Έκφραση-έκθεση: Β΄λυκείου: Βία και παραβατικότητα.

 


Θέμα: γράφετε άρθρο για την εφημερίδα των μαθητριών και των μαθητών του σχολείου σας όπου προσδιορίζετε τα αίτια της παραβατικής συμπεριφοράς των νέων και διατυπώνετε προτάσεις ώστε να σταματήσουν να υπάρχουν οι συνθήκες που τη γεννούν.

Παραβατική συμπεριφορά των νέων: μύθος και πραγματικότητα.

Πρόλογος:         

Σε όλον τον κόσμο παρατηρείται αύξηση της παραβατικότητας στους νέους. Η νεανική παραβατικότητα αναφέρεται σε συμπεριφορές όπως μικρές φθορές, διατάραξη κοινής ησυχίας, παραβίαση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, μικροκλοπές. Ιδιαίτερη σημασία έχει να προσδιορισθούν τα αίτια της παραβατικής συμπεριφοράς των νέων αλλά και να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις ώστε να σταματήσουν να υπάρχουν οι συνθήκες οι οποίες συνεχώς τις γεννούν.

Αίτια της παραβατικής συμπεριφοράς των νέων.

Η παγκόσμια κρίση του οικονομικού συστήματος εντείνει την ανεργία τη φτώχεια και την οικονομική εξαθλίωση , τη μιζέρια και τη δυστυχία.  Γονείς οι οποίοι δεν έχουν σταθερή δουλειά ή για μεγάλο χρονικό διάστημα παραμένουν άνεργοι δεν μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους ώστε η παραβατική συμπεριφορά γίνεται τρόπος επιβίωσης για τους νέους οι οποίοι ζούν σε αυτό το οικογενειακό περιβάλλον.

Οικογένεια:

Η παραβατική συμπεριφορά των νέων συχνά απορρέει από την αυταρχική συμπεριφορά των γονέων οι οποίοι τιμωρούν τα παιδιά τους και δεν αφήνουν περιθώρια έκφρασης των συναισθημάτων τους. Από την άλλη πλευρά οι γονείς οι οποίοι δεν θέτουν όρια στη συμπεριφορά των παιδιών τους συντελούν στην εγωκεντρική διαπαιδαγώγη τους. Συχνά απορρίπτουν ή υποβάλλουν τους νέους σε σκληρό ανταγωνισμό καθώς γίνεται ταπεινωτική σύγκρισή τους με συγγενείς φίλους ή γνωστούς σε βαθμό που οι νέοι αποκτούν βιώματα απόρριψης.

Εκπαίδευση:

Το αυταρχικό εκπαιδευτικό σύστημα, η μηχανιστική προσέγγιση της γνώσης, οι ανταγωνιστικές σχέσεις, η διάψευση των προσδοκιών των νέων, ο διαχωρισμός  τους σε καλούς και κακούς μαθητές, η αδιαφορία για την εκπαιδευτική διαδικασία, η επιθετική συμπεριφορά, δυστυχώς αποτελούν άσχημα συμπτώματα τα οποία καταδεικνύουν ότι η βία ξεκινά από μικρές ηλικίες και αποτελεσματικά με παιδεία και ανθρωπιστικά κριτήρια θα πρέπει να αντιμετωπισθεί.

Τηλεόραση-τηλεοπτικά παιχνίδια:

Τα πρότυπα που προβάλλονται μέσα από την τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια συντελούν στην εξοικείωση των νέων με τη βία σε βάρος όλων εκείνων των αδυνάτων, στην αποξένωση της αλληλεγγύης και του σεβασμού σε ό,τι διαφέρει καθώς και στην επκράτηση του ατομικισμού και του στείρου ωφελιμισμού. Οι νέοι παρακολουθούν χιλιάδες διαφημίσεις με αποτέλεσμα να ζητούν να αγοράζουν συνεχώς όλα όσα προβάλλονται, ανεκπλήρωτες επιθυμίες που καταλήγουν σε ενδοοικογενειακές συγκρούσεις και επιθετική συμπεριφορά.

Προτάσεις ώστε να εκλείψουν οι λόγοι που ωθούν στην παραβατική συμπεριφορά.

(Μεταβατική παράγραφος): από πολλούς προτείνεται η αυστηρή ποινική αντιμετώπιση της παραβατικής συμπεριφοράς των νέων. Αγνοείται όμως ο μεταβατικός χαρακτήρας της εφηβικής ηλικίας, αλλά και ο κίνδυνος να οδηγήσει σε στιγματισμό τους ο όποιος εγκλεισμός  σε σωφρονιστικό ίδρυμα. Σε κάθε περίπτωση πραγματική θεραπεία αποτελεί η αντιμετώπιση η ουσιαστική όλων των συνθηκών εκείνων που προκαλούν την παραβατική συμπεριφορά.

Οικογένεια:

Η υπέρβαση των συνθηκών που γεννούν την παραβατική συμπεριφορά προϋποθέτει το ότι οι γονείς δεν θα αντιμετωπίζουν τα παιδιά ως ευκαιρία να εκπληρώσουν ανεκπλήρωτες δικές τους επιθυμίες ως μικρογραφία τους δηλαδή. Ο διάλογος, η αμοιβαία εμπιστοσύνη, η κατανόηση των προβλημάτων των νέων, η όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη άρση του χάσματος των γενεών θα αποτελέσουν ουσιαστικά βήματα προς την αντιμετώπιση και την εξάλειψη της παραβατικότητας των νέων.

Εκπαίδευση:

Οι συγκρούσεις, η βία και η επιθετικότητα των παιδιών, και κυρίως των εφήβων στο σχολικό χώρο, δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν απλά με την επιβολή τιμωριών, αλλά με την ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση, το θεατρικό παιχνίδι, την ανακάλυψη των δεξιοτήτων των μαθητών, την προώθηση της συλλογικότητας, τον περιορισμό των ανταγωνιστικών τάσεων οι οποίες αναπτύσσονται μέσα στο σχολείο, μέσα από την ομαλή ανάπτυξη της κοινωνικής ζωής στο σχολείο.

Πολιτεία- κοινωνία:

Η αντιμετώπιση της παραβατικής συμπεριφοράς συνδέεται με την ουσιαστική αντιμετώπιση της ανεργίας, η εύρεση εκ μέρους των γονέων εργασίας θα επιφέρει ομαλότητα στην οικογενειακή ζωή άρα και στους εφήβους, στο σχολείο θα αναπτυχθούν καλύτερες σχέσεις κάτι που θα έχει και κοινωνικό αντίκρυσμα. Οι πραγματικές δράσεις αντιμετώπισης της μάστιγας των ναρκωτικών αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση καταπολέμησης της παραβατικής συμπεριφοράς, όπως και η απεμπόλιση στεροτύπων και προκαταλήψεων οι οποίες δηλητηριάζουν τις ανθρώπινες σχέσεις και εξωθούν τους ανθρώπους σε ακραίες και βίαιες συμπεριφορές.

Επιλογικά.

Η παραβατική συμπεριφορά των νέων ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης του οικονομικού συστήματος συνεχώς θα εντείνεται. Είναι αναγκαία λοιπόν η αναζήτηση των προϋποθέσεων που μπορούν να συμβάλουν ώστε να εκλείψουν οι συνθήκες που γεννούν την παραβατική συμπεριφορά. Αν υπάρχει ισότητα, δικαιοσύνη και αλληλεγγύη θα μπορούν όλες και όλοι να συνυπάρχουν χωρίς διαχωρισμούς και αποκλεισμούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr