Προτεινόμενο διαγώνισμα στο μάθημα Νέων Ελληνικών Κειμένων γ ΄γυμνασίου.

 


Προτεινόμενο διαγώνισμα στο μάθημα  Νέων  Ελληνικών  Κειμένων  γ ΄γυμνασίου.

Έστω ότι δίδεται το παρακάτω ποίημα:

ΝΙΚΟΣ ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ   

Kuro Siwo

Η δύσκολη αλλά γοητευτική ζωή των ναυτικών αποτελεί το αυτοβιογραφικό υλικό των ποιημάτων του Ν. Καββαδία. Στο «Kuro Siwo» τα στοιχεία αυτά διαπλέκονται γύρω από μια μακρινή ερωτική μορφή, η μνήμη της οποίας συντροφεύει τις μοναχικές ώρες του ποιητή. Το ποίημα προέρχεται από τη συλλογή Πούσι (1947).

Πρώτο ταξίδι έτυχε ναύλος* για το Νότο
δύσκολες βάρδιες*, κακός ύπνος και μαλάρια*.
Είναι παράξενα της Ίντιας τα φανάρια
και δεν τα βλέπεις, καθώς λένε, με το πρώτο.

Πέρ' απ' τη γέφυρα του Αδάμ, στη Νότιο Κίνα,
χιλιάδες παραλάβαινες τσουβάλια σόγια.
Μα ούτε στιγμή δεν ελησμόνησες τα λόγια
που σου 'πανε μιαν κούφια ώρα στην Αθήνα.

Στα νύχια μπαίνει το κατράμι* και τ' ανάβει,
χρόνια στα ρούχα το ψαρόλαδο μυρίζει,
κι ο λόγος της μες στο μυαλό σου να σφυρίζει,
«ο μπούσουλας* είναι που στρέφει ή το καράβι;»

Νωρίς μπατάρισε* ο καιρός κι έχει χαλάσει.
Σκατζάρισες*, μα σε κρατά λύπη μεγάλη.
Απόψε ψόφησαν οι δυο μου παπαγάλοι
κι ο πίθηκος που 'χα με κούραση γυμνάσει*.

Η λαμαρίνα*!… η λαμαρίνα όλα τα σβήνει.
Μας έσφιξε το Kuro Siwo* σα μια ζώνη
κι εσύ κοιτάς ακόμη πάνω απ' το τιμόνι,
πώς παίζει ο μπούσουλας καρτίνι* με καρτίνι.

εικόνα

Ν. Καββαδίας, Πούσι, Κέδρος

 

 


*ναύλος: μισθωμένο δρομολόγιο *βάρδιες: υπηρεσίες που εκτελούνται με εναλλαγή των εργαζομένων *μαλάρια: είδος μεσογειακού πυρετού *κατράμι: πίσσα *μπούσουλας: ναυτική πυξίδα *μπατάρισε ο καιρός: άλλαξε *σκατζάρω: αλλάζω βάρδια *γυμνάζω: εκπαιδεύω *λαμαρίνα: σίδερο *Kuro Siwo: θερμό θαλάσσιο ρεύμα του Βόρειου Ειρηνικού Ωκεανού *καρτίνι: ναυτικός όρος, το τέταρτο του ρόμβου.

 

Ερωτήσεις.

1α)Να σημειώσετε δύο (2) δυσκολίες της ζωής του ναυτικού, οι οποίες αναφέρονται στο ποίημα και να τις σχολιάσετε.

Μον.3.

1β) Πώς πιστεύετε ότι ένα δύσκολο ναυτικό ταξίδι συντελεί στην πνευματική και ηθική ωρίμανση του ανθρώπου;

Μον.3.

2α)… δύσκολες βάρδιες*, κακός ύπνος και μαλάρια*….Ποιά συναισθήματα του ποιητού εξάγονται μέσα από αυτά τα ονοματικά σύνολα;

Μον.3.

2β) Να αναφέρετε 3(τρία) ναυτικά μέρη και ναυτικές ορολογίες οι οποίες αναφέρονται στο ποίημα, να  τονίσετε τι προσφέρουν στην υφολογία του ποιήματος.

Μον.3.

3) Γράφεις ένα γράμμα στους δικούς σου αναφέροντας τις δυσκολίες ενός ναυτικού ταξιδιού. Ας τονίσεις ιδιαιτέρως τα συναισθήματά σου μέσα από την ολοκλήρωση αυτού του ταξιδιού.

Μον.8.

Βασίλειος  Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr