ΩΡΙΑΙΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Ευριπίδου , Ελένη.

 



ΚΕΙΜΕΝΟ A ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ

ΣΤΙΧ. 510-540

ΓΕP.

Ενόχληση έχεις γίνει, θα σε διώξουν.

510

ΜΕN.

Αχ! πού είσαι, κοσμοξάκουστε στρατέ μου.

 

ΓΕP.

Εκεί, μα όχι εδώ, σπουδαίος ήσουν.

 

ΜΕN.

Θεοί, να μ’ ατιμάζουν έτσι εμένα!

 

ΓΕP.

Δακρύζεις; Τι σου φέρνει τόση λύπη;

 

 

ΜΕN.

Την πρώτη μου, παλιά ευτυχία θυμάμαι.

515

 

ΓΕP.

Δεν πας λοιπόν στους φίλους σου να κλάψεις;

 

 

ΜΕN.

Ποια είναι η χώρα αυτή; Ποιο το παλάτι;

 

 

ΓΕP.

Η Αίγυπτος και του Πρωτέα το σπίτι.

 

 

ΜΕN.

Η Αίγυπτος; Πού έχω αράξει ο δόλιος!

 

 

ΓΕP.

Σου φταίνε τα λαμπρά νερά του Νείλου;

520

 

ΜΕN.

Όχι· στενάζω για τις συμφορές μου.

 

 

ΓΕP.

Δεν είσαι ο μόνος· κι άλλοι δυστυχούνε.

 

 

ΜΕN.

Ο βασιλιάς που μου είπες είναι μέσα;

 

 

ΓΕP.

Nα ο τάφος του· ο γιος του βασιλεύει.

 

 

ΜΕN.

Βρίσκεται στο παλάτι ή έχει φύγει;

525

 

ΓΕP.

Λείπει· και των Ελλήνων εχθρός μέγας.

 

 

ΜΕN.

Τι του έκαναν κι εγώ θα το πληρώσω;

 

 

ΓΕP.

Είν’ η Ελένη εδώ, του Δία η κόρη.

 

 

ΜΕN.

Τι λες; Πώς είπες; Ποια; Πες το μου πάλι.

 

 

ΓΕP.

Η κόρη του Τυνδάρεω απ’ τη Σπάρτη.

530

 

ΜΕN.

Κι εδώ από πού σας ήρθε; Εξήγησέ μου.

 

 

ΓΕP.

Από τη Λακεδαίμονα έχει φτάσει.

 

 

ΜΕN.

Πότε; Την έκλεψαν απ’ τη σπηλιά μου;

 

 

ΓΕP.

Προτού να πάνε οι Αχαιοί στην Τροία.

 

 

 

Μα τώρα φύγε. Κάτι στο παλάτι
συμβαίνει που μας έχει αναστατώσει.
Ήρθες σε δύσκολη στιγμή· ο αφέντης
αν σ’ έβρει εδώ, το θάνατο θα λάβεις
για δώρο της φιλοξενίας.
 Έχω

535

 

 

 

 

 

στους Έλληνες αγάπη, ωστόσο σου είπα
λόγια πικρά, γιατί τονε φοβάμαι.

 

540

 

 

 

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1)     Nα αναλύσετε την αντίθεση ανάμεσα στο «Είναι» και το «Φαίνεσθαι» του Μενελάου.       

         Μονάδες 4

2)     Σε ποιο μέρος της τραγωδίας ανήκει το απόσπασμα (κατά ποιον ή κατά ποσόν) και ποια τα κατά ποιον μέρη της τραγωδίας;

Μονάδες 4

3)     Α Ποιος αφηγηματικός τρόπος χρησιμοποιείται στο απόσπασμα και γιατί;

Β Να βρείτε και να γράψετε ένα  στίχο στον οποίο  υπάρχει τραγική ειρωνεία ( να δικαιολογήσετε την επιλογή σας) και ένα στίχο που αποτελεί σκηνοθετική οδηγία.

Μονάδες 6

4)      Για ποιους λόγους ο Ευριπίδης  επιλέγει ως θυρωρό μια αδύναμη γερόντισσα και όχι ένα φρουρό;  Με ποιο τρόπο οι πληροφορίες που δίνει στο Μενέλαο προωθούν  το μύθο;

 

          Μονάδες 6

 

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr