Αρχαία Ελληνικά από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο:
Αναλύοντας ένα κείμενο της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας.
2η Ενότητα, Το τέχνασμα του Θεμιστοκλή
Ἂλλ’ ἐπεὶ τῶν
πολεμίων ὁ στόλος |
Αλλά όταν ο
στόλος των εχθρών |
προσφερόμενος
τῇ Ἀττικῇ κατὰ τὸ Φαληρικὸν |
πλησιάζοντας
στην Αττική από την πλευρά του Φαλήρου |
τοὺς πὲριξ
ἀπέκρυψεν αἰγιαλούς, |
απέκρυψε τις
γύρω παραλίες |
πάλιν
ἐπάπταινον οἱ Πελοποννήσιοι πρὸς τὸν Ἰσθμόν. |
οι
Πελοποννήσιοι φοβισμένοι πάλι σκέφτονταν να αποπλεύσουν για τον Ισθμό. |
Ἔνθα δὴ ὁ
Θεμιστοκλῆς ἐβουλεύετο |
Ενώ λοιπόν
έτσι είχε η κατάσταση, ο Θεμιστοκλής σκεφτόταν |
καὶ συνετίθει
τὴν περὶ τὸν Σίκινον πραγματείαν. |
και
κατάστρωνε το τέχνασμα με το Σίκινο. |
Ἦν δὲ τῷ μὲν
γένει Πέρσης ὁ Σίκινος, αἰχμάλωτος, |
Ο Σίκινος
ήταν Πέρσης στην καταγωγή, αιχμάλωτος, |
εὔνους δὲ τῷ
Θεμιστοκλεῖ καὶ τῶν τέκων αὐτοῦ παιδαγωγός. |
φιλικός στον
Θεμιστοκλή και παιδαγωγός των παιδιών του. |
Τοῦτον
ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξερξην κρύφα, |
Αυτόν τον
στέλνει κρυφά προς τον Ξέρξη, |
κελεύσας
λέγειν ὅτι Θεμιστοκλῆς ὁ τῶν Ἀθηναίων στρατηγὸς |
αφού τον
διέταξε να πει ότι ο Θεμιστοκλής, ο στρατηγός των Αθηναίων, |
αἱρούμενος τὰ
βασιλέως |
παίρνοντας
το μέρος του (Πέρση) βασιλιά |
ἐξαγγέλλει
πρῶτος αὐτῷ |
στέλνει
πρώτος σ’ αυτόν την πληροφορία |
τοὺς Ἕλληνας
ἀποδιδράσκοντας, |
ότι οι
Έλληνες προσπαθούν να δραπετεύσουν |
καὶ
διακελεύεται ἐν ᾧ ταράττονται τῶν πεζῶν χωρὶς ὄντες |
και
συμβουλεύει, ενώ βρίσκονται σε σύγχυση χωρίς το πεζικό, |
ἐπιθέσθαι καὶ
διαφθεῖραι τὴν ναυτικὴν δύναμιν. |
να τους
επιτεθεί και να εξοντώσει τη ναυτική τους δύναμη. |
Ταῦτα δ’ ὁ
Ξέρξης ὡς ἀπ’ εὐνοίας λελεγμένα δεξάμενος, |
Επειδή ο
Ξέρξης δέχτηκε αυτά, πιστεύοντας ότι είχαν λεχθεί με φιλική διάθεση, |
ἥσθη καὶ εὐθὺς
ἐξέφερε πρὸς τοὺς ἡγεμόνας τῶν νεῶν |
ευχαριστήθηκε
και αμέσως έδωσε διαταγή στους κυβερνήτες των πλοίων |
διακοσίαις
ναυσὶν ἀναχθέντας ἤδη |
αφού
αποπλεύσουν με διακόσια καράβια |
διαζῶσαι τάς
νήσους, |
να
περικυκλώσουν τα νησιά, |
ὅπως ἐκφύγοι
μηδεὶς τῶν πολεμίων. |
για να μη
ξεφύγει κανείς από τους εχθρούς. |
|
Πλούταρχος,
Βίοι Παράλληλοι, Θεμιστοκλῆς 12.2-6 (διασκευή). |
1. Ερωτήσεις για την ανάλυση του κειμένου:
Α.Ποιά ήταν η πορεία του εχθρικού στόλου;
Β.Γιατί οι Πελοποννήσιοι σκέφτονταν να αποπλεύσουν προς τον Ισθμό;
Γ.Ποιός ήταν ο Σίκινος;
Δ.Τι ακριβώς έπρεπε να πεί ο Σίκινος στον Ξέρξη;
Ε.Γιατί ο Ξέρξης ευχαριστήθηκε;
Στ)Ποιες διαταγές έδωσε ο Ξέρξης;
2. Με ποιες λέξεις του κειμένου έχουν σχέση οι σημερινές παρακάτω λέξεις της Νέας Ελληνικής;
Πόλεμος
Προσφορά
Ακρογιαλιά
Κελευστής
Επίθεση
Ευνοϊκός
Διάζωμα.
3.Από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου να διατυπώσετε τα ομόρριζα ουσιαστικά:
Προσφερόμενος
ἀπέκρυψεν
ταράττονται
ἐπιθέσθαι
ἐξέφερε
4.Με ποιο ιστορικό γεγονός συνδέεται το κείμενο; Σαν
ιστορικός τι πληροφορίες αντλείς από το κείμενο αυτό;
5.Με ποιες φράσεις του κειμένου συνδέονται οι παρακάτω
φράσεις;
…ήταν ευνοϊκός
…ευχαριστήθηκε…
Απέπλευσαν….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr