Αρχαία Ελληνικά από μετάφραση Β΄Λυκείου Δείγμα ερμηνευτικής προσέγγισης Λυσία,Υπέρ Μαντιθέου(9-10)


1.Σύνδεση με τα προηγούμενα-Αφόρμηση
Ποια ήταν η κατηγορία κατά του Μαντιθέου;
(Ότι υπηρέτησε  ως ιππέας των τριάκοντα)
Ποιο ήταν το βασικότερο επιχείρημα αναίρεσης της κατηγορίας;
(Το γεγονός ότι την περίοδο των τριάκοντα απουσίαζε από την Αθήνα και ήταν μαζί με τον αδελφό του στο βασιλιά του Πόντου Σάτυρο).
2.Στόχοι της ενότητος.

Να κατανοήσουν οι μαθητές την απολογία του Μαντιθέου για την αξιοπρεπή συμπεριφορά του στην ιδιωτική του ζωή και τη σκοπιμότητα της προβολής της.
3.Παρουσίαση του νέου-Καθορισμός του θέματος.
Θέμα:Ο Μαντίθεος εκθέτει τη συμπεριφορά του στην ιδιωτική του ζωή.
4.Διάρθρωση της Ενότητος.
Α.Περί  μέν….διδόναι:Η απολογία του Μαντιθέου αφορά ολόκληρη τη ζωή του.
Β.δέομαι…βραχυτάτων: Η παράκληση του Μαντιθέου να κερδίσει την εύνοια της βουλής.
Γ.Εγώ μέν πρώτον…γενέσθαι:  Η αναφορά του Μαντιθέου σε οικογενειακά θέματα….
5.Επεξεργασία.
Α.Υποενότητα:
Γλωσσικά
Οίδα: αναφορά στον τρόπο κλίσης
Ομόρριζα: θ.Fείδ-είδηση,ειδικός,ειδήμων,Fιδ-ιστορία κ.λ.π.
Βασική συντακτική δομή:
Η απολογία: 1.ούκ΄οίδα ό,τι δεί πλείω  λέγειν
                     2.δοκεί μοι προσήκειν: απολογείσθαι+λόγον διδόναι…
Ερμηνευτικά:
1.Η περαιτέρω αναίρεση της κατηγορίας με άτεχνες πίστεις (μαρτυρικές καταθέσεις)δεν εξυπηρετεί το Μαντίθεο.’Εμμεσα μεταβαίνει στις έντεχνες πίστεις (ήθος προσωπικό και αντιπάλων)για να αποδείξει το ψεύδος του κατηγόρου.
Μετάφραση…
Ασκήσεις.
1.Να βρείτε φράσεις και λέξεις του κειμένου που διαγράφουν το ήθος του Μαντιθέου και να τις σχολιάσετε.
2.Ποιές πλευρές της προσωπικής του ζωής προβάλλει και ο Μαντιίθεος;
3.Να καταγράψετε τα ρήματα της 3ης περιόδου: να τα κατατάξετε ως ρήματα κυρίων και δευτερευουσών προτάσεων τις οποίες και να αναφέρετε.

Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr