Κείμενο:
Με το χαλκό κοντάρι της στο χέρι επήρε τη μορφή ενός ξένου
και ολόϊδια με το Μέντη άρχοντα των Ταφίων, έπεσε πάνω στους
αγέρωχους
120 μνηστήρες που εκεί μπροστά στις πύλες του παλατιού έβρισκαν
ευχαρίστηση παίζοντας τους πεσσούς, σε τομάρια βοδιών καθισμένοι,
που τα σφαξαν οι ίδιοι.
Κήρυκες και παιδόπουλα πρόθυμα τους υπηρετούσαν
άλλοι να σμίγουν σε κρατήρες με νερό κρασί άλλοι να πλένουν
125 τα τραπέζια με σφουγγάρια τρυπητά και να τα στήνουν
κάποιοι να κομματιάζουν άφθονα τα κρέατα.
Πρώτος από όλους ο Τηλέμαχος την είδε, ωραίος σαν θεός,
ήταν με τους μνηστήρες καθισμένος και όμως ταξίδευε ο νούς του
πικραμένος.
Έβλεπε με τα μάτια της ψυχής του τον πατέρα του ένδοξο
130 αν ξαφνικά γύριζε πίσω: αν τους μνηστήρες πετούσε έξω από το παλάτι
αν έπαιρνε ο ίδιος πάλι την αρχή στα χέρια του και μέσα στα αγαθά του βασίλευε
σαν πρώτα.
Το όραμα αυτό ανέβαινε στον νού του πλάι στους μνηστήρες
Κι είδε την Αθηνά. Ευθύς προς την αυλόθυρα έτρεξε, γιατί
135 τον έπιασε η ντροπή να στέκει τόσην ώρα στην πόρτα του ένας ξένος.
Κοντά της στάθηκε, της έσφιξε το χέρι το δεξί με το άλλο
πήρε το χάλκινο κοντάρι της, ύστερα την προσφώνησε μιλώντας
και πέταξαν τα λόγια του σαν πουλιά.
«Ξένε μου, καλωσόρισες, έλα να σε φιλέψουμε και αφού το δείπνο μας
140 χορτάσεις , τότε μας λές το λόγο της επίσκεψής σου».
Ερωτήσεις.
1.Ποιό είναι το
κεντρικό θέμα της Οδύσσειας; Το απόσπασμα που σας έχει δοθεί αναφέρεται στο
κεντρικό αυτό θέμα; Αν όχι ποιο θέμα αφορά;
2. Ποια είναι η
κατάσταση που αντικρίζει η θεά Αθηνά φθάνοντας στο παλάτι του Οδυσσέα;
3.α)Να χωρίσετε το
απόσπασμα σε ενότητες και να δώσετε σε κάθε μία από αυτές ένα τίτλο.
Β) σε τομάρια βοδιών καθισμένοι, που τα
σφάξαν οι ίδιοι (στ.121-122): Ποια τεχνική του ποιητή βρίσκουμε εδώ και ποιος ο
ρόλος της;
4.α) Να σκιαγραφήσετε
τον Τηλέμαχο από τον τρόπο που παρουσιάζεται στο απόσπασμα.
Β): Έχοντας υπ΄όψιν το τυπικό της φιλοξενίας στην Ομηρική εποχή να βρείτε ποια στοιχεία του ανιχνεύουμε στο απόσπασμα και να αναφερθείτε με συντομία στη σημασία του θεσμού της φιλοξενίας στην Ομηρική εποχή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr