ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ Να 'σαι καλά, δάσκαλε! Το
παρακάτω διήγημα, που πρωτοδημοσιεύτηκε το 1979 και προέρχεται από τη συλλογή Εφήβων
και μη (1982), συνδέεται στενά με τις σχολικές εμπειρίες. Αναφέρεται
στην αγάπη του φιλολόγου για τη λαϊκή παράδοση, στη διδακτική μεθοδολογία του
και στις δραστηριότητες που αναθέτει στους μαθητές του με σκοπό να εφαρμόσουν
στην πράξη τις θεωρητικές γνώσεις του μαθήματος, να έρθουν σε επαφή με την
τοπική λαϊκή τους παράδοση και να την αγαπήσουν και εκείνοι. |
Και πραγματικά, βγαίνοντας διάλειμμα, από τις
ερωτήσεις που μας έκαμναν τα άλλα παιδιά, διαπιστώσαμε πως μόνο το
χειροκρότημά μας είχαν ακούσει. Τους εξηγήσαμε και μας κοίταζαν κατάπληκτοι.
«Και δεν κάνετε μάθημα;», μας ρωτούσαν. «Μάθημα δεν είναι αυτό;», τους
απαντούσαμε. «Εσείς, που κάνετε αλλιώτικο μάθημα, τι ξέρετε για δημοτικά
τραγούδια, σκοπούς, ακόμα και χορούς; Ξέρετε αυτό, ξέρετε εκείνο, ξέρετε το
άλλο;», τους αρχίσαμε. Δεν ήξεραν οι καημένοι τίποτα, περιττό να το πούμε.
Αλλά ήξεραν πολύ καλά από κατάλογο, άγριες ή φαρμακερές φωνές και τρεμούλες. |
έχουμε πει
ως τώρα!». Και τι είχε γίνει; Παρ' όλα τα μαθήματα, τους χορούς και τα
τραγούδια, ο συμμαθητής μας αυτός, που ήταν και ο πιο φίλος μου -οι πατεράδες
μας συνάδελφοι- είχε φέρει ως δημοτικό τραγούδι ένα τραγουδάκι του
μουσικοσυνθέτη Αττίκ,* και συγκεκριμένα εκείνο που λέει: «Την
ώρα που περνούσε τ' οργανάκι». Κι ενώ κρατούσαμε όλοι την κοιλιά μας από τα
γέλια, μερικοί μάλιστα είχαν πάρει να σιγοτραγουδούν «το οργανάκι», ο
δάσκαλος έλεγε και ξανάλεγε: «Μα, βρε παιδί μου, από πού και ως πού; Τουλάχιστο
να έφερνες τη "Μαρία την Πενταγιώτισσα" ή το "Τάκου τάκου ο
αργαλειός μου" να πω τα μπέρδεψες. Αλλά αυτό "Την ώρα που περνούσε
τ' οργανάκι"; Από πού κι ως πού; Μυστήριο μέγα!». |
Ερωτήσεις:
1α)
Ποιους μαθητές και γιατί «μάλωσε» ο δάσκαλος του κειμένου; Να δώσετε τα σχετικά
χωρία.
3 μον.
1β)Ποιόν
νέο τύπο μαθήματος προωθούσε ο δάσκαλος του κειμένου; Να απαντήσετε δίδοντας
φράσεις του κειμένου.
3 μον.
2α)
Με ποια εκφραστικά μέσα ο συγγραφέας δίνει στο απόσπασμα αυτοβιογραφικό
χαρακτήρα;
3 μον.
2β)Τι
είδους αφηγητή έχουμε στο κείμενο; Γιατί;
3 μον.
3α)
Γράφεις μία επιστολή στο δάσκαλό σου μετά από χρόνια αφού αποφοίτησες από το
σχολείο και τον ευχαριστείς για όσα ξεχωριστά σου πρόσφερε.
Ή
εναλλακτικά
Γράφεις μία
επιστολή στο δάσκαλο του αποσπάσματος ως διευθυντής του σχολείου και τον
ευχαριστείς για το ξεχωριστό μάθημα που προσφέρει στους μαθητές.
8 μον.
Βασίλειος
Μακρυπούλιας, φιλόλογος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr