Έκθεση-έκφραση γ΄λυκείου. Θέμα: « Ως επιστήμονας ο ρόλος μου δεν είναι να φοβάμαι, αλλά να διασφαλίσω όσο μπορώ πώς αυτό το νοητό ποτάμι της επερχομένης προόδου θα έχει φαρδιά κοίτη για να αρδεύσει με το νερό περισσότερους ανθρώπους και όχι τους λίγους. Οι επιστήμονες κρατούν τις Θερμοπύλες. Μπορεί να γίνουν οι επαναστάτες του μέλλοντος αυτοί που προασπίζουν την ιδιωτικότητα των δεδομένων, τον εκδημοκρατισμό της προόδου, που θα προωθήσουν το νέο κοινωνικό συμβόλαιο που θα χρειασθούμε στη νέα εποχή.».(Κωνσταντίνος Δασκαλάκης). Σε άρθρο σας με 350-400 λέξεις να σχολιάσετε τις απόψεις που διατυπώνονται από τον κ.Δασκαλάκη σχετικά με το ρόλο του επιστήμονα στην εποχή μας. Να υποθέσετε ότι το άρθρο σας θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας.



 

Τίτλος: Ο ανθρωποκεντρικός ρόλος του επιστήμονα.

Η κάθε εποχή φέρει τα δικά της δώρα, σήμερα το δώρο της τεχνολογίας καθορίζει τον άνθρωπο, τη ζωή του και τον πολιτισμό του, γενικότερα την πορεία του στο χρόνο. Ο επιστήμονας είναι ο κεντρικός αξιακός άξονας γύρω από τον οποίο περιστρέφονται ο άνθρωπος, η κοινωνία τους και ο τρόπος της εξέλιξής τους. Επιβάλλεται  όμως ο επιστήμονας μέσω της τεχνολογίας να συνεχίσει την ανθρωποκεντρική παράδοση ώστε όλες οι αλλαγές στη ζωή του πολίτη και της Πόλης να είναι προς τη βελτίωση της ανθρώπινης ζωής και όχι προς την μηχανική ελεγξιμότητά της.

Η τεχνολογία είναι δώρο από τον άνθρωπο προς τον άνθρωπο, σε καμμία περίπτωση ανακαλύψεις οι οποίες μπορούν να καλυτερεύσουν τις ζωές των ανθρώπων δεν πρέπει να φοβίζουν. Η ψηφιακή εποχή όπου οι υπηρεσίες θα γίνουν προσιτές σε όλους, η τηλειατρική η οποία θα φέρει ιατρικές υπηρεσίες στα πιο απομακρυσμένα μέρη, η ηλεκτρονική παιδεία και οι ψηφιακές βιβλιοθήκες μέσω των οποίων σχεδόν θα εξαλειφθεί ο αναλφαβητισμός, όλα αυτά οφείλουν να γεννούν χαρά στη ζωή των ανθρώπων και όχι φόβο: όταν το χθές το διαδέχεται ένα καλύτερο αύριο ο φόβος δεν έχει θέση στην ανθρώπινη ψυχή.

Αναμφίβολα όμως οι αλλαγές αυτές θα πρέπει να είναι ανθρωποκεντρικές και σε αυτό το σημείο ο επιστήμονας οφείλει ως Λεωνίδας να αντιμετωπίσει τους πέρσες των ποικίλων συμφερόντων οι οποίοι προσπαθούν να οικειοποιηθούν  απάνθρωπα την τεχνολογία: η πλύση εγκεφάλου, ο έλεγχος των πληροφοριών, η μετατροπή του ανθρώπου σε άβουλο ρομποτικό πληροφοριακό εξάρτημα, είναι καταστάσεις οι οποίες αποφασιστικά οφείλεται να εξαλειφθούν από τους επαΐοντες. Κυρίως όμως ο επιστήμονας εντέλλεται να διαφυλάξει ότι η τεχνολογία θα γίνει για τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο.

Από αυτήν την άποψη οι επιστήμονες θα συνδυάσουν την επαναστατικότητα της τεχνολογίας με την προάσπιση της ιδιωτικότητας άρα θα εγγυηθούν για τη λυδία λίθο της Δημοκρατίας την ανεξαρτησία του προσώπου. Οι αλλαγές της ψηφιακής εποχής είναι επαναστατικές διότι θέτουν την ανθρώπινη ζωή στη βάση της άμεσης μηχανικής ολοκλήρωσης και της άμεσης εξυπηρέτησης: όμως όλο αυτό θα έχει αξία εάν εξυπηρετεί πρόσωπα τα οποία έχουν ιδιωτική ζωή διότι σε κάθε άλλη περίπτωση η τεχνολογία θα γίνει λαίλαπα που θα παρασύρει τους ανθρώπους μιάς και το άτομο χωρίς προσωπική ζωή θα καταστή παιχνίδι στα χέρια της εξουσίας η οποία θα ελέγχει τους πάντες και τα πάντα. Άρα χωρίς ιδιωτικότητα δεν θα υπάρχουν πρόσωπα αλλά κυβερνώμενα ατομικά εξαρτήματα, αλλά κανείς δεν θέλει την τεχνολογία που θα αντικαταστήσει τους ανθρώπους με μηχανές επιβάλλοντας μία σαχάρα από μηχανές, καταργώντας τελικά και αυτούς τους επιστήμονες.

Ο επιστήμονας επίσης ως νέος Λόκ και Ρουσσώ θα πρέπει να εγγυηθεί ένα νέο ψηφιακό κοινωνικό συμβόλαιο ανάμεσα στους κυβερνώντες και στους πολίτες: Στην εποχή της πληροφορίας οι άνθρωποι επιβάλλεται να έχουν ψηφιακά πολιτικά δικαιώματα επεξεργασίας των πληροφοριών, δικαίωμα λόγου και πληροφοριακής μόρφωσης, πρόσβαση στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες εργασίας, πολιτικής συμμετοχής, επαφής και εξέλιξης. Μόνον με αυτόν τον τρόπο η τεχνολογία θα καταστή το τελικό στάδιο ανθρωποκεντρικής εξέλιξης.

Αναμφίβολα ο επιστήμονας είναι ο άνθρωπος ο οποίος θα μας θυμίζει ότι όλα όσα εξελίσσονται τεχνολογικά επιτυγχάνονται από ανθρώπους προς άνθρωπο: κανείς επιστήμονας δεν είναι δυνατόν να απαρνηθεί την προσωπική του ταυτότητα οδηγώντας τα πάντα σε ψηφία και αριθμούς, εικόνες και απώλεια της προσωπικότητας. Διότι ο επιστήμονας άς είναι ένας άλλος ψηφιακός αλλά το ίδιο ανθρωποκεντρικός Σωκράτης.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr