αρχαία Ελληνικά από το πρωτότυπο α΄γυμνασίου.


Αρχαία Ελληνικά από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο:

Αναλύοντας ένα κείμενο της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας.

2η Ενότητα, Το τέχνασμα του Θεμιστοκλή 

 

Ἂλλ’ ἐπεὶ τῶν πολεμίων ὁ στόλος

Αλλά όταν ο στόλος των εχθρών

προσφερόμενος τῇ Ἀττικῇ κατὰ τὸ Φαληρικὸν

πλησιάζοντας στην Αττική από την πλευρά του Φαλήρου

τοὺς πὲριξ ἀπέκρυψεν αἰγιαλούς,

απέκρυψε τις γύρω παραλίες

πάλιν ἐπάπταινον οἱ Πελοποννήσιοι πρὸς τὸν Ἰσθμόν.

οι Πελοποννήσιοι φοβισμένοι πάλι σκέφτονταν να αποπλεύσουν για τον Ισθμό.

Ἔνθα δὴ ὁ Θεμιστοκλῆς ἐβουλεύετο

Ενώ λοιπόν έτσι είχε η κατάσταση, ο Θεμιστοκλής σκεφτόταν

καὶ συνετίθει τὴν περὶ τὸν Σίκινον πραγματείαν.

και κατάστρωνε το τέχνασμα με το Σίκινο.

Ἦν δὲ τῷ μὲν γένει Πέρσης ὁ Σίκινος, αἰχμάλωτος,

Ο Σίκινος ήταν Πέρσης στην καταγωγή, αιχμάλωτος,

εὔνους δὲ τῷ Θεμιστοκλεῖ καὶ τῶν τέκων αὐτοῦ παιδαγωγός.

φιλικός στον Θεμιστοκλή και παιδαγωγός των παιδιών του.

Τοῦτον ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξερξην κρύφα,

Αυτόν τον στέλνει κρυφά προς τον Ξέρξη,

κελεύσας λέγειν ὅτι Θεμιστοκλῆς ὁ τῶν Ἀθηναίων στρατηγὸς

αφού τον διέταξε να πει ότι ο Θεμιστοκλής, ο στρατηγός των Αθηναίων,

αἱρούμενος τὰ βασιλέως

 παίρνοντας το μέρος του (Πέρση) βασιλιά

ἐξαγγέλλει πρῶτος αὐτῷ

στέλνει πρώτος σ’ αυτόν την πληροφορία

τοὺς Ἕλληνας ἀποδιδράσκοντας,

ότι οι Έλληνες προσπαθούν να δραπετεύσουν

καὶ διακελεύεται ἐν ᾧ ταράττονται τῶν πεζῶν χωρὶς ὄντες

και συμβουλεύει, ενώ βρίσκονται σε σύγχυση χωρίς το πεζικό,

ἐπιθέσθαι καὶ διαφθεῖραι τὴν ναυτικὴν δύναμιν.

να τους επιτεθεί και να εξοντώσει τη ναυτική τους δύναμη.

Ταῦτα δ’ ὁ Ξέρξης ὡς ἀπ’ εὐνοίας λελεγμένα δεξάμενος,

Επειδή ο Ξέρξης δέχτηκε αυτά, πιστεύοντας ότι είχαν λεχθεί με φιλική διάθεση,

ἥσθη καὶ εὐθὺς ἐξέφερε πρὸς τοὺς ἡγεμόνας τῶν νεῶν

ευχαριστήθηκε και αμέσως έδωσε διαταγή στους κυβερνήτες των πλοίων

διακοσίαις ναυσὶν ἀναχθέντας ἤδη

αφού αποπλεύσουν με διακόσια καράβια

διαζῶσαι τάς νήσους,

να περικυκλώσουν τα νησιά,

ὅπως ἐκφύγοι μηδεὶς τῶν πολεμίων.

για να μη ξεφύγει κανείς από τους εχθρούς.

 

Πλούταρχος, Βίοι Παράλληλοι, Θεμιστοκλῆς 12.2-6 (διασκευή).

 

 

1. Ερωτήσεις για την ανάλυση του κειμένου:

Α.Ποιά ήταν η πορεία του εχθρικού στόλου;

Β.Γιατί οι Πελοποννήσιοι σκέφτονταν να αποπλεύσουν προς τον Ισθμό;

Γ.Ποιός ήταν ο Σίκινος;

Δ.Τι ακριβώς έπρεπε να πεί ο Σίκινος στον Ξέρξη;

Ε.Γιατί ο Ξέρξης ευχαριστήθηκε;

Στ)Ποιες διαταγές έδωσε ο Ξέρξης;

2. Με ποιες λέξεις του κειμένου έχουν σχέση  οι σημερινές παρακάτω λέξεις της Νέας Ελληνικής;

Πόλεμος

Προσφορά

Ακρογιαλιά

Κελευστής

Επίθεση

Ευνοϊκός

Διάζωμα.

3.Από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου να διατυπώσετε τα ομόρριζα ουσιαστικά:

Προσφερόμενος

ἀπέκρυψεν

ταράττονται

ἐπιθέσθαι

ἐξέφερε

4.Με ποιο ιστορικό γεγονός συνδέεται το κείμενο; Σαν ιστορικός τι πληροφορίες αντλείς από το κείμενο αυτό;

5.Με ποιες φράσεις του κειμένου συνδέονται οι παρακάτω φράσεις;

…ήταν ευνοϊκός

…ευχαριστήθηκε…

Απέπλευσαν….

 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr