ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (Η αγάπη του Αλεξάνδρου για τον Βουκεφάλα).



1. Ταυτότητα σεναρίου
Τίτλος: «Η αγάπη του Αλεξάνδρου για τον Βουκεφάλα»
Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου
Διδακτική ενότητα: «Ενότητα 11: (α) Κείμενο: Αρριανός Αλεξάνδρου Ανάβασις 5.19.4-6 (διασκευή) (β) Λεξιλογικά, Ετυμολογικά, (γ) Σύνταξη»

Πρόκειται και μία διαθεματική προσέγγιση καθώς εμπλέκεται η Πληροφορική, η  Λογοτεχνία, η Νεοελληνική Γλώσσα, τα Αρχαία Ελληνικά από μετάφραση και η Ιστορία.

Τάξη: Α΄ Γυμνασίου 
Χρονική διάρκεια: τέσσερις διδακτικές ώρες
Προϋποθέσεις υλοποίησης:
Οι μαθητές:
Ø  Πρέπει να έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών προκειμένου να εντοπίζουν, να επιλέγουν και να καταγράφουν  δεδομένα από το διαδίκτυο- μηχανές αναζήτησης- εκπαιδευτικά λογισμικά ή να επεξεργάζονται κείμενα χρησιμοποιώντας ανάλογα περιβάλλοντα.
Ø  Πρέπει να  συμμετέχουν ενεργά και να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες (αυτενέργεια) σε μια διερευνητική- ανακαλυπτική μάθηση,


Ø  Πρέπει  να μάθουν να αποτελούν μέλη μιας  ομάδας εργασίας (ομαδοσυνεργατική διδασκαλία)

 Ο εκπαιδευτικός:
Ø  Πρέπει να είναι εξοικειωμένος με τη χρήση μηχανών αναζήτησης, με τα ηλεκτρονικά λεξικά, τα σώματα κειμένων, καθώς και με τον επεξεργαστή κειμένου (word), το λογισμικό παρουσίασης (ppt). 
Ø   Πρέπει να  έχει εκ των προτέρων επεξεργαστεί το υλικό που θα δώσει στους μαθητές του και να έχει προετοιμαστεί κατάλληλα. Σε κάθε περίπτωση τα φύλλα εργασίας πρέπει να είναι εφαρμόσιμα και ρεαλιστικά.
Η Τάξη:
Ø  Καλό είναι να υπάρχει διαδραστικός πίνακας στην τάξη καθώς επίσης  να  είναι διαθέσιμο και  το Εργαστήριο Πληροφορικής.
Συνδρομή καθηγητών:
Ø  Η διαθεματική προσέγγιση του σεναρίου καθιστά απαραίτητη τη συνδρομή των εκπαιδευτικών που διδάσκουν Ιστορία, Νεοελληνική Γλώσσα, Νεοελληνική Λογοτεχνία και Πληροφορική.
2. Σύντομη περιγραφή: Το παρόν σενάριο αποτελεί αρχικά μια προσπάθεια διαθεματικής προσέγγισης του θέματος που πραγματεύεται. Αναλυτικότερα έρχονται σε επαφή με την εποχή και τη προσωπικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου αλλά και με στοιχεία της πολιτικής διακυβέρνησης του. Έπειτα κατά την πορεία υλοποίησης του σεναρίου μετά τη  λεξιλογική εξομάλυνση του κειμένου και την κατανόηση των βασικών νοημάτων του κειμένου οι μαθητές γνωρίζουν συνοπτικά την παραγωγή ομόρριζων λέξεων από ένα συγκεκριμένο ουσιαστικό  (πόλις). Τέλος στοχεύει, στην ενεργοποίηση των μαθητών, ώστε μέσα από μια διαδικασία αναζήτησης, δουλεύοντας ομαδικά και συνεργατικά, να αντιληφθούν τον ουσιαστικό ρόλο των βασικών όρων στη συντακτική δομή μιας πρότασης. Η διαγραμματική παρουσίαση συνδέεται διαχρονικά με τη Νεοελληνική Γλώσσα.
 3. Στόχοι/σκεπτικό:
Γνώσεις για τη λογοτεχνία:
Ø  Να καταγράψουν, με την επιλεκτική συλλογή πληροφοριών από το Διαδίκτυο και από τις πηγές που δίνονται,  στοιχεία  του έργου του Αρριανού .
Ø  Να αφομοιώσουν και να αντιληφθούν, μέσα από το παράδειγμα του αποσπάσματος και τη συγκριτική εξέταση με άλλα κείμενα του ίδιου είδους (ιστορικό κείμενο) ότι σε μια ιστορική αφήγηση μπορεί να υπάρχουν στοιχεία που δεν είναι καθαρώς ιστορικά.

Γνώσεις για τον κόσμο:
Ø  Να θυμηθούν από την ιστορία τις κατακτήσεις του Μ. Αλεξάνδρου.
Ø  Να γνωρίσουν, συγκρίνοντας διαφορετικά αποσπάσματα, πτυχές του χαρακτήρα του
Ø  Να κατανοήσουν, μέσω σύνθεσης, αφαίρεσης και σύγκρισης  στοιχείων, την ατμόσφαιρα που επικρατούσε στις χώρες που ήταν υποτελείς στον Αλέξανδρο.
Ø  Να υιοθετήσουν τη νοοτροπία του ερευνητή - στοχαστή στην προσπάθεια τους να καταγράψουν τη διαχρονική σχέση  ανθρώπου και ζώου


Γραμματισμοί:
Ø  Να εξοικειωθούν με το ψηφιακό γραμματισμό μέσα από τη χρήση των ΤΠΕ  (Διαδίκτυο, ΠΕΚ, PPT, ηλεκτρονικά λεξικά,  σώματα κειμένων).
Ø  Να εξοικειωθούν με τον κριτικό γραμματισμό καθώς θα προσπαθήσουν να συλλέξουν, να επεξεργαστούν κριτικά το υλικό τους μέσα από αξιόπιστες “πηγές” του διαδικτύου και να συνθέσουν πολυτροπικά κείμενα
Ø  Να προσεγγίσουν τη λεξιλογική οικογένεια του  ουσιαστικού πόλις, να γνωρίσουν τις ομόρριζες λέξεις στην αρχαία και νέα ελληνική, τις σημασίες και τη χρήση τους, αξιοποιώντας κυρίως ηλεκτρονικά λεξικά

Ø  Να εξοικειωθούν με τη δομή της Απλής πρότασης (Υποκείμενο- κατηγόρημα) και  να συνδέσουν αυτά τα συντακτικά φαινόμενα με δομές της νεοελληνικής.

Ø  Να μπορούν  να αξιολογούν και να αποδομούν χωρία διαφορετικών κειμενικών ειδών προκειμένου να παράγουν κείμενο με τα ίδια μορφικά χαρακτηριστικά .
Διδακτικές πρακτικές:
Ø  Να υπάρξει η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας.
Ø  Να  εργαστούν οι μαθητές ομαδικά και συνεργατικά.
Ø  Να ασκηθούν οι μαθητές στη διερευνητική μάθηση


4. Λεπτομερής περιγραφή

Αφετηρία
Η εικόνα της Ενότητας μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση και να ζητηθεί η περιγραφή της έκφρασης τόσο του Αλεξάνδρου όσο και του Αλόγου του. Επίσης ως αφόρμηση μπορεί να αποτελέσει και μια εικόνα της Αμφίπολης και των ανασκαφών που διενεργούνται εκεί.

Σύνδεση με το Α.Π.Σ.
Η παραπάνω ενότητα βρίσκεται σε πλήρη συμβατότητα με τη συλλογιστική του ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Α΄ Γυμνασίου. Ακολουθεί την πολυεπίπεδη προσέγγιση του αρχαιοελληνικού λόγου προκειμένου να παρέχει στους μαθητές ανθρωπιστική παιδεία, να συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και στη διαμόρφωση ελεύθερης και υπεύθυνης προσωπικότητας. Αναλυτικότερα:
(α) σε επίπεδο πρόσληψης οργανωμένου λόγου, το αρχαιοελληνικό κείμενο δεν αποτελεί μόνο αντικείμενο γλωσσικής κατανόησης, αλλά (κυρίως) αφόρμηση για την κατανόηση πλευρών της αρχαιοελληνικής ζωής και σκέψης με ενδεχόμενη σύγκριση με τη σύγχρονή μας εποχή.
(β) σε λεξιλογικό επίπεδο, συνδέεται η αρχαία ελληνική γλώσσα με τη νέα ελληνική (ομόρριζες λέξεις, απλές και σύνθετες, με το ουσιαστικό πόλις , παραγωγή ρημάτων από άλλα ρήματα, επιρρήματα και επιφωνήματα), ώστε να εμπλουτίσουν οι μαθητές το λεξιλόγιό τους, και
(γ) σε επίπεδο συντακτικού συστήματος, παρουσιάζεται η δομή μια απλής πρότασης στην αρχαία ελληνική γλώσσα και συνδέεται με την Νεοελληνική Γλώσσα .
          .

Ενδεικτική κατανομή  του χρόνου:
Ø  Οι μαθητές χωρίζονται  τη δεύτερη διδακτική ώρα σε τρεις ομάδες και αναλαμβάνουν, με την καθοδήγηση του διδάσκοντα, να πραγματοποιήσουν δραστηριότητες  σε  φύλλα εργασίας. Η ολοκλήρωση του σεναρίου απαιτεί τέσσερις  περίπου διδακτικές ώρες.
Ø  Οι ομάδες των μαθητών πριν παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα των εργασιών τους και συνθέσουν τα ευρήματα τους, θα επεξεργαστούν το υλικό που τους έχει δοθεί. Ενδεικτικά κάποιες από τις εργασίες μπορεί να τους δοθεί ως υλικό επεξεργασίας  κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σπίτι ( εργασία για το σπίτι).

Ρόλος του διδάσκοντα: Ο διδάσκων καθοδηγεί και εποπτεύει τις εργασίες των μαθητών. Ταυτόχρονα  τους εμψυχώνει και διακριτικά επιλύει τυχόν προβλήματα που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια των διδακτικών ωρών.

Ρόλοι των μαθητών:  Οι μαθητές θα εργαστούν κατανεμημένοι σε ομάδες. Ο διαχωρισμός συνδέεται με την άμεση  ανάθεση ρόλων (συντονιστής, γραμματέας κτλ).  Κατά τη συνεργασία των μαθητών με απώτερο στόχο τη συγγραφή περιγραφικού κειμένου ή τη δημιουργία ενός άρθρου με περιγραφικό περιεχόμενο, έχουμε παραγωγή πολυτροπικού κειμένου μέσα σε συνθήκες διαλόγου και αλληλεπίδρασης. Επιπλέον   η ερευνητική περιέργεια των μαθητών  θα αξιοποιηθεί καθώς προσπαθώντας να δημιουργήσουν την παρουσίαση τους θα εκπονήσουν διαθεματικές εργασίες. Πρέπει να σημειώσει κανείς ότι το παραγόμενο, συλλογικό αποτέλεσμα αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης και συζήτησης καθώς παρουσιάζεται στην ολομέλεια της τάξης. Τέλος οι μαθητές μπορεί να  γίνουν  πολλαπλασιαστές γνώσεων αν υπάρχει δυνατότητα ανάρτησης του  έργου τους  στο ιστολόγιο του σχολείου.


 Τεχνολογίες- Εργαλεία/πηγές που θα χρησιμοποιηθούν:
Ø  Περιήγηση στην ιστοσελίδα  http://www.greek-language.gr
Ø  Περιήγηση στην  ιστοσελίδα  http://el.wikipedia.org/
Ø  Χρήση της ιστοσελίδας http://www.youtube.com/watch?v=BhIO27nQ96g, http://el.wikipedia.org/)   
Ø  Χρήση της ιστοσελίδας  www.snhell.gr
Ø  Περιήγηση στην ιστοσελίδα http://www.edutv.gr/,
Ø  Χρήση της ιστοσελίδας https://www.youtube.com/watch?v=cw23k7AELrA
Ø  Χρήση της ιστοσελίδας http://www.ime.gr/chronos/06/gr/politics/index101.html.
Ø  Λογισμικό επεξεργασίας κειμένου.
Ø  Λογισμικό παρουσιάσεων.
Ø  Μηχανή αναζήτησης  Google
Ø  Πρόγραμμα Movie maker
Ø  Ιστορία Α γυμνασίου
Ø  Αρχαία Ελληνικά από μετάφραση Α΄ Γυμνασίου
Ø  Νεοελληνική Γλώσσα  Α΄ Γυμνασίου


 Η μεθοδολογία της διδασκαλίας.
Η προσέγγιση της παραπάνω ενότητας είναι ερμηνευτική- κειμενοκεντρική, διακειμενική και διαθεματική.  Οι μαθητές μέσα από ένα εποικοδομικό διάλογο επεξεργάζονται το κείμενο και συνδέουν τα επιμέρους θέματα με αυτό. Στη συνέχεια, ομαδοσυνεργατικά, αποδομούν τις τα κείμενα, οργανώνουν τις πληροφορίες που έχουν συλλέξει και  παράγουν τις εργασιές τους προκειμένου να ολοκληρώσουν τα φύλλα εργασίας. Μέσα από μια ανακαλυπτική πορεία οικοδομούν τη νέα γνώση. Τέλος η ανάρτηση των συλλογικών αποτελεσμάτων σε κοινό χώρο τους καθιστά  φορείς νέων γνώσεων.

Αναλυτική περιγραφή των σταδίων υλοποίησης

Δραστηριότητες 1ης  διδακτικής ώρας

Την πρώτη διδακτική ώρα οι μαθητές βρίσκονται στην αίθουσα διδασκαλίας, η οποία διαθέτει διαδραστικό πίνακα. Ταυτόχρονα έχουν μαζί τους υπολογιστές εργασίας.  Παρακολουθούν την ανάγνωση του κειμένου από το διδάσκοντα  ο οποίος διαβάζει ευανάγνωστα το κείμενο στην ιστοσελίδα που ακολουθεί http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL102/23/121,750/. Επαναλαμβάνεται η ανάγνωση από κάποιο μαθητή. Έπειτα ο καθηγητής τους παρουσιάζει το κοινό φύλλο εργασίας και επεξηγεί τη διδακτική διαδικασία (10 λεπτά).
Όλοι οι μαθητές αφού διαβάσουν ξανά το απόσπασμα συμμετέχουν στην κατανόηση του χρησιμοποιώντας το υπερκείμενο. Ταυτόχρονα  επισημαίνουν, υπογραμμίζοντας, στο διδάσκοντα άγνωστες λέξεις που δεν συμπεριλαμβάνονται στο λεξιλογικό πίνακα. Μεταβαίνουν στην Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας προκειμένου να καταγράψουν τις ερμηνείες των λέξεων του κειμένου που είναι άγνωστες στην ολομέλεια. Μετά τη συλλογή των απαραίτητων πληροφοριών με τη βοήθεια του  προγράμματος ΠΕΚ, ο διδάσκων  καταγράφει  σ’  έναν πίνακα  2 στηλών  τις λέξεις και τις αντίστοιχες ερμηνείες τους που καταδεικνύουν τη σημασία τους. Το συγκεκριμένο έγγραφο ανοίγει στο διαδραστικό πίνακα ώστε όλοι οι μαθητές να κάνουν χρήση των πληροφοριών με απώτερο στόχο την καλύτερη κατανόηση του αποσπάσματος.
Παραμένοντας στον φύλλο εργασίας οι μαθητές προσπαθούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των ερωτήσεων προκειμένου αφενός να σχηματίσουν το  υποτυπώδες σχεδιάγραμμα του αποσπάσματος αφετέρου να εξασκηθούν στην κατανόηση και  αποδομή του περιεχομένου του. Ταυτόχρονα επιτυγχάνεται η εξάσκηση στη χρήση του λογισμικού ΠΕΚ.
Τα τελευταία 10 λεπτά της διδακτικής ώρας αφιερώνονται στον έλεγχο των απαντήσεων και στην ανατροφοδότηση των μαθητών.

Δραστηριότητες 2ης  διδακτικής ώρας

Κατά τη διάρκεια της δεύτερης διδακτική ώρας ο καθηγητής κατανέμει τους μαθητές σε ομάδες και τους παρουσιάζει  τα διαφοροποιημένα φύλλα εργασίας. Έπειτα τους εξηγεί τη διδακτική διαδικασία (10 λεπτά). Οι μαθητές μετά την επισήμανση και διερεύνηση του περιεχομένου του αποσπάσματος αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο.
Α΄ -Γ΄ Ομάδες
Και οι τρεις ομάδες μεταβαίνουν στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα ( www.greek-language.gr)/Εργαλεία/ Βασικό Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής. /  λήμμα "πολίτης ".  αναζητούν τα ομόρριζα  του ουσιαστικού «Πόλις» και τις ερμηνείες τους σύμφωνα με το λεξιλογικό πίνακα της ενότητας. Επιπλέον στο τέλος του λήμματος βρίσκουν  σε χρονολογική σειρά τις λέξεις που παράγονται από το θέμα πολι- / πολε-. Αντιλαμβανόμενοι τις παραγόμενες λέξεις. Στην ίδια ιστοσελίδα μεταβαίνουν στη Νεοελληνική  Γλώσσα/Εργαλεία/ Ηλεκτρονικά Λεξικά/Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής( Τριανταφυλλίδης)  κάνοντας σύνθετη αναζήτηση με το θέμα %πολιτ%. Έχοντας υπόψη την ερμηνεία των λέξεων ομαδικά και χαμηλόφωνα απαντούν στις ερωτήσεις των φύλλων εργασίας.
Οι μαθητές δουλεύουν μεθοδικά και αρμονικά ώστε να ανταποκριθούν στα ερωτήματα που τους έχουν δοθεί (25 λεπτά). Ο διδάσκων κατά τη διάρκεια της εργασίας, συμβουλεύει και βοηθά δίνοντας διευκρινίσεις και οδηγίες για την προσπέλαση πιθανών προβλημάτων.
Τα τελευταία δεκαπέντε λεπτά η καθεμιά ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της εργασίας της στην ολομέλεια της τάξης και γίνονται οι απαραίτητες διορθώσεις.

Δραστηριότητες 3ης  διδακτικής ώρας
Τη Τρίτη διδακτική ώρα οι μαθητές όλων των ομάδων μεταβαίνουν  στην ιστοσελίδα Πύλη (www/greek-language.gr)  για την Ελληνική Γλώσσα/ Αρχές σύνταξης της αρχαίας ελληνικής και  βρίσκουν  περισσότερα στοιχεία και παραδείγματα για το υποκειμένο, το κατηγορούμενο και το αντικείμενο στην αρχαία ελληνική και τη σύνταξη των μονόπτωτων και των δίπτωτων ρημάτων. Με βάση τις πληροφορίες που συνέλεξαν και τις σημειώσεις που κράτησαν, προχωρούν στην απάντηση των ερωτήσεων. Με τη χρήση των εργαλείων του εγγράφου ΠΕΚ τροποποιούν το χρώμα των όρων των προτάσεων. Η συγκεκριμένη άσκηση απαιτεί αρμονική συνεργασία μεταξύ των μαθητών των κάθε ομάδων. Με τον τρόπο αυτό ολοκληρώνεται η συντακτική ανάλυση της απλής πρότασης.
Τα επόμενα δέκα λεπτά γίνεται η παρουσίαση των εργασιών στην ολομέλεια της τάξης.


Δραστηριότητες 4ης  διδακτικής ώρας

Α΄ Ομάδα
Οι μαθητές της Α΄ Ομάδας αναζητούν στις ιστοσελίδες που τους παραπέμπει ο διδάσκων:   (http://www.youtube.com/watch?v=BhIO27nQ96g, http://www.edutv.gr/, http://www.ime.gr/chronos/06/gr/politics/index101.html  http://el.wikipedia.org/)  πληροφορίες για  τον όρο Μέγας Αλέξανδρος. Χρησιμοποιούν το οπτικοακουστικό υλικό   και διαβάζουν τη βιογραφία  του. Κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας οι μαθητές συζητούν χαμηλόφωνα και κρατούν σημειώσεις. Σχολιάζουν τη ζωή και το έργο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και επικεντρώνονται στα στοιχεία που αναδεικνύουν βασικούς σταθμούς της βιογραφίας του. Οι πληροφορίες αυτές προστίθενται στις ήδη υπάρχουσες γνώσεις των παιδιών καθώς διαθεματικά αντιλαμβάνονται τη σχέση της δραστηριότητας με την Ιστορία που διδάσκονται.  Στη συνέχεια δημιουργούν μια παρουσίαση (ppt) με θέμα τους βασικούς σταθμούς της ζωής του, εμπλουτίζοντας τις διαφάνειες με φωτογραφίες από τη Μακεδονική Δυναστεία,( www.aigai.gr). Με τον τρόπο αυτό προβαίνουν στη δημιουργία πολυτροπικού κειμένου.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Η παρακολούθηση των βίντεο http://www.youtube.com/watch?v=BhIO27nQ96g, http://www.edutv.gr/ μπορούν να δοθούν ως εργασία για το σπίτι. Στην περίπτωση αυτή καλό είναι να δοθεί και ένα μικρό ερωτηματολόγιο προς συμπλήρωση.

Β΄ Ομάδα
Οι μαθητές επισκέπτονται την ιστοσελίδα http://www.snhell.gr/kids/content.asp?id=233&cat_id=10 και  διαβάζουν το  κείμενο στο οποίο τους παραπέμπουμε. Επιπλέον κρατούν σημειώσεις για τις ιστορίες που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας τους. Αντιλαμβάνονται τη διαχρονικότητα του θέματος (σχέση του ανθρώπου και ζώων) καθώς επίσης και τη διαθεματική προσέγγιση του. Ως μικροί συγγραφείς δημιουργούν  σε έγγραφο ΠΕΚ ένα κείμενο 150-200 λέξεων, στο οποίο θα  σύμφωνα με τις σημειώσεις τους, καταγράφουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα  που διέπουν τη σχέση αυτή. Ουσιαστικά πρόκειται για παραγωγή λόγου (περιγραφικού κειμένου).

Γ΄ Ομάδα
Οι μαθητές της Γ Ομάδας ως ενεργοί δημοσιογράφοι προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα ρεπορτάζ με θέμα τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η συγκέντρωση και η ανάλυση του θέματος θα πραγματοποιηθεί με τη σύνθεση των πληροφοριών των κειμένων. Οι μαθητές ακολουθούν τους βασικούς άξονες  του θέματος (α) τη συμπεριφορά του στα ζώα β) τη συμπεριφορά του σε άλλους βασιλείς γ) τη συμπεριφορά του σε υποτελείς λαούς και δ) τη ιδιοσυγκρασία του). Με τον τρόπο αυτό αντιλαμβάνονται την εναλλαγή της συμπεριφοράς του σύμφωνα με πολιτική του. Στο τέλος μπορούν να βιντεοσκοπήσουν την παρουσίαση του θέματος χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα movie maker.
Τα τελευταία  δεκαπέντε λεπτά γίνεται η παρουσίαση των εργασιών στην ολομέλεια της τάξης και αναρτώνται τα αποτελέσματα στην ιστοσελίδα

Αξιολόγηση
Μετά την ολοκλήρωση των τεσσάρων διδακτικών ωρών ο βαθμός επιτυχίας εξαρτάται  από την εκπλήρωση των επιμέρους στόχων που έχουν τεθεί. Συνεκτιμώντας τα τελικά προϊόντα των μαθητών, την ομαδικότητα που επέδειξαν τα μέλη των ομάδων κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τη διαθεματική  προσέγγιση του θέματος ο διδάσκων αξιολογεί  το σενάριο. Επίσης με τη διαδικασία του κριτικού αναστοχασμού, ο διδάσκων  μετρά μέσα από τη αποκτημένη γνώση, το βαθμό οικείωσης των μαθητών με τους επιμέρους στόχους, σχηματίζει μια αντικειμενική  ασφαλή εικόνα για τους μαθητές της τάξης του και επιβεβαιώνει τη στρατηγική του ή οδηγείται σε βελτιώσεις του σεναρίου. 

Κοινό Φύλλο εργασίας
1η διδακτική ώρα
 Στον διαδραστικό πίνακα της τάξης μας και στους υπολογιστές εργασίας των ομάδων προβάλλεται η αρχική σελίδα  της 11ης Ενότητας στην ιστοσελίδα: http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL102/23/121,750/
Παρακολουθήστε με προσοχή την  πρώτη ανάγνωση  από τον διδάσκοντα και τα  σημεία στα οποία δίδει έμφαση. Ταυτόχρονα προσπαθήστε στη δεύτερη ανάγνωση από  ένα μαθητή να συμμετέχετε στην απόδοση/ κατανόηση του  περιεχομένου με τη βοήθεια του υπερκειμένου.
1)Αφού μελετήσετε ξανά το κείμενο υπογραμμίστε τυχόν άγνωστες λέξεις που έχετε και  μεταβείτε στην Πύλη για την ελληνική γλώσσα http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html και Αρχαία Ελληνική/Εργαλεία/Βασικό Λεξικό προκειμένου να δημιουργηθεί από το διδάσκοντα ένας πίνακας δύο στηλών σε έγγραφο ΠΕΚ, με τις ερμηνείες τους.
2) Να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις υπογραμμίζοντας φράσεις του κειμένου και μεταφέροντας τις φράσεις αυτές με τη μορφή αντιγραφή /επικόλληση στο φύλλο εργασίας.
Α) Ποια είναι τα ονόματα των πόλεων που έχτισε ο Μ. Αλέξανδρος στις όχθες του ποταμού Υδάσπη;……………………………………………………………..…………
Β)Γιατί έδωσε τα ονόματα αυτά;……………………………………………………….
Γ) Πώς πέθανε ο Βουκεφάλας;……………… ………………………………………..          
Δ) Ποιες ερμηνείες υπάρχουν για τη προέλευση του ονόματος του;………………………
Ε) Ποιο γεγονός επικαλείται ο Αρριανός, για να καταδείξει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του Μ. Αλεξάνδρου για το άλογο του;…………………………………………………………………...
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ: Στράβων 15. 1.29.9-14
ὧν τὴν μὲν Βουκεφαλίαν ὠνόμασεν ἀπὸ τοῦ πεσόντος ἵππου κατὰ τὴν μάχην τὴν πρὸς τὸν Πῶρον (ἐκαλεῖτο δὲ Βουκεφάλας ἀπὸ τοῦ πλάτους τοῦ μετώπου· πολεμιστὴς δ᾽ ἦν ἀγαθός, καὶ ἀεὶ τούτῳ ἐκέχρητο κατὰ τοὺς ἀγῶνας), τὴν δὲ Νίκαιαν ἀπὸ τῆς νίκης ἐκάλεσεν. (Μετάφραση: Τη μία από τις δύο αυτές πόλεις την ονόμασε Βουκεφαλία προς τιμήν του αλόγου του που σκοτώθηκε στη μάχη ενάντια στον Πώρο (ονομαζόταν Βουκεφάλας, επειδή είχε πολύ πλατύ μέτωπο· ήταν ένα εξαιρετικό πολεμικό άλογο κι ο Αλέξανδρος αυτό χρησιμοποιούσε πάντοτε στις μάχες), ενώ την άλλη την ονόμασε Νίκαια εξαιτίας της νίκης που κέρδισε.(Μετάφραση: Σ. Τσέλικας)
Ποια διαφορετική ερμηνεία για το όνομα του Βουκεφάλα παραδίδει ο Στράβων;
 Υπογραμμίστε τις φράσεις που δικαιολογούν την απάντηση σας στο αρχαίο κείμενο.

Φύλλο εργασίας Ομάδας Α΄
2η διδακτική ώρα
 Στην Ενότητα παρατίθενται  τα ομόρριζα του ουσιαστικού «Πόλις». Στην προσπάθεια να εμπλουτίσετε τον πίνακα που υπάρχει και να ερμηνεύσετε  τις άγνωστες λέξεις,  μεταβείτε  στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα ( www.greek-language.gr)/Εργαλεία/ Βασικό Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής. /  λήμμα "πολίτης ".  Στο τέλος του λήμματος θα βρείτε σε χρονολογική σειρά τις λέξεις που παράγονται από το θέμα πολι- / πολε-. Στην ίδια ιστοσελίδα μεταβείτε στη Νεοελληνική  Γλώσσα/Εργαλεία/ Ηλεκτρονικά Λεξικά/Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής( Τριανταφυλλίδης)  κάνοντας σύνθετη αναζήτηση με το θέμα %πολιτ%.  
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1)  Σχηματίστε προτάσεις με τις παρακάτω φράσεις έτσι ώστε να αναδεικνύεται η σημασία τους. Χρησιμοποιείστε τον παραπάνω ιστοχώρο.
Ø  Πολιτικός κρατούμενος
Ø  Πολιτικό άσυλο
Ø  Πολιτισμένος λαός.
Ø  Πολιτικοποιημένο άτομο.
2) Επιλέξτε τη σωστή απάντηση για την συμπλήρωση του κενού. Πραγματοποιείστε τις αναγκαίες αλλαγές:
Ø  Ο Κώστας ………………………………… (πολιτογραφούμαι, πολιτικοποιούμαι) στο δήμο μας για να μπορεί να ψηφίσει.
Ø  Η ……………………………………. (συμπολίτευση, αντιπολίτευση) κατέκρινε τα μέτρα της κυβέρνησης.
Ø  Η Ελλάδα διακρίνεται για τον πλούσιο ………………………………….. (πολιτισμό, πολίτευμα) της.
Ø  Ο ‘Αγιος Θεόδωρος είναι ο ………………………………………… (πολίτης, πολιούχος) της πόλης μας.




3η διδακτική ώρα
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα Πύλη (www/greek-language.gr)  για την Ελληνική Γλώσσα/ Αρχές σύνταξης της αρχαίας ελληνικής και  βρείτε περισσότερα στοιχεία και παραδείγματα για το υποκειμένο, το κατηγορούμενο και το αντικείμενο στην αρχαία ελληνική και τη σύνταξη των μονόπτωτων και των δίπτωτων ρημάτων. Με βάση τις πληροφορίες που συλλέξατε προσπαθήστε να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις της παρακάτω άσκησης.
ΑΣΚΗΣΗ
Να εντοπίσετε στις παρακάτω προτάσεις το ρήμα, το υποκείμενο, και όπου υπάρχουν, το κατηγορούμενο, το αντικείμενο ή τα αντικείμενα. Χρωμάτισε τα ρήματα με μπλέ χρώμα, τα υποκείμενα με κόκκινο, τα κατηγορούμενα με  πράσινο και τα αντικείμενα με πορτοκαλί.
1.      Οὗτος λέγει ἡμῖν τήν ἀλήθειαν.
2.       Οἱ στρατιῶται τάφρον ὀρύττουσιν.
3.      Σωκράτης διδάσκει τούς νέους τήν ἀρετήν.
4.      Μένων χρήματα ἔλαβε.
5.      Κῦρος ἐθήρευεν κάπρους.
6.      Ὁ ἥλιος θερμαίνει τήν  γῆν.
7.      Μή ποιήσης τοῦτο.
8.      Σύ ἐπιθυμεῖς παιδείας.
9.      Ἡμεις ἵππους καί κύνας τρέφομεν.
10.    Δάμων τόν Διόνυσον ἐστεφάνωσε






4η διδακτική ώρα

Επισκεφτείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.youtube.com/watch?v=BhIO27nQ96g http://www.edutv.gr/, http://www.ime.gr/chronos/06/gr/politics/index101.html και  http://el.wikipedia.org/ αναζητώντας τον όρο Μέγας Αλέξανδρος. Ακούστε  και διαβάστε τη βιογραφία  του. Στη συνέχεια δημιουργήστε μια παρουσίαση (ppt) με θέμα τους βασικούς σταθμούς της ζωής του. Εμπλουτίστε τις διαφάνειες με φωτογραφίες από τη Μακεδονική Δυναστεία, που θα βρείτε στο Μουσείο της Βεργίνας, στον ιστοχώρο www.aigai.gr.


Φύλλο εργασίας Ομάδας Β΄

2η διδακτική ώρα
Στην Ενότητα μαθαίνουμε για τα ομόρριζα του ουσιαστικού «Πόλις». Στην προσπάθεια να εμπλουτίσετε τον πίνακα που υπάρχει και να ερμηνεύσετε  τις άγνωστες λέξεις,  μεταβείτε  στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα ( www.greek-language.gr)/Εργαλεία/ Βασικό Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής. / "πολίτης το λήμμα ". Στο τέλος του λήμματος θα βρείτε σε χρονολογική σειρά τις λέξεις που παράγονται από το θέμα πολι- / πολε-. Στην ίδια ιστοσελίδα μεταβείτε στη Νεοελληνική  Γλώσσα/Εργαλεία/ Ηλεκτρονικά Λεξικά/Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής( Τριανταφυλλίδης)  κάνοντας σύνθετη αναζήτηση με το θέμα %πολιτ% 
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1)  Σχηματίστε προτάσεις με τις παρακάτω φράσεις έτσι ώστε να αναδεικνύεται η σημασία τους. Χρησιμοποιείστε τον παραπάνω ιστοχώρο.
Ø  Πολιούχος δρόμος
Ø  Πολιτιστική πρωτεύουσα
Ø  Αντιπολιτεύομαι με την κυβέρνηση
Ø  πολιτικός γάμος
2) Επιλέξτε τη σωστή απάντηση  για την συμπλήρωση του κενού. Πραγματοποιείστε τις αναγκαίες αλλαγές:
Ø  Γέμισε ο τόπος ………………….. και ρουσφετολόγους( πολιτικάντης, πολιούχος).
Ø  Στη φύλαξη των συνόρων συνέβαλε αποτελεσματικά η ……………………………. (πολιτικοφυλακή, πολεοδομία)
Ø  Ο………………….……(απολίτιστος, πολιτικάντης)!! Φέρθηκε τόσο ανάγωγα.
Ø  Το Παρίσι  αναδείχθηκε …………………………………………… (πολιτισμένη, πολιτιστική) πρωτεύουσα της Ευρώπης .

3η διδακτική ώρα
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα Πύλη (www.greek-language.gr)  για την Ελληνική Γλώσσα/ Αρχές σύνταξης της αρχαίας ελληνικής και  βρείτε περισσότερα στοιχεία και παραδείγματα για το υποκειμένο, το κατηγορούμενο και το αντικείμενο στην αρχαία ελληνική και τη σύνταξη των μονόπτωτων και των δίπτωτων ρημάτων. Με βάση τις πληροφορίες που συλλέξατε προσπαθήστε να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις της παρακάτω άσκησης.
ΑΣΚΗΣΗ
Να εντοπίσετε στις παρακάτω προτάσεις το ρήμα, το υποκείμενο, και όπου υπάρχουν, το κατηγορούμενο, το αντικείμενο ή τα αντικείμενα. Χρωμάτισε τα ρήματα με μπλέ χρώμα, τα υποκείμενα με κόκκινο, τα κατηγορούμενα με  πράσινο και τα αντικείμενα με πορτοκαλί.
1)    Τὸ παιδίον φαίνεται ἀσθενές.
      2)  Ἀλέξανδρος ἐκαλεῖτο μέγας.
      3) Οἱ Πέρσαι ἔλυσαν τὰς σπονδάς.
      4) Οἱ στρατιῶται διώκουσιν τοὺς πολεμίους.
      5) Οἱ σοφισταὶ διδάσκουσιν τοὺς νεανίας τὴν ἀρετήν.
      6) Ὑμεῖς οὐ λέγετε ἡμῖν τὴν ἀλήθειαν.
      7) Κίμων ἠλευθέρωσε τοὺς Μιλησίους τῆς δουλείας
8)     Λύκος μέ ἐδίωκε.
      9) Οὗτος θεοις έθυσε.
      10) Ἀνήρ χῆνα καί κύκνον ἔτρεφεν




4η διδακτική ώρα

Α)Επισκεφτείτε το Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού: http://www.snhell.gr/kids/content.asp?id=233&cat_id=10 και διαβάστε το απόσπασμα από το βιβλίο της Αλεξάνδρα Δέλτα-Παπαδοπούλου, Μύθοι και θρύλοι, (Εκδόσεις Ι. Σιδέρη, 1977).
Β)Διαβάστε το παρακάτω απόσπασμα από την Οδύσσεια:
Ο 'Αργος ο σκύλος του Οδυσσέα περίμενε είκοσι χρόνια να δει τον άνθρωπό του για να ξεψυχήσει.
«Εκεί τώρα σερνόταν το σκυλί, μ΄ αμέτρητα τσιμπούρια ο Άργος.
Και όμως, αναγνωρίζοντας τον Οδυσσέα στο πλάι του,
σάλεψε  την ουρά του  και  κατέβασε τ' αυτιά του,
όμως τη δύναμη δεν βρήκε να φτάσει πιο κοντά στον κύρη του.
Τον είδε εκείνος, και γυρίζοντας αλλού το βλέμμα του,
Σκούπισε ένα δάκρυ- από τον Εύμαιο κρυφά,
Για να τον ξεγελάσει...
Μιλώντας πια, προχώρησε στα ωραία δώματα,
Και πέρασε στην αίθουσα με τους περήφανους μνηστήρες.
Κι αυτοστιγμεί τον Άργο σκέπασε η μαύρη μοίρα του θανάτου,
Αφού τα μάτια του είδαν ξανά, είκοσι χρόνια
Περασμένα, τον Οδυσσέα».
Αρχαία Ελληνικά από μετάφραση Ομήρου Οδύσσεια, ραψ,ρ στιχ.343-376

Γ) Επεξεργαστείτε την παρακάτω ιστορία: «Ο άνθρωπος, το άλογο και το σκυλί»
«Ένας άνθρωπος, το άλογό του και το σκυλί του περπατούσαν σ ένα δρόμο. Καθώς περνούσαν δίπλα από ένα τεράστιο δέντρο, έπεσε ένας κεραυνός και όλοι έμειναν στον τόπο. Αλλά ο άνθρωπος δεν αντιλήφθηκε ότι είχε πια αφήσει τον κόσμο τούτο και συνέχισε να περπατάει με τα ζώα του. Μερικές φορές οι πεθαμένοι θέλουν χρόνο για να συνειδητοποιήσουν τη νέα τους κατάσταση…
Ο δρόμος ήταν πολύ μακρύς, ανηφορικός, ο ήλιος έκαιγε και αυτοί είχαν ιδρώσει και διψούσαν πολύ. Σε μια στροφή διέκριναν μια μεγαλόπρεπη πύλη, καμωμένη ολόκληρη από μάρμαρο, που οδηγούσε σε μία πλατεία στρωμένη με χρυσάφι, που στο κέντρο της είχε μία πηγή από όπου ανάβλυζε κρυστάλλινο νερό.
Ο οδοιπόρος προχώρησε προς τον άνθρωπο που φύλαγε την είσοδο: “Καλημέρα”
“Καλημέρα”, απάντησε ο φύλακας
“Ποιος είναι αυτός ο τόσο όμορφος τόπος;”
“Είναι ο παράδεισος”
“Ωραία που φτάσαμε στον παράδεισο, διψάμε πολύ”
“Μπορείτε να μπείτε, κύριε, και να πιείτε όσο θέλετε” και ο φύλακας έδειξε την πηγή
“Το άλογο και το σκυλί μου διψάνε κι αυτά”
“Λυπάμαι πολύ” είπε ο φύλακας “Εδώ δεν επιτρέπονται ζώα”
Ο άνθρωπος στενοχωρήθηκε επειδή διψούσε πολύ, αλλά δεν ήθελε να πιει νερό μόνο αυτός. Ευχαρίστησε το φύλακα και συνέχισε το δρόμο του. Αφού περπάτησαν πολλή ώρα στην ανηφόρα, εξαντλημένοι πια, έφτασαν σ ένα μέρος που είχε για είσοδο μια παλιά ξύλινη πύλη που οδηγούσε σ ένα χωματόδρομο πλαισιωμένο από δέντρα. Στη σκιά ενός από τα δέντρα καθόταν ένας άνθρωπος μ ένα καπέλο στο κεφάλι, ίσως και να κοιμόταν.
“Καλημέρα” είπε ο οδοιπόρος.
Ο άνθρωπος έγνεψε με το κεφάλι “Διψάμε πολύ, εγώ το άλογό μου και το σκυλί μου”
“Έχει μια πηγή σ’ εκείνες τις πέτρες” είπε ο άνθρωπος δείχνοντας το σημείο
“Πιείτε όσο θέλετε”
Ο άνθρωπος, το άλογο και το σκυλί πήγαν ως την πηγή και έσβησαν τη δίψα τους.
Ο οδοιπόρος γύρισε για να τον ευχαριστήσει. “Ελάτε πάλι όποτε θέλετε” απάντησε ο άνθρωπος
“Αλήθεια, πως λέγεται αυτό το μέρος;”
“Παράδεισος”
“Παράδεισος;;” Μα ο φύλακας της μαρμαρένιας πύλης είπε ότι ο παράδεισος ήταν εκεί!”
“Εκεί δεν είναι ο παράδεισος, είναι η κόλαση”
Ο οδοιπόρος τα χασε “Πρέπει να τους απαγορεύετε να χρησιμοποιούν το όνομά σας! Αυτό σίγουρα θα προξενεί μεγάλα μπερδέματα!”
“Καθόλου, αντίθετα μας κάνουν μεγάλη χάρη. Επειδή εκεί μένουν όλοι αυτοί που είναι ικανοί να εγκαταλείψουν τους καλύτερούς τους φίλους…”»
Paulo Coelho

Δ) Μεταβείτε στο βιβλίο Α Γυμνασίου Νεοελληνική Γλώσσα, Ενότητα 3, Κείμενο 2 σελ.41 «Ιστορία μιας φώκιας»

Διαβάστε τα παραπάνω κείμενα που περιγράφουν τη σχέση του ανθρώπου και των ζώων. Ως μικροί συγγραφείς δημιουργείστε  σε έγγραφο ΠΕΚ ένα κείμενο 150-200 λέξεων, στο οποίο θα  καταγράψετε τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα  που διέπουν τη σχέση αυτή. Χρησιμοποιείστε ουσιαστικά πχ αγάπη και δώστε παραδείγματα μέσα από τα κείμενα (αντιγραφή- επικόλληση). Εμπλουτίστε το κείμενο αυτό με εικόνες που θα αναζητήσετε στη μηχανή αναζήτησης Google./Εικόνες.


Φύλλο εργασίας Ομάδας Γ΄

2η διδακτική ώρα
Στην Ενότητα μαθαίνουμε για τα ομόρριζα του ουσιαστικού «Πόλις». Στην προσπάθεια να εμπλουτίσετε τον πίνακα που υπάρχει και να ερμηνεύσετε  τις άγνωστες λέξεις,  μεταβείτε  στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα ( www.greek-language.gr)/Εργαλεία/ Βασικό Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής. / "πολίτης ". Στο τέλος του λήμματος θα βρείτε σε χρονολογική σειρά τις λέξεις που παράγονται από το θέμα πολι- / πολε-. Στην ίδια ιστοσελίδα μεταβείτε στη Νεοελληνική  Γλώσσα/Εργαλεία/ Ηλεκτρονικά Λεξικά/Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής( Τριανταφυλλίδης)  κάνοντας σύνθετη αναζήτηση με το θέμα %πολιτ% 
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1)  Σχηματίστε προτάσεις με τις παρακάτω φράσεις έτσι ώστε να αναδεικνύεται η σημασία τους. Χρησιμοποιείστε τον παραπάνω ιστοχώρο.
Ø  πολιτιστική πρωτεύουσα
Ø   συνήγορος του πολίτη
Ø   σχέδιο πόλεως
Ø  γραφική  κωμόπολη.
2) Επιλέξτε τη σωστή απάντηση  για την συμπλήρωση του κενού. Πραγματοποιείστε τις αναγκαίες αλλαγές:
Ø   H………………. (πολιτεία, πόλη) οφείλει να λάβει μέτρα για την προστασία της υγείας των πολιτών.
Ø  Πήγα στην …………… (πολεοδομία, πολιτοφυλακή)για την άδεια ανέγερσης της οικοδομής.
Ø  Πήγε μετανάστης στη Αυστραλία και τελικά ……………… (ως) Αυστραλός πολίτης ( πολιτογραφώ, αντιπολιτεύομαι). 
Ø   Έκαναν μεταξύ τους……………. γάμο (πολιτικό, πολιτειακός).

3η διδακτική ώρα
 Μεταβείτε στην ιστοσελίδα Πύλη (www.greek-language.gr)  για την Ελληνική Γλώσσα/ Αρχές σύνταξης της αρχαίας ελληνικής και  βρείτε περισσότερα στοιχεία και παραδείγματα για το υποκειμένο, το κατηγορούμενο και το αντικείμενο στην αρχαία ελληνική και τη σύνταξη των μονόπτωτων και των δίπτωτων ρημάτων. Με βάση τις πληροφορίες που συλλέξατε προσπαθήστε να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις της παρακάτω άσκησης.
ΑΣΚΗΣΗ
Να εντοπίσετε στις παρακάτω προτάσεις το ρήμα, το υποκείμενο, και όπου υπάρχουν, το κατηγορούμενο, το αντικείμενο ή τα αντικείμενα. Χρωμάτισε τα ρήματα με μπλέ χρώμα, τα υποκείμενα με κόκκινο, τα κατηγορούμενα με  πράσινο και τα αντικείμενα με πορτοκαλί.
 1)Ἡ Σάμος νῆσος ἐστι.
       2) Θαυμάζομεν τήν ἀρετήν τῶν προγόνων.
 3) Ἀπολαύουσιν τῶν αγαθων.
      4)Οἱ τριάκοντα ἦσαν τύραννοι.
 5)Οὐδείς ἐγένετο σοφός.
      6) Προμηθεὺς ἔδωκε τοῖς ἀνθρώποις το πῦρ.
      7) Ἅπαντες ἤκουον τοῦ ρήτορος.
      8) Λεωνίδας ἀπέθανεν ἐν Θερμοπύλαις
      9)Τοῦ πολέμου ἐπαύσαντο οἱ Λάκωνες
      10)Δαρεῖος ἐβασίλευσε τῶν Περσῶν δώδεκα ἔτη.

4η διδακτική ώρα
1) Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/ Αρχαία Ελληνική/ Προτάσεις για τη διδασκαλία της αρχαιοελληνικής γλώσσας και γραμματείας και διαβάστε το κείμενο του Πλούταρχου, Αλέξανδρος, 6.1-8   
2) Μελετείστε επίσης το απόσπασμα από τον Αρριανό:  «Προτάσεις του Δαρείου προς τον Αλέξανδρο για συνθηκολόγηση. Απόρριψη των προτάσεων». 

«
Ενώ ο Αλέξανδρος ήταν ακόμη απασχολημένος με την πολιορκία της Τύρου, έφθασαν πρέσβεις από τον Δαρείο, για να του αναγγείλουν ότι ο βασιλιάς τους ήταν πρόθυμος να του δώσει δέκα χιλιάδες τάλαντα για την απελευθέρωση της μητέρας, της γυναίκας και των παιδιών του- ότι του παραχωρεί όλη τη χώρα του που βρίσκεται ανάμεσα στον Ευφράτη και την ελληνική θάλασσα και ότι θα τον αναγνωρίσει ως φίλο και σύμμαχο, αν παντρευτεί την κόρη του. Όταν ανακοίνωσε αυτά στο συμβούλιο των εταίρων*, ο Παρμενίων είπε, λένε, στον Αλέξανδρο ότι, αν ήταν αυτός Αλέξανδρος, θα δεχόταν με τους όρους αυτούς να τερματίσει τον πόλεμο χωρίς να διακινδυνεύει πια στο μέλλον. Ο Αλέξανδρος αποκρίθηκε στον Παρμενίωνα, όπως λένε. ότι και αυτός θα έκανε το ίδιο, αν ήταν ο Παρμενίων επειδή όμως είναι ο Αλέξανδρος, θα αποκριθεί στον Δαρείο όπως ακριβώς και αποκρίθηκε. Είπε δηλαδή ότι δεν έχει ανάγκη ούτε να πάρει χρήματα από τον Δαρείο ούτε να δεχθεί μέρος της χώρας του αντί για ολόκληρη· γιατί και τα χρήματα και η χώρα ολόκληρη είναι δικά του· κι αν ήθελε να παντρευτεί την κόρη του. μπορούσε να την παντρευτεί και χωρίς τη συγκατάθεση του πατέρα της· αν πάλι ήθελε ο Δαρείος να τύχει φιλικής συμπεριφοράς από μέρους του Αλέξανδρου, του υπέδειξε να παρουσιαστεί ο ίδιος μπροστά του. Όταν τα πληροφορήθηκε αυτά ο Δαρείος, έχασε κάθε ελπίδα για συνθηκολόγηση με τον Αλέξανδρο και άρχισε πάλι να προετοιμάζεται για πόλεμο».

Αρριανός, Αλεξάνδρου Ανάβασις, II, 25.1-3μετ. Θ.Χ. Σαρικάκης, εκδ. Ακαδημίας Αθηνών.

Γ) Να μεταβείτε  στο βιβλίο της Ιστορίας Α Γυμνασίου, Κεφάλαιο 7, Ενότητα 4 και επεξεργαστείτε τις πληροφορίες που υπάρχουν στην πηγή «Σκιαγραφία του Αλεξάνδρου»  Αρριανός, Αλεξάνδρου Ανάβασις, Ζ,28 (Μετ.Δ.Μόσχου)
Δ) Να λάβετε υπόψη σας και τη συμπεριφορά του Αλεξάνδρου απέναντι στους Ουξίους.

 Ως μικροί δημοσιογράφοι διαβάστε τις πηγές που σας δίνονται και δημιουργείστε ένα άρθρο 150-200 λέξεων στο οποίο θα αναφέρεστε στην προσωπικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Περιγράψτε τα γνωρίσματα  του χαρακτήρα του λαμβάνοντας υπόψη α) τη συμπεριφορά του στα ζώα β) τη συμπεριφορά του σε άλλους βασιλείς γ) τη συμπεριφορά του σε υποτελείς λαούς και δ) τη ιδιοσυγκρασία του. Στο τέλος μπορείτε να βιντεοσκοπήσετε την παρουσίαση του θέματος χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα movie maker.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr