Έκφραση-έκθεση γ΄λυκείου. Τρόποι και μέσα πειθούς: Επίκληση στην αυθεντία:

 



Η τεκμηρίωση και η υποστήριξη των απόψεων του πομπού μπορεί να πραγματοποιηθεί και με την επίκληση των λόγων ή των γραπτών κειμένων κάποιου ειδικού επιστήμονα, αναλυτού ή ατόμου καταξιωμένου στον χώρο του, που έχει καθολική αποδοχή και αναγνώριση. Πρόκειται για πρόσωπο του οποίου η αξία των λόγων του και η ορθότητα της σκέψης του αποτελούν αδιάσειστα, αξιόπιστα και αναμφίβολα στοιχεία. Σε επιστημονικά κείμενα υπάρχουν πολλές φορές παραπομπές, βιβλιογραφικές αναφορές, παραθέσεις αποσπασμάτων, που αποτελούν τέτοιου είδους επίκληση προς κατοχύρωση των απόψεων εκείνου που τα επικαλείται. Συχνά γίνεται παράθεση γνωμικών ρητών, αποφθεγμάτων και παροιμιών, υποστήριξη των απόψεων με αναφορά στο Σύνταγμα και στους νόμους.

Σκοπός:

1.Ο πομπός υποστηρίζει τη γνώμη του μεταχειριζόμενος την αξιοπιστία και το κύρος ενός προσώπου αναμφισβήτου αξίας.

2.Ενδυναμώνει την ισχύ των θέσεων του χάρη στην αναλογία τους με εκείνες της αυθεντίας.

3.Αναδεικνύει την ευρυμάθειά του και την επιστημονική του κατάρτιση.

Μέσα πειθούς:

1.Αυτούσια παράθεση των απόψεων της αυθεντίας με χρήση εισαγωγικών και δήλωση του ονόματος του ειδικού ή της ιδιότητος του επιστήμονος, διανοουμένου μελετητού, στοχαστού ή πνευματικού ανθρώπου, καταξιωμένου επαγγελματία, ή αναφορά σε ειδικότητες (αστροφυσικού, νομπελίστες, μελετητές, αναλυτές, επιστήμονες) κ.λ.π.

2.Νοηματική απόδοση (παράφραση λεγομένων) των απόψεων της αυθεντίας με δήλωση του ονόματος του ειδικού και απουσία εισαγωγικών.

3.Παράθεση λαϊκών ρήσεων, γνωμικών αποφθεγμάτων ρητών παροιμιών εντός εισαγωγικών.

4.Στήριξη των απόψεων του πομπού στο σύνταγμα και στους νόμους.

Αξιολόγηση:

1.Η αξιοπιστία της επιχειρηματολογίας του πομπού ενδυναμώνεται όταν παραθέτει απόψεις ειδικών ή κοινώς αποδεκτών προσωπικοτήτων που συμφωνούν με όσα ο ίδιος υποστηρίζει.

2.Κατάχρηση της επίκλησης στην αυθεντία (υπερβολική αναφορά σε αυθεντίες) αποσκοπεί στην κάλυψη των κενών της επιχειρηματολογίας του πομπού.

3.Κατάχρηση της επίκλησης της αυθεντίας παρατηρείται και στην περίπτωση αναφοράς του πομπού σε δημοφιλή πρόσωπα τα οποία μπορεί μεν να είναι αυθεντίες στον τομέα τους, αλλά δεν είναι αυθεντίες στο θέμα που πραγματεύεται.

Εφαρμογή:

Όσο περισσότερο χρόνο περνάει μπροστά σε μία οθόνη ένας έφηβος τόσο λιγότερο ευτυχισμένος είναι σύμφωνα με μία νέα αμερικανική έρευνα. Τα μάτια των νέων που είναι κολλημένα συνέχεια στην οθόνη είναι σαφώς πιο δυστυχισμένα, λένε οι αμερικανοί ψυχολόγοι, ωστόσο ούτε η πλήρης αποχή από τις οθόνες φέρνει την ευτυχία. Σύμφωνα με την έρευνα οι πιο ευτυχισμένοι έφηβοι είναι όσοι χρησιμοποιούν τα ψηφιακά μέσα σχεδόν μία ώρα την ημέρα. Μετά τη μία ώρα χρήσης όμως αργά αλλά σταθερά αυξάνεται η έλλειψη πραγματικής ικανοποίησης. Οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο αλλά και του πανεπιστημίου της Τζόρτζια με επικεφαλής την καθηγήτρια ψυχολόγο Τζίν Τουέντζ του πρώτου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ψυχολογίας «Emotion», ανέλυσαν στοιχεία που αφορούσαν περισσοτέρους από ένα εκατομμύριο εφήβους.

«Το κλειδί για την χρήση των ψηφιακών μέσων είναι η περιορισμένη χρήση τους» δήλωσε η κ.Τουέντζ και πρόσθεσε ότι «στόχο πρέπει να αποτελεί ο περιορισμός της χρήσης τους το πολύ στις δύο ώρες κάθε ημέρα». «Αντιθέτως», όπως είπε, «πρέπει να αυξηθεί ο χρόνος που αφιερώνει ένας έφηβος στους φίλους του πρόσωπο με πρόσωπο, και στον αθλητισμό,  δύο δραστηριότητες οι οποίες εγγυημένα συνοδεύονται από μεγαλύτερη ευτυχία. Οι αμερικανοί ψυχολόγοι επεσήμαναν ότι η μεγαλύτερη αλλαγή που έχει συμβεί στη ζωή των εφήβων μετά το 2012 είναι η αύξηση του χρόνου που σπαταλούν στα διάφορα ψηφιακά μέσα με οθόνη, ειδικά στο έξυπνο κινητό τους (smartphone) έναν πολύτιμο χρόνο που αποσπούν από τον ύπνο, τις φιλίες τους και την άσκησή τους.

«Η έλευση του έξυπνου κινητού τηλεφώνου αποτελεί την πιο εύλογη εξήγηση για την ξαφνική μείωση στη ψυχική υγεία των εφήβων» εκτίμησε η κ.Τουέντζ.

Απάντηση:

Στο παραπάνω κείμενο ο συντάκτης επικαλείται την αυθεντία της ειδικού, της Αμερικανής καθηγήτριας ψυχολογίας κ.Τζίν Τουέντζ, αναφορικά με τις ψυχολογικές επιπτώσεις της εκτεταμένης χρήσης των ψηφιακών μέσων στους εφήβους. Παραθέτει αποσπάσματα του λόγου ενός επιφανούς και διακεκριμένου στο χώρο του ατόμου με αδιαμφισβήτητο κύρος. Η επίκληση στην αυθεντία χρησιμοποιείται για να ενισχυθεί η αποδεικτική ισχύς των θέσεων του γράφοντος.  

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr