Έκθεση-Έκφραση Γ΄Λυκείου: Σε κείμενο επιχειρηματολογίας να εκθέσετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας για τη σημασία που έχει η καλή γνώση της μητρικής μας γλώσσας. Για την τεκμηρίωση των απόψεών σας να λάβετε υπ΄όψιν σας τις λειτουργίες και την αξία της γλώσσας στη νοητική ανάπτυξη του ανθρώπου, στις διαπροσωπικές του σχέσεις, και στη διαμόρφωση των ιδιαιτέρων πολιτιστικών γνωρισμάτων της κοινωνίας στην οποία ανήκει. Να υποθέσετε ότι το κείμενό σας θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας.

 

Έκθεση-Έκφραση Γ΄Λυκείου:

Σε κείμενο επιχειρηματολογίας να εκθέσετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας για τη σημασία που έχει η καλή γνώση της μητρικής μας γλώσσας. Για την τεκμηρίωση των απόψεών σας να λάβετε υπ΄όψιν σας τις λειτουργίες και την αξία της γλώσσας στη νοητική ανάπτυξη του ανθρώπου, στις διαπροσωπικές του σχέσεις, και στη διαμόρφωση των ιδιαιτέρων πολιτιστικών γνωρισμάτων της κοινωνίας στην οποία ανήκει.  Να υποθέσετε ότι το κείμενό σας θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας.

 Κείμενο:

«Η ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς αλλά και του διαδικτύου έφερε τους ανθρώπους που κατοικούν σε διαφορετικές χώρες πιο κοντά αλλά και ανέδειξε τη σημασία της γλωσσομάθειας. Με τον όρο γλωσσομάθεια προσδιορίζεται η επαρκής γνώση μιάς ή περισσοτέρων ξένων γλωσσών. Έχει λοιπόν ιδιαίτερο ενδιαφέρον να αναλυθεί η θετική της λειτουργία αλλά και να αναζητηθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για τη συμβολή της στην πολιτισμική εξέλιξη και στην καλύτερη εκμάθηση της μητρικής γλώσσας.

Η γνώση ξένων γλωσσών συμβάλλει στη διεύρυνση των μορφωτικών οριζόντων του ατόμου: Η απ΄ευθείας πρόσβαση στην ξένη βιβλιογραφία βοηθά το άτομο να παρακολουθεί τις κοινωνικές και οικονομικές και πολιτικές και πολιτιστικές εξελίξεις ενώ στο βαθμό όπου εμπλουτίζεται ο συναισθηματικός του κόσμος δεν γίνεται ο άνθρωπος πλουσιότερος μόνο σε λέξεις αλλά και στο περιεχόμενο της ζωής του.

Η γλωσσομάθεια συμβάλλει στην πολιτισμική προσέγγιση των λαών. Το άτομο μπορεί να διαβάζει βιβλία, να κατανοεί τους στίχους των τραγουδιών, να παρακολουθεί ξένες κινηματογραφικές ταινίες και να γνωρίζει τον τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά άλλων λαών ώστε να μην τους θεωρεί απρόσιτους και παράξενους. Με αυτόν τον τρόπο η γνώση ξένων γλωσσών συμβάλλει στην υπέρβαση στερεοτυπικών και κλειστών αντιλήψεων, αναδεικνύει τη σημασία της διαφορετικότητας και της οικουμενικής αλληλεγγύης των λαών μεταξύ τους.

Οι κάτοικοι μίας περιοχής μπορούν να συνομιλήσουν με άτομα τα οποία ομιλούν μία διαφορετική γλώσσα , ζούν σε άλλους τόπους έχουν άλλο τρόπο ζωή διαφορετικό άλλα ήθη και έθιμα. Όσοι επισκέπτονται άλλες χώρες και γνωρίζουν τη γλώσσα των λαών που κατοικούν σε αυτές δεν είναι απλά τουρίστες οι οποίοι οδηγούνται σε ιστορικά μνημεία και χώρους που έχουν επιλέξει τα ταξιδιωτικά γραφεία τα οποία τους ξεναγούν. Έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν οι ίδιοι την οικονομική, πολιτική, κοινωνική, πολιτιστική κατάσταση που επικρατεί στις χώρες αυτές και να έχουν άμεση επαφή με τους κατοίκους των περιοχών που επισκέπτονται και να αναπτύξουν διαπροσωπικές σχέσεις.

Η συμβολή μιάς κοινωνίας στην εξέλιξη μιάς επιστήμης εγγράφεται στη γλώσσα της. Η κατανόηση του ειδικού επιστημονικού λεξιλογίου δεν αποτυπώνει μόνο την αναζήτηση τον προβληματισμό και τα επιτεύγματα της συγκεκριμένης κοινωνίας, αλλά συμβάλλει και στη συγκριτική εξέταση των γλώσσών με τη μελέτη των δανείων και των αντιδανείων στοιχείων. Η γλωσσομάθεια συντελεί στην κοινή προσπάθεια και στη διεπιστημονική συνεργασία με σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και ζωής.

Οι γονείς είναι ανάγκη να μην αντιμετωπίζουν την εκμάθηση των ξένων γλωσσών πρωτίστως ως προϋπόθεση για την επαγγελματική επιτυχία των παιδιών τους και ως προσπάθεια αναζήτησης κοινωνικού γοήτρου και αποστασιοποίησης από τη μητρική γλώσσα. Αντίθετα χρειάζεται να αντιμετωπίζουν την εκμάθηση ξένων γλωσσών κυρίως ως διαδικασία η οποία διευρύνει τα ενδιαφέροντά τους. Με αυτόν τον τρόπο θα συμβάλουν στην ουσιαστική και συνολική προσέγγιση τόσο της γλώσσας όσο και του πολιτισμού μέσα στην οποία αυτός διαμορφώνεται και ολοκληρώνεται.

Στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι άμεση προτεραιότητα η αναβάθμιση της γλωσσικής διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες χρειάζεται να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της εκμάθησης ξένων γλωσσών για την διεύρυνση των γλωσσικών τους οριζόντων αλλά και για να κατανοήσουν ότι αυτές δεν πρέπει να υποκαταστήσουν τη μητρική γλώσσα. Με τη συγκριτική προσέγγιση των γλωσσών γνωρίζουν τον γλωσσικό πλούτο της μητρικής τους γλώσσας τα δάνεια και τα αντιδάνεια στοιχεία, την ετυμολογική συγγένεια. Η μελέτη μεταφρασμένων λογοτεχνικών έργων με την ταυτόχρονη εξέταση του πρωτοτύπου κειμένου αναδεικνύει τη γνώση  ξένων γλωσσών ως καθοριστικό παράγοντα στην όλη πολιτισμική εξέλιξη.

Η εκμάθηση της γραπτής μορφής ξένων γλωσσών χρειάζεται να αρχίζει αφού πρώτα κατακτηθεί η ανάγνωση και η γραφή της μητρικής γλώσσας. Σε διαφορετική περίπτωση η αδυναμία δημιουργικής αφομοίωσης και λειτουργικής ένταξης των ξένων γλωσσικών στοιχείων μπορεί να συντελέσει στην αργοπορία στην εκμάθηση της ανάγνωσης και της ορθής γραφής της μητρικής γλώσσας αλλά και στη χρήση αδόκιμων εκφράσεων. Αντίθετα οι ξένες γλώσσες δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως αθροίσματα νέων λέξεων αλλά ως εργαλεία για την προσέγγιση της λογοτεχνίας και της επιστήμης. Η συνολική προσέγγιση της γνώσης και η διαμόρφωση ιστορικής συνείδησης αποτελούν θεμελιώδεις προϋποθέσεις για την ουσιαστική προσέγγιση των ξένων γλωσσών.

Οι διανοούμενοι με το συγγραφικό τους έργο μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση της ιστορικής εξέλιξης των γλωσσών με τη συγκριτική εξέτασή τους  αλλά και να αποδείξουν τη συμβολή της γλωσσομάθειας στην επικοινωνία και στην επαφή των πολιτισμών. Η κριτική τους στη χρήση συνθηματολογικών εκφράσεων από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας μπορεί να συμβάλει στην επανεξέταση της σχέσης του ατόμου με τις ξένες γλώσσες αλλά και στην εναντίωση στην τυποποίηση της γλώσσας με τη χρήση μορφωμάτων μιάς ανιστόρητης παγκοσμιοποιημένης φορμαλιστικής γραμματικής κατάλληλης για τα λογισμικά των ηλεκτρονικών υπολογιστών αλλά πέρα και έξω από την ιστορία και τη ζωή των ανθρώπων.

Ο ρόλος της εκμάθησης ξένων γλωσσών είναι καθοριστικός στην πολιτισμική εξέλιξη. Είναι λοιπόν ανάγκη να διαμορφωθούν οι όροι για την υπέρβαση της χρησιμοθηρικής νοοτροπίας με την οποία προσεγγίζεται η γλωσσομάθεια ώστε να κατανοηθεί η συμβολή της στην πολιτισμική επαφή και στη διεύρυνση των μορφωτικών οριζόντων του ανθρώπου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr