Γραφή δοκιμίου.
Ως γνωστόν η παραδοσιακή έκθεση ιδεών ανήκει πλέον στο παρελθόν.Ίσως αυτό δεν έχει
ριζώσει στο μυαλό των εκπαιδευτικών και των μαθητών και συνεχίζει να υπάρχει το
γνωστό θέμα δυσκολίας σε αυτό το μάθημα.Αυτό πλέον που ζητείται είναι ο
δοκιμιακός λόγος.Θα λέγαμε ο καθημερινός,δημοσιογραφικός καθαρά κοινωνικός λόγος.Οι
μαθητές καλούνται να αποδείξουν ότι μπορούν να δώσουν τα προβλήματα του κόσμου
μέσα στον οποίο μεγαλώνουν,να τα περιγράψουν και να δώσουν πιθανές λύσεις.Αυτός
ο λόγος απαιτεί από τους νέους μόρφωση καθημερινή μέσα από διαδικτυακά
άρθρα,εφημερίδες,δοκίμια,παραδοσιακή φιλοσοφία κ.λ.π.Ο λόγος είναι απλούστερος σε
σχέση με την παραδοσιακή εκθεση ιδεών αλλά είναι περισσότερο αποδεικτικός.Πρέπει
οι μαθητές να γνωρίζουν τα σημερινά προβλήματα και τις συνεπαγόμενες λύσεις τους.
Σχέδιο δοκιμίου.
1.Θέση παρουσίαση του θέματος.
Π.χ.ανοίγοντας την τηλεόραση
συχνά πυκνά βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το πρόβλημα της ρύπανσης του
περιβάλλοντος.Βλέπουμε ωραία μέρη να καταστρέφονται στο βωμό του κέρδους των
μεγάλων βιομηχανιών οι οποίες μερικές φορές δεν σέβονται τη φύση που υπήρχε
πρίν από αυτές και αποτελεί πηγή οξυγόνου και ζωής για τον άνθρωπο.
2.Έκθεση-ανάπτυξη των βασικών
απόψεων του δοκιμιογράφου.
Α.Πού βλέπουμε το πρόβλημα:Η
ρύπανση συμβαίνει εκεί όπου παρατηρείται μεγάλη τεχνολογική ανάπτυξη
Β.Πώς εκδηλώνεται το πρόβλημα:ΟΙ
κάτοικοι παραπονιούνται για την υγεία τους.
Οι θάλασσες δεν είναι προσβατές στον άνθρωπο.
Το νερό είναι ακατάλληλο προς πόση.
Οι μυρωδιές είναι αποκρουστικές.
Γ.Γιατί συμβαίνει αυτό; Η τάδε βιομηχανία
εργάζεται σε αυτά τα μέρη(εισαγωγή του μερικού στο γενικό:)πλέον στο βωμό του
κέρδους χωρίς κανένα περιορισμό όποιος θέλει δημιουργεί επιχειρήσεις επιβλαβείς
για το περιβάλλον σε όποιο μέρος θέλει και επιθυμεί.Η αποξένωση του ανθρώπου
από τη φύση και η υπόταξή του στο νόμο του κέρδους τον υποδούλωσαν στο να κάνει
τα πάντα ενάντια στο περιβάλλον ουσιαστικά ενάντια στη ζωή του.
Υπενθυμίζουμε ότι τα αίτια θα
πρέπει να έχουν την εξής σειρά:
Πνευματικά-ηθικά –πρακτικά,θεολογικά-φιλοσοφικά-κοινωνιολογικά-πολιτικά-οικονομικά-στρατιωτικά,οικογενειακά-σχολικά-κοινωνικά
–εκκλησιαστικά κ.λ.π.
3.Απόδειξη-τεκμηρίωση των θέσεων
με αναφορά σε συγκεκριμένο αποδεικτικό υλικό.
Πλέον το πρόβλημα έχει πλησιάσει
όλους .Η αύξηση των ασθενειών,η μετανάστευση των ανθρώπων από τα προβληματικά
μέρη αποδεικνύουν ότι πλέον δεν μπορούμε να κωφεύουμε στο πρόβλημα.
4.Συμπερασματική -επιλογική κατακλείδα.
(Αρχίζουμε από μία γενική
καθολική και παραδεκτή έννοια προκειμένου να αποδείξουμε αναγκαίως και επαρκώς το
συλλογισμό μας(π.χ.όπως λέμε ότι κάποτε όλοι θα πεθάνουμε και κανείς δεν
αντιλέγει σε αυτό ,λέμε επίσης ότι θα πρέπει όλοι να ζούμε ωραία κοντά στο
φυσικό περιβάλλον το οποίο έχουμε ηθική υποχρέωση να το προστατεύσουμε και να
το παραδώσουμε υγιές στις επόμενες γενεές.Κανείς δεν είπε να μην υπάρξει
τεχνολογική και βιομηχανική εν γένει ανάπτυξη.Όμως στα πλαίσια του νόμου και της
σωστής ανάπτυξης.Θα πρέπει να τηρηθούν όλα τα πρωτόκολλα που
ψηφίσθηκαν(Κιότο)ώστε οι βιομηχανίες να αναπτύσσουν την ανθρώπινη ζωή και να
μην την καταστρέφουν.Επιβάλλεται να ισχύουν οι νόμοι που απαγορεύουν τις βιομηχανίες
σε κατοικημένες περιοχές.Υπεράνω όλων τίθεται η ανθρώπινη ζωή και αυτό είναι
αδιαπραγμάτευτο.
Β.Δ.Μακρυπούλιας,φιλόλογος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr