Λόγος για την Εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, 1940.

 




Τα ιστορικά συμπεράσματα τα οποία προκύπτουν από την Εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου του 1940 είναι πολλά και χρήσιμα. Σε αυτόν επίσης τον πόλεμο η Ελλάδα βοήθησε αποτελεσματικά –όπως και στον Α΄παγκόσμιο πόλεμο- ώστε οι σύμμαχοί της να νικήσουν. Η Ελλάδα ήταν με το μέρος των νικητών, άξιζε κάθε μορφή ανταπόδοσης και στήριξης ώστε να γιατρευθούν οι πληγές της και να ακολουθήσει το δρόμο της προόδου και της εξέλιξης.

Η Ελλάδα μέσω του ενεργού της πολεμικού ρόλου, έπειτα ειδικά από την άρνηση στο Μουσολίνι, απέδειξε ότι ελέγχει  πλήρως το ζωτικό της χώρο από τα βόρεια σύνορά της, μέσω του Αιγαίου και Ιονίου πελάγους, έως τα νότια σύνορά της. Η Ελλάδα κατάφερε ώς όριο της Ευρώπης προς την Ανατολή και προσέφερε το Αιγαίο πέλαγος και την Κρήτη στους συμμάχους της, καθυστέρησε τις δυνάμεις του Άξονος, το Αιγαίο πέλαγος δεν χρησιμοποιήθηκε από τις δυνάμεις του Άξονος. Την ίδια στιγμή κατά την οποία η τουρκία ήταν σύμμαχος των δυνάμεων του Άξονος η Ελλάδα αντιστεκόταν στο Αιγαίο πέλαγος κατά των δυνάμεων του Άξονος. Αποδεικνύοντας ότι δικαιωματικά μέσα από την ιστορική της προσφορά κατέχει όσα Εθνικά εδάφη της ανήκουν.

Στην Ευρώπη που ανέτειλε στη δύση του πολέμου, όταν οι σύμμαχοι αναδείχθηκαν νικητές του Β΄Παγκοσμίου πολέμου, σε αυτή την Ευρώπη των αξιών και του ανθρωπισμού, της εξέλιξης και της ενιαίας ανάπτυξης, η Ελλάδα είχε δώσει ήδη τα διαπιστευτήριά της. Από την 28η Οκτωβρίου και μετά η Ελλάδα επολέμησε για τις αξίες της Ευρώπης, για όσα υποσχόταν η Ευρώπη του Διαφωτισμού, της Αναγέννησης, των επιστημών και του πολιτισμού. Θα πρέπει προσεκτικά να αποτιμηθεί το γεγονός ότι η απόλυτη συνεισφορά της Ελλάδας στη νίκη των συμμάχων ισοδυναμεί με το γεγονός ότι ο Ελληνικός πολιτισμός, οι ιδέες και οι αξίες του, οι οποίες είχαν επί αιώνες ζωοποιήσει το ευρωπαϊκό πολιτιστικό έδαφος, είναι αυτός που αποτελεί το θεμέλιο της ευρωπαϊκής πνευματικότητας: άρα ουσιαστικά η Ελλάδα πολέμησε για να προασπίσει όσα αυτή εδίδαξε στη Δύση, όσα έπρεπε να εφαρμοσθούν και έπειτα στην Ενωμένη Ευρώπη: η Ελλάδα της Ειρήνης μπορεί με τις αξίες της και την κουλτούρα να προσφέρει όσα και η Ελλάδα του Πολέμου: δεν πρέπει όμως η Ελλάδα της Ειρήνης να λησμονείται αλλά να απολαμβάνει στο νέο κόσμο που ανατέλλει όσα έχει κερδίσει στην ιστορική σκηνή, στα πεδία των μαχών.

Ο Ελληνικός λόγος, από τον Πλάτωνα έως τον Αριστοτέλη, τους Στωϊκούς και τον Επίκουρο, είναι αυτός ο οποίος ένωσε τον κόσμο σε μία οικουμενική έλλογη ηθική και πνευματική στάση έναντι του θεού, της φύσης, του ανθρώπου. Ο Μέγας Αλέξανδρος είναι ο πρώτος ο οποίος ένωσε την οικουμένη υπό τον ζείδωρο Ελληνικό Λόγο. Η Ελλάδα εξήλθε βαθύτατα διχασμένη (αν και με τους νικητές) από τον Β΄παγκόσμιο πόλεμο, ο οποίος ξεκίνησε με το περήφανο ΌΧΙ της 28ης Οκτωβρίου, 1940. Όμως η χώρα λίκνο του παγκοσμίου πολιτισμού μπορεί να ενωθεί έναντι της Ιστορίας της, του Λόγου της, των επιδιώξεών της, της ηθικής εξέλιξης και ανάπτυξής της: ώς Χώρα και Πολίτες.

Έχουν περάσει 83 ολόκληρα χρόνια από την 28η Οκτωβρίου του 1940. Υπάρχουν φορές που ο Β΄Παγκόσμιος πόλεμος συζητείται πολύ λιγότερο από έναν νέο δυνητικό Γ΄παγκόσμιο πόλεμο. Σταδιακά ένας Γ΄παγκόσμιος πόλεμος ακούγεται σε μεγαλύτερη συχνότητα σε σχέση με τον Β΄παγκόσμιο πόλεμο. Η πρώτη ανάγνωση αυτού του γεγονότος έχει να κάνει με το ότι δεν έκλεισαν πληγές και αβελτηρίες του παρελθόντος. Η Ελλάδα στον Β΄Παγκόσμιο πόλεμο επολέμησε για τις ιδέες και τις αξίες του δικαίου: ό,τι είναι Εθνικώς δίκαιο θα μπορούσε να αποτελέσει διεθνή γνώμονα ώστε να οικοδομηθεί μία παγκόσμια κοινωνία δικαίου: η Ελλάδα της 28ης Οκτωβρίου, 83 χρόνια μετά στέλνει ηχηρά μηνύματα : για να αποφευχθεί ένας νέος πόλεμος, για να επιτευχθεί η παγκόσμια ειρήνη, τα Έθνη-κράτη οφείλουν να αγωνίζονται για αυτό το οποίο αποτελεί Εθνικώς δίκαιο και ηθικό. Ο Β΄παγκόσμιος πόλεμος διέλυσε αποικίες και δουλοκτητικά καθεστώτα, άρα σήμερα θα μπορούσε ο κόσμος να αποτελείται από Έθνη-κράτη τα οποία συνυπάρχουν σε παγκόσμια βάση αρμονικά υπό τις αρχές του νοητού  δικαίου και ηθικού. Θα πρέπει ζωηρά να μας απασχολήσει ποιες αρχές των νικητών του Β΄παγκοσμίου πολέμου (μέρος των οποίων ήταν και η Ελλάδα) δεν εφαρμόσθηκαν επαρκώς ώστε σήμερα να συζητούμε για Γ΄παγκόσμιο πόλεμο.

Διότι το παράδειγμα της Ελλάδας σε αυτή τη βάση είναι καταλυτικό: η Ελλάδα πολέμησε για τα δίκαιά της, η Ελλάδα πολέμησε για τις ιδέες και αξίες της. Η 28η Οκτωβρίου, στην ιστορία της πολεμικής κουλτούρας, αποτελεί εφαλτήριο ιστορικής ανάλυσης η οποία αναλύει ότι όταν μία χώρα έχει δίκαιο οφείλει να το υπερασπίζεται. Οι αρχές του δικαίου και της προόδου αποτελούν λόγους ειρηνικής ανάπτυξης αλλά και πολεμικής προφύλαξης. Η 28η Οκτωβρίου αποτελεί ακόμα ένα κρίκο στην χρυσή ιστορική αλυσίδα της Ελληνικής Ιστορίας ή οποία σηματοδοτεί και πάλι τις θυσίες των Ελλήνων στο βωμό της δικαιοσύνης και της ανδρείας: διότι δικαιοσύνη είναι η υπεράσπιση βωμών και εστιών και η παράδοση στα παιδιά μας  μιάς Ελεύθερης Πατρίδος προς δημιουργία και συνεχή εξέλιξη.

Η ιστορική εξίσωση είναι σημαντική: η πολεμική δυναμική της Ελλάδος στο Β΄Παγκόσμιο πόλεμο, επιβάλλεται να μετεξελιχθεί σε ειρηνική δυναμική σήμερα. Η Ελλάδα είτε με τον ένα  είτε με τον άλλο τρόπο έχει τρόπους ώστε να υπερασπίζεται τα ιστορικά της δίκαια αλλά και να εξελίσσεται και να προοδεύει: διότι η 28η Οκτωβρίου απέδειξε ότι η Εθνική δυναμική των Ελλήνων και σε περίοδο Ειρήνης πρέπει με την ίδια πίστη και αξία όπως στην Πίνδο να αναπτύξει και να καταστήσει το Ελληνικό κράτος λίκνο ευημερίας προόδου και αναπτύξεως.

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr