Νεοελληνική γλώσσα α΄γυμνασίου: Κείμενο προς εκμάθηση αρχικών χρόνων και των αφηγηματικών τεχνικών.

 

Τώρα η Λαμπέτη και ο Χόρν πρέπει να βρούν έναν καλό άνθρωπο που θα νοικοκυρέψει τα οικονομικά τους.Ο Μουσούρης δέχεται πρόθυμα να παίξει αυτό το ρόλο.

Ανεβάζουν στο θέατρό τους την «πρόσκληση στο πάρτυ του Ανουίγ»,άλλη μία μεγάλη επιτυχία και με σκηνοθέτη το Μουσούρη, «αυτό που το πάς;» λέει σαρκαστικά ο Χόρν.

Συνεχίζουν με Μώμ «το τελευταίο βάλς». Το θέατρο πάλι γεμίζει. Ο Μουσούρης τους λέει με ένα πλατύ χαμόγελο όταν κοιτάει τα νούμερα των εισιτηρίων: «Εμείς οι τρείς μπορούμε να κάνουμε θαύματα στο Ελληνικό Θέατρο. Σας το έλεγα δεν σας το έλεγα;».

Η Λαμπέτη και ο Χόρν κοιτάζονται άναυδοι. Εμείς οι τρείς, ευτυχώς που ο Μουσούρης βγαίνει γρήγορα από τα καμαρίνια και δεν τους βλέπει που βάζουν τα γέλια. Τρίτο έργο: «νυχτερινή επίσκεψη». Ο Χόρν όταν το διαβάζει λέει: «Ένα βουλεβάρτο πολύ καλό». Ώστε λοιπόν το βουλεβάρτο αυτό κάνει και πάλι το θαύμα του και πουλάει πολλά εισιτήρια. Αυτοί οι τρείς μπορούν να κάνουν θαύματα στο Ελληνικό θέατρο!

Μόνο που τρία θαύματα είναι αρκετά για την πλατεία Καρύτση. «Η Νυχτερινή επίσκεψη» θα είναι το τελευταίο έργο που θα παίξουν στο Μουσούρη. Η Λαμπέτη και ο Χόρν αποφασίζουν πάλι να κάνουν τον επόμενο χειμώνα δικό τους θέατρο στο «Κεντρικόν». Θέλει το κοινό να βλέπει το θείο ζεύγος μαζί. Ας το βλέπει λοιπόν να παίζει μόνο του ή σχεδόν μόνο του. Κύριε Μουσούρη αυτή τη φορά το θαύμα χωράει μόνον δύο.

 

Ασκήσεις.

1.Το κείμενο αυτό είναι απόσπασμα από τη βιογραφία της ηθοποιού Έλλης Λαμπέτη. Σε ποια γεγονότα της επαγγελματικής της ζωής αναφέρεται;

2.Υπογραμμίσθε τα ρήματα του κειμένου και κατατάξτε τα στον πίνακα που ακολουθεί:

Χρόνοι ρήματος;

Ενεστώτας

Παρατατικός

Εξακολουθητικός Μέλλοντας

Συνοπτικός Μέλλοντας

Αόριστος

Παρακείμενος

Υπερσυντέλικος

Συντελεσμένος Μέλλοντας

 

3.Το κείμενο είναι αφηγηματικό. Σε ποιες χρονικές βαθμίδες βρίσκονται τα ρήματά του; Εφόσον τα γεγονότα έχουν συμβεί στο παρελθόν σε ποιούς χρόνους θα περίμενε ο αναγνώστης λογικά να βρεί τα ρήματα του αποσπάσματος; Γιατί όμως ο συγγραφέας κάνει διαφορετικές επιλογές;

4.Μετατρέψτε την αφήγηση σε παρελθοντικό χρόνο. Κάντε και όλες τις άλλες απαραίτητες μετατροπές. Ποια εντύπωση σας δημιουργεί τώρα το κείμενο; Ποια εκδοχή σας αρέσει πιο πολύ και για ποιους λόγους;

5.Καταγράψτε τα ρήματα του αποσπάσματος στο α΄ενικό πρόσωπο του ενεστώτα. Ποια επιθήματα χρησιμοποιούνται για να παραχθούν τα ρήματα αυτά;

6.Να γράψετε προτάσεις με τις παρακάτω φράσεις:

Εκ περιτροπής

Εκ των ενόντων

Αναντίρρητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr