Ι. ΚΕΙΜΕΝΟ : Σε κρίση η ελληνική γλώσσα ;
Βρίσκεται η ελληνική γλώσσα σήμερα
πράγματι σε κρίση; Έχει γίνει κοινός τόπος να λέγεται και να γράφεται πως η
ελληνική γλώσσα κινδυνεύει : α. από την αδυναμία της να ανταγωνιστεί την
αγγλική, β. από την εισβολή αναφομοίωτων ξένων λέξεων που σφηνώθηκαν στο σώμα
της χωρίς να προσαρμοστούν φωνολογικά και μορφολογικά στους κανόνες της (λ.χ. ασανσέρ, νάιλον,
πάρκινγκ, κομπιούτερ, κλπ.) και γ. από τους ίδιους τους χρήστες της, ιδίως τους
νέους.
Είναι
φανερό ότι στο μέλλον, εφόσον η αγγλική συνεχίσει να είναι παγκοσμίως η
κυρίαρχη γλώσσα, όλο και περισσότεροι Έλληνες (και όχι μόνο) θα υποχρεώνονται
να γίνουν δίγλωσσοι, χρησιμοποιώντας την αγγλική για την επικοινωνία με τον
ξένο κόσμο (είτε διαπροσωπικά είτε διαμέσου του Διαδικτύου και των ηλεκτρονικών
υπολογιστών) και τη μητρική τους γλώσσα για την επικοινωνία με τους ομογλώσσους
τους. Είναι εξίσου αναπόφευκτο η ελληνική γλώσσα να δεχτεί στους κόλπους της
πλήθος ξένες λέξεις, όπως έχει ήδη συμβεί από την απώτερη αρχαιότητα μέχρι
σήμερα. [...] Όσο για τη χρήση της από τη νέα γενιά, έχω την εντύπωση πως οι
περισσότεροι νέοι είναι «δίγλωσσοι», με την έννοια ότι χειρίζονται δύο
διαλέκτους της ελληνικής· τη μια τη χρησιμοποιούν στις παρέες τους με
άλλα παιδιά της ηλικίας τους, ενώ την άλλη τη φυλάσσουν για τις κατάλληλες
περιστάσεις (όταν συνομιλούν με μεγάλους και ιδίως όταν γράφουν).
Είναι ωστόσο αλήθεια
πως ιδίως οι νέοι βομβαρδίζονται από διάφορα μηνύματα προερχόμενα από
τηλεοπτικά κανάλια (ελληνικά και ξένα), το βίντεο, τη ροκ μουσική και γενικά
την πολυεθνική βιομηχανία μαζικής κουλτούρας, η οποία παράγει ένα
διεθνές πλέγμα από πολιτιστικά προϊόντα προορισμένα για τους νέους, στην
προσπάθειά της να τους καταστήσει αιχμαλώτους διάφορων εμπορικών και
ιδεολογικών συμφερόντων. Οι εκτυφλωτικές και εναλλασσόμενες με αστραπιαία
ταχύτητα εικόνες που προβάλλονται στη μικρή οθόνη (ΤV και Η/Υ) και οι αμείλικτα εκκωφαντικοί
ήχοι της σύγχρονης μουσικής όχι μόνο απειλούν την ελληνική γλώσσα, αλλά και
όλες τις γλώσσες – ίσως και την ελευθερία της ανθρώπινης σκέψης.
[Peter Mackridge, ένθετο «Επτά Ημέρες», εφημ. Η
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 1999 (διασκευασμένο)]
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1)Από τι κινδυνεύει σήμερα η ελληνική
γλώσσα, σύμφωνα με τον συντάκτη του κειμένου;
Μονάδες 2
2) Να βρείτε τη
δομή της α΄ παραγράφου.
Μονάδες
1
3α) Να αναγνωριστούν οι ειδικές, βουλητικές και ενδοιαστικές προτάσεις
και να προσδιοριστεί ο τρόπος εισαγωγής, η εξάρτηση και ο συντακτικός ρόλος της καθεμιάς:
1. Από καιρό φάνηκε ότι
τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά.
2. Είχε το φόβο , μήπως δεν τα
πάει καλά στις εξετάσεις .
3. Ο πόθος του να σπουδάσει πραγματοποιήθηκε.
4. Είσαι ότι δηλώσεις .
5. Θέλει να φύγει μακριά.
Μονάδες 2,5
β) Να αντικαταστήσεις τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις με ένα ονοματικό
σύνολο κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές:
1.
Φαίνεται ότι η κατάσταση είναι κρίσιμη.
2.
Οι υπεύθυνοι προσπάθησαν να αποτρέψουν τις δυσάρεστες εξελίξεις.
3.
Του ευχήθηκε να αναρρώσει γρήγορα.
Μονάδες
1,5
4Α)Πώς
θα μπορούσαμε να αποδώσουμε στην ελληνική
γλώσσα τις ακόλουθες ξένες λέξεις : ασανσέρ, πάρκινγκ,
κομπιούτερ, κανάλι, ΤV;
Μονάδες
1,5
B)
Γράψτε ένα συνώνυμο για καθεμία από
τις λέξεις του κειμένου στον επόμενο πίνακα : κινδυνεύει, παρέες, καταστήσει, υποχρεώνονται,
χειρίζονται
Μονάδες 1,5
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ :
Στο
κείμενο που διαβάσατε γίνεται λόγος για τον κίνδυνο που απειλεί την ελληνική γλώσσα. Σε ένα άρθρο σας
(σε δύο – τρεις παραγράφους, 200 - 250 περίπου λέξεις), που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα που εκδίδει ο
Πολιτιστικός Σύλλογος της περιοχής σας, να
προτείνετε συγκεκριμένους
ρεαλιστικούς τρόπους, προκειμένου να αποτραπεί η προοπτική συρρίκνωσης της
ελληνικής γλώσσας.
Μονάδες
10
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1)Γιατί στο μέλλον η ελληνική γλώσσα θα
αντιμετωπίσει μεγαλύτερο κίνδυνο, σύμφωνα με το κείμενο;
Μονάδες
2
2) Να βρείτε τη
δομή της α΄ παραγράφου.
Μονάδες
1
3α) Να αναγνωριστούν οι ειδικές, βουλητικές και ενδοιαστικές προτάσεις
και να προσδιοριστεί ο τρόπος εισαγωγής, η εξάρτηση και ο συντακτικός ρόλος της καθεμιάς:
1. Μου απάντησε ότι δεν τον
ενδιαφέρει τίποτε.
2.Ο πατέρας μου , αν και αυστηρός , με αφήνει να
βγαίνω βόλτα με τις φίλες μου.
3.Είναι ψέμα ότι ήταν άρρωστος .
4.Η αντίληψη πως όλα θα πάνε καλύτερα , φαίνεται
σωστή.
5. Φοβάμαι μήπως δεν προλάβω το τρένο
Μονάδες
2,5
β) Να αντικαταστήσεις τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις με ένα ονοματικό
σύνολο κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές:
1.
Υπάρχει στην ομάδα μας ο φόβος μήπως αναβληθεί η εκπαιδευτική εκδρομή λόγω
κακοκαιρίας .
2.
Δεν επιτρέπεται να συζητάτε μεταξύ σας την ώρα του μαθήματος.
3. Είναι ευρέως διαδεδομένο ότι ο εν λόγω βουλευτής εμπλέκεται στη
λίστα Λαγκάρντ.
Μονάδες
1,5
4Α)Πώς
θα μπορούσαμε να αποδώσουμε την ερμηνεία καθεμιάς από τις παρακάτω λέξεις: δίγλωσσος ,
υπογλώσσιος, φαρμακόγλωσσος, αλλόγλωσσος, κακόγλωσσος.
Μονάδες
1,5
B)
Γράψτε ένα αντώνυμο για καθεμία από
τις λέξεις του κειμένου στον επόμενο πίνακα : ομόγλωσσος, πολυεθνικός, μαζικός, κατάλληλος,
ελευθερία
Μονάδες
1,5
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ :
Στο
κείμενο που διαβάσατε γίνεται λόγος για τον κίνδυνο που απειλεί την ελληνική γλώσσα. Σε ένα άρθρο σας
(σε δύο – τρεις παραγράφους, 200 - 250 περίπου λέξεις), που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα που εκδίδει ο
Πολιτιστικός Σύλλογος της περιοχής σας, να
προτείνετε συγκεκριμένους
ρεαλιστικούς τρόπους, προκειμένου να αποτραπεί η προοπτική συρρίκνωσης της
ελληνικής γλώσσας
Μονάδες
10
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr