή επιλογή επαγγέλματος παρέχει ικανοποίηση στον εργαζόμενο καθώς νιώθει ότι προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο. Αισθάνεται πλήρης και ολοκληρωμένος, αφού με τον τρόπο του συμβάλλει στην οικονομική άνοδο του τόπου. Εξασφαλίζεται η ψυχική πληρότητα και ηρεμία, διότι το άτομο πραγματοποιεί τα όνειρα του, καταξιώνεται κοινωνικά και αποκτά κύρος και υπόληψη στην κοινωνία.

  Ταυτόχρονα, καλλιεργούνται πνευματικές, ψυχικές και ηθικοκοινωνικές αρετές. Ο εργαζόμενος που ασκεί με αγάπη το επάγγελμα του επιδιώκει διαρκή επιμόρφωση, αισθάνεται θάρρος και αυτοπεποίθηση για την υλοποίηση των επαγγελματικών του στόχων. Διακρίνεται από επιμονή, συνέπεια, υπευθυνότητα και σοβαρότητα. Αναπτύσσονται, τέλος, αρετές όπως η συνεργασία και η ομαδικότητα που οδηγούν στην ομαλή κοινωνική ένταξη του ατόμου.

  Η επιλογή επαγγέλματος, αγαπητοί συμμαθητές και συμμαθήτριες, αποτελεί κομβικό σημείο στη ζωή του νέου. Η απουσία επαγγελματικής κατεύθυνσης μπορεί να οδηγήσει σε λαθεμένες πράξεις και ενέργειες που πιθανόν να οδηγήσουν σε μελλοντική επαγγελματική αποτυχία. Γι' αυτό, τόσο η συμβολή της οικογένειας, αλλά κυρίως η αρωγή των διδασκόντων με εξειδικευμένες γνώσεις θα μπορούσαν να βοηθήσουν καθοριστικά τον νέο.

  Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr