Ωριαία δοκιμασία στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Β γυμνασίου. Το σχολείο στο χρόνο

 

Νέες τεχνολογίες και ποιοτική παιδεία

Α. Οι νέες τεχνολογίες, ιδίως η πληροφορική με το τεράστιο πλήθος των σύγχρονων εφαρμογών, έχει σχεδόν ταυτισθεί με ό,τι χαρακτηρίζουμε ως ανάπτυξη. Κάθε χώρα που προσβλέπει στην ανάπτυξη (οικονομική, τεχνολογική κ.λπ.) έχει κυριολεκτικά «γαντζωθεί» από τις νέες τεχνολογίες: τις έχει εισαγάγει στην Εκπαίδευση, ενισχύει την έρευνά τους, χρηματοδοτεί τις εφαρμογές τους, προωθεί με κάθε τρόπο ό,τι έχει σχέση μ’ αυτές, ιδιαίτερα με την τεχνολογία των Η/Υ. Εκείνο που δεν έχει ίσως βαθύτερα συνειδητοποιηθεί, ιδίως στην Ελλάδα, είναι η σπουδαιότητα των νέων τεχνολογιών για μια ποιοτική παιδεία που αποτελεί και την προϋπόθεση για κάθε μορφής ανάπτυξη μιας χώρας.

Β. Τα οφέλη που αναμένονται για την Παιδεία μας, εφόσον εφαρμοσθούν σωστά προγράμματα με κατάλληλο εκπαιδευτικό λογισμικό, είναι κυρίως τα εξής:  Πρώτα, το να μπορεί να μπει κανείς σε μεγάλες βιβλιοθήκες, ξένες αλλά και ελληνικές και να αντλήσει τις πληροφορίες που χρειάζεται, να μελετήσει άρθρα σε περιοδικά. Επιπλέον,  να χρησιμοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα με συνδυασμό εικόνας – ήχου και κειμένου.  Με αυτή την τεχνολογία τα πολιτισμικά ή εθνικά μαθήματα του εκπαιδευτικού συστήματος μιας χώρας μπορούν να διδαχθούν με νέους ελκυστικούς, ανανεωμένους και ουσιαστικούς τρόπους. Έτσι, διδάσκοντας την ιστορία μιας περιόδου, μπορείς μαζί με τις πληροφορίες για τα γεγονότα και τα πρόσωπα να παρουσιάζεις χάρτες, πορείες, σχέσεις, παράλληλα γεγονότα της ιστορίας γειτονικών χωρών, να δίνεις συγχρόνως πληροφορίες για τη λογοτεχνία, τις επιστήμες, τις τέχνες, την παράδοση, τη θρησκεία, τη γλώσσα ενός λαού με εικόνα, με ήχο και φυσικά με κείμενο.

Γ. Τέτοια προγράμματα μπορούν να λειτουργήσουν στα πολιτισμικά μαθήματα, στα μαθήματα αισθητικής καλλιέργειας και στα μαθήματα γνώσεων. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι με τέτοια προγράμματα, το Σχολείο και γενικότερα η Εκπαίδευση και η παρεχόμενη Παιδεία, μπορούν να αποκτήσουν ξανά το ενδιαφέρον που χρειάζεται για να προσελκύσουν την αγάπη και την ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών. Εξίσου σημαντικό είναι ότι τέτοια προγράμματα είναι βέβαιο ότι μπορούν να αποτελέσουν την αφετηρία μιας ριζικής ανανέωσης τού εκπαιδευτικού συστήματος τής Ελλάδος και την επαναλειτουργία του σε νέες βάσεις.

Δ. Με την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στο Σχολείο αλλάζει τελείως και ο ρόλος τού δασκάλου και γενικότερα τού εκπαιδευτικού. Μέχρι σήμερα δάσκαλος και σχολικά βιβλία ήταν η κύρια πηγή πληροφοριών. Από εδώ και στο εξής, ο δάσκαλος θα έχει ως πρόσθετο ρόλο να επιλέξει τα κατάλληλα προγράμματα, να οργανώσει τη χρήση τους μέσα και έξω από την τάξη, να ελέγξει τις αξιολογήσεις των μαθητών του, να εξηγήσει δύσκολα ή δυσνόητα σημεία, και γενικά θα πρέπει ­ παράλληλα να κατευθύνει και την εκμάθηση με προγράμματα.

Γεώργιος Μπαμπινιώτης, Εφημερίδα το Βήμα, 3/12/2000 (διασκευή)

Ερωτήσεις:

Α1:Μέσα από την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στα σχολεία πώς διαμορφώνεται ο νέος ρόλος του δασκάλου σύμφωνα με το κείμενο;

2 μον.

Α2: Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις Σωστές (Σ) ή Λάθος (Λ)  και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας με χωρία του κείμένου.

1.Οι νέες τεχνολογίες δεν έχουν καμμία σχέση με την ανάπτυξη.

2. Οι Έλληνες έχουν συνειδητοποιήσει τη σημασία των νέων τεχνολογιών.

1 μον.

Β1.Να σημειώσεις τα  αντικείμενα στις παρακάτω προτάσεις, ειδικά στα δίπτωτα  ρήματα να σημειώσεις ποιο είναι το άμεσο και ποιο είναι το έμμεσο αντικείμενο.

1. Τις έχει εισαγάγει στην Εκπαίδευση.

2.  Να δίνεις συγχρόνως πληροφορίες για τη λογοτεχνία

3.  Να δίνεις πληροφορίες για τις επιστήμες

4.  Να προσελκύσουν την αγάπη και την ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών.

2 μον.

Β2.Να χαρακτηρίσεις τη διάθεση των παρακάτω ρημάτων του κειμένου (έχουν σημειωθεί στο κείμενο):

έχει σχεδόν ταυτισθεί,

προσβλέπει στην ανάπτυξη,

να χρησιμοποιηθούν,

να λειτουργήσουν.

2 μον.

Β3. Να δώσετε συνώνυμα των παρακάτω λέξεων του κειμένου:

Τεράστιο

Ποιοτική

Πρόσθετο

Να δώσετε αντώνυμα των παρακάτω λέξεων του κειμένου:

Ουσιαστικούς

Αποχή

Γενικότερα.

3 μον.

 

Γ.Παραγωγή λόγου.

Συμμετέχετε σε μία εκδήλωση του σχολείου σας και  ως μαθητές εκφωνείτε ομιλία με θέμα: «σύγχρονοι τρόποι ώστε να γίνει πιο ενδιαφέρον το μάθημα μέσα στη σχολική τάξη». Να συνεκτιμήσετε τις ιδέες τις σχετικές του κειμένου.

10 μον.

Καλή επιτυχία.

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr