1.Οι μαθητές μέσα από τον Οδυσσειακό μύθο μαθαίνουν την
έννοια του αγώνα και της νίκης.Μαθαίνουν ότι θα πρέπει να θέτουν τη δική τους Ιθάκη,το δικό τους σκοπό
στη ζωή για τον οποίο και θα πρέπει να μάχονται.Το ηρωϊκό ιδεώδες ενέπνευσε γενεές και γενεές ανθρώπων
οι οποίοι εμπνεύσθηκαν από τις περιπέτειες του Οδυσσέα,έθεσαν τους δικούς τους σκοπούς
τους οποίους προσπάθησαν και πέτυχαν.
2.Οι μαθητές γνωρίζουν τους ήρωες της Οδύσσειας,τις νοοτροπίες και τις αξίες τους,τα ήθη και τα
έθιμα της εποχής τους.Συναναστρέφονται με ανθρώπους που είχαν σαν κίνητρο τη
δικαιοσύνη,την αγάπη για τους θεούς και την πατρίδα τους.Βιώνουν το νόστο του
Οδυσσέα ,την αγάπη του και τον πόθο του να γυρίσει στην πολυαγαπημένη πατρίδα
του Ιθάκη,τη γυναίκα του και το παιδί του(Πηνελόπη και Τηλέμαχο).
3.Οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν την αλληλεπίδραση
που υπάρχει ανάμεσα στην κοινωνία των ανθρώπων και στην κοινωνία των θεών.Οι
θεοί βοηθούν,αναπτύσσουν και εξελίσσουν
τον άνθρωπο,τον άνθρωπο που έχει καλές σκέψεις και πράττει ωραία έργα.Η ασέβεια
τιμωρείται.Ο Οδυσσέας επιστρέφει τελικά στην Ιθάκη διότι δεν παρέβη τους νόμους
και το θέλημα των θεών,οι άνδρες του όμως χάθηκαν όλοι λόγω της ασέβειάς των
(έφαγαν τα ζώα του θεού Ηλίου).
4.Οι μαθητές θα γνωρίσουν κοινωνίες και πολιτείες που θα
μπορέσουν να τις συγκρίνουν με τη δική τους,την νομοκρατούμενη κοινωνία της Ιθάκης,την
πρωτόγονη κοινωνία των Κυκλώπων,την ουτοπική κοινωνία των Φαιάκων κ.λ.π.Επίσης θα
καταλάβουν την πορεία από τη βασιλεία προς τη γιγάντωση της αριστοκρατίας και
την τελική πορεία προς την Αθηναϊκή
Δημοκρατία.
5.Οι μαθητές θα μπορέσουν να διαπιστώσουν και να κατανοήσουν
πολιτισμικά στοιχεία μιάς μακρινής εποχής του 8ου αι.π.Χ τόσο διαχρονικά όσο και σύγχρονα με εκείνη
την εποχή,όπως η ευθύνη του ανθρώπου για τις πράξεις τους,η επιβράβευση του
καλού και η αναμενόμενη τιμωρία του κακού,όσο και να καταλάβουν ότι η αυτοδικία
δε χρειάζεται(αυτοδικία ονομάζεται η προσπάθεια κάποιων ανθρώπων όπως του
Τηλέμαχου να τιμωρήσουν κάποιον μόνοι τους χωρίς να χρειάζονται τους νόμους της
πολιτείας).
6.Οι μαθητές θα γνωρίσουν σημαντικά στοιχεία της αρχαίας Ελληνικής
Μυθολογίας όπως:τον ανθρωπομορφισμό των θεών,τη σχέση των θεών με τους ανθρώπους(οι
θεοί σε κάθε περίπτωση συμβολίζουν τις άπειρες ανθρώπινες δυνάμεις)την
τριεπίπεδη οργάνωση του κόσμου(τον ανέφελο Όλυμπο ψηλά με τους θεούς,χώρο άβατο
για τους θνητούς,τη γή κάτω με τους ανθρώπους και την πολυκύμαντη ζωή τους,(σε
αυτή τη γήϊνη ζωή επεμβαίνουν οι
θεοί).Τέλος το σκοτεινό Άδη(από το α στερητικό και ίδω ,ο κόσμος που δεν οράται
,δεν βλέπεται)εκεί όπου βασιλεύουν οι μορφές και τα θλιμμένα πνεύματα των
ηρώων.
7.Οι μαθητές θα θυμηθούν ότι είμαστε παιδιά της φύσης,θα
αισθανθούν τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση,την αγροτική ζωή όπως αυτή
προβάλλει μέσα από τις περίφημες παρομοιώσεις του Ομήρου(οι οποίες συνολικά
είναι βγαλμένες μέσα από τη φυσική ζωή).
8.Θα πρέπει να προσεχθούν όλες οι αφηγηματικές τεχνικές ,μέσα
από τις οποίες ο Όμηρος διαπλάθει το μύθο του Οδυσσέα.Αυτές είναι:
Α.in media
res
Β.η αναδρομική αφήγηση
Γ.ο εγκιβωτισμός
Δ.η τριτοπρόσωπη και πρωτοπρόσωπη αφήγηση
Ε.η προοικονομία
Στ.η επιβράδυνση
Ζ.η συστολή και η διαστολή του αφηγηματικού χρόνου
Η.η διεξοδική παρομοίωση
Θ.η ειρωνεία και η τυπικότητα φράσεων και τύπων.
Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr