Δείγμα μαθήματος Αρχαίων Ελληνικών Α΄Λυκείου.



Αρχαία   Ελληνικά Α΄Λυκείου.

Δείγμα μαθήματος:

Θουκυδίδου Ιστορίαι (3,79).

1.Σύνδεση με τα προηγούμενα –Αφόρμηση.

Οι ερωτήσεις αφορούν:

1.την τακτική του αγώνα των Κερκυραίων δημοκρατικών και των Αθηναίων συμμάχων τους.

-Οι Κερκυραίοι έκαναν αδέξιες επιθέσεις κατά μικρές ομάδες γεγονός που δικαιολογεί  και την ήττα τους.Οι Αθηναίοι αποφεύγουν την τακτική της κατά κέρας επιθέσεως περιπλέοντας τα εχθρικά πλοία,για να μην κυκλωθούν.

2.τις αντιδράσεις των Πελοποννησίων στην τακτική των Αθηναίων.

-Φοβούμενοι μήπως πάθουν ό,τι είχαν πάθει στην Ναύπακτο(Β,84),συγκέντρωσαν τη δύναμή τους απέναντι στα αθηναϊκά πλοία και επιτέθηκαν.

3.το αποτέλεσμα της τακτικής των Αθηναίων.

-τα Κερκυραϊκά πλοία κατόρθωσαν με μικρές απώλειες να επιστρέψουν στο λιμάνι ενώ οι Αθηναίοι υποχωρώντας αργά χωρίς απώλειες συμπαρέσυραν μακριά από το λιμάνι τον πελοποννησιακό στόλο.

2.Στόχοι της ενότητας:

Να κατανοήσουν οι μαθητές:

-τις ενέργειες των Κερκυραίων δημοκρατικών και των Πελοποννησίων.

-τους λόγους που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των αντιπάλων.

-την αμερόληπτη αφηγηματική τεχνική του ιστορικού η οποία παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

3.Παρουσίαση του νέου-καθορισμός θέματος.

Η παρουσίαση γίνεται είτε από τον διδάσκοντα είτε από τον μαθητή που μπορεί να διαβάσει καθαρά και παραστατικά.

ΘΕΜΑ:Οι Κερκυραίοι επαναφέρουν τους ολιγαρχικούς ενώ οι Πελοποννήσιοι αποφεύγουν να κάνουν απόβαση στην πόλη και λεηλατούν την ύπαιθρο.

4.Διάρθρωση της ενότητας:

Α.Οι ενέργειες των Κερκυραίων δημοκρατικών:

«Και οι Κερκυραίοι….εφύλασσον».

Β.Οι ενέργειες των Πελοποννησίων:

1.αποφεύγουν την απόβαση στην Πόλη: «οι δ΄επί την πόλιν……ανηγάγοντο».

2.την επομένη ημέρα αποβιβάζονται στην Λευκίμμη και καταστρέφουν τα κτήματα: «τη δ΄υστεραία….τους αγρούς».

5.Επεξεργασία.

5α.Υποενότητα:

Γλωσσικά:

Δείσαντες:μτχ.αορ.ονομ.πληθ.του ρήματος δείδω.Εύχρηστοι χρόνοι είναι ο παρακείμενος και ο υπερσυντέλικος.Ομόρριζα:δέος,αδεής,δειλός,δεισιδαίμων κ.λ.π.Συνώνυμα:φοβούμαι,ορρωδώ,οκνώ,πτήσσω κ.ο.κ.

Βασική συντακτική δομή:

Ο φόβος των Κερκυραίων               και οι Κερκυραίοι δείσαντες μη οι πολέμιοι κ.λ.π.

Η αιτιολογία                                       ως κρατούντες….

Ερμηνευτικά 

Μετάφραση ενότητος.

Ασκήσεις.

1.Να επιβεβαιώσετε ή να απορρίψετε σημειώνοντας Χ το περιεχόμενο των παρακάτων προτάσεων:Οι Κερκυραίοι μετέφεραν τους ολιγαρχικούς στο Ηραίο

Α.για να τους φονεύσουν

Β.για να συνεργασθούν μαζί τους

Γ.για να τους εκτοπίσουν στην Πελοπόννησο.


2.Ποιές υποθέσεις κάνετε για τους δισταγμούς του Αλκίδα να αναλάβει επιθετική δράση κατά των Κερκυραίων;

3.Στον παρακάτω πίνακα να συμπληρώσετε τα άλλα γένη των μετοχών στην ίδια πτώση και αριθμό:


Αρσενικό

Θηλυκό

Ουδέτερο

Δείσαντες



Όντας



Αποβάντες.




4.Να αντιστοιχίσετε την α με την β στήλη.

Α.ουδέν                                                                          1.προσωπική αντωνυμία

Β.ναύς                                                                               2.ρήμα χρόνου αορίστου β΄

Γ.ανηγάγοντο                                                                   3.επιμεριστική αντωνυμία

Δ.απέπλευσαν                                                                  4.ρήμα χρόνου παρατατικού

Ε.σφίσιν                                                                             5.όνομα ουσιαστικό

Στ.επέπλεον.                                                                     6.ρήμα χρόνου αορίστου α’.


5.Σημειώστε Χ δίπλα στην πρόταση που θεωρείτε σωστή :

1.ως κρατούντες :  είναι τελική μετοχή

2.πλεύσαι:                είναι αντικείμενο στο ετόλμησαν

3.τι:    είναι σύστοιχο αντικείμενο στο νεωτερίσωσι.

4.Βρασίδου:   είναι αντικείμενο στο παραινούντος.


6.Να συμπληρώσετε τα κενά:

Α.τους εκ της νήσου:  είναι…………………………………………….

Β.μάλλον :  είναι……………………………………………………………..


Β.Δ.Μακρυπούλιας

Φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr