Β
ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΣ
ΑΞΟΝΑΣ: Οι λέξεις και οι φράσεις συνδυάζονται μέσα στην πρόταση με βάση τους
κανόνες της γλώσσας πάνω σε έναν οριζόντιο άξονα από τα αριστερά προς τα δεξιά.
- Η
οριζόντια μετακίνηση λέξεων σε μια πρόταση πρέπει να γίνεται με προσοχή μέσα σε
συγκεκριμένα όρια.
- Η
οριζόντια μετακίνηση λέξεων σε μια πρόταση αποκαλύπτει πού θέλει ο συγγραφέας
να δώσει έμφαση.
π.χ. Η
κοπέλα στάθηκε μπροστά σε ένα ανθοπωλείο.
Στάθηκε
η κοπέλα μπροστά σε ένα ανθοπωλείο.
Μπροστά
σε ένα ανθοπωλείο στάθηκε η κοπέλα.
Στάθηκε
μπροστά σε ένα ανθοπωλείο η κοπέλα.
Μπροστά
σε ένα ανθοπωλείο η κοπέλα στάθηκε.
Γ
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΙΚΟΣ
ΑΞΟΝΑΣ: Μπορούμε να αλλάξουμε ορισμένες λέξεις ή φράσεις σε μια πρόταση με
άλλες που παίζουν τον ίδιο ρόλο στην πρόταση. Αυτό δε γίνεται οριζόντια αλλά
κάθετα με την αλλαγή κάθε φορά των
λέξεων. π.χ.
Η Αργυρώ σκούπισε τα χείλη της. -> Η Αργυρώ καθάρισε τα χείλη της.
Ασκήσεις:
1) Να αλλάξετε τη σειρά των όρων των παρακάτω προτάσεων, σημειώνοντας εάν παραμένουν κατανοητές:
Α) Οι κυνηγοί πυροβολούν τα θηράματά τους.
Β) Ο συγγραφέας καθημερινά γράφει το καινούργιο βιβλίο του.
Γ) Οι άνθρωποι στις μεγαλουπόλεις αντιμετωπίζουν περισσότερο άγχος.
Δ) Ο δάσκαλος παραδίδει τα μαθήματά του στον διαδραστικό πίνακα.
Ε) ο καθηγητής των μαθηματικών μας εξήγησε ικανοποιητικά τις εξισώσεις.
2) Να δώσετε άλλες συναφείς νοηματικά λέξεις στη θέση των υπογραμμισμένων.
Α) Η Κατερίνα ήλθε να διαβάσει μαζί μας
Β) Ο Νίκος παίζει ποδόσφαιρο κάθε απόγευμα
Γ) Ο δάσκαλος προσπαθεί να γίνει κατανοητός
Δ) Ο πατέρας εργάζεται σκληρά κάθε μέρα
Ε) Η μητέρα παραδίδει τα μαθήματά της.
3) Να σχηματίσετε προτάσεις με τις παρακάτω λέξεις:
Θηρευτής, θύρα, θυροκόλληση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr