Έκθεση-έκφραση γ΄λυκείου. Θέμα έκθεσης: Να γράψετε μία επιφυλλίδα με 350-400 λέξεις για τα φαινόμενα που αμαυρώνουν το σύγχρονο πολιτισμό και να προτείνετε τρόπους με τους οποίους τα φαινόμενα αυτά μπορούν να περιοριστούν ή και να εκλείψουν. Να υποθέσετε ότι η επιφυλλίδα σας θα δημοσιευθεί σε κυριακάτικη εφημερίδα ευρείας κυκλοφορίας.

 



 

Τίτλος: υπέρβαση της πολιτιστικής κρίσης.

Η πρόοδος του πολιτισμού είναι ορατή σε όλα τα στοιχεία του, στην επιστήμη, στην τεχνολογία, στην κοινωνική και πολιτική οργάνωση, στην ηθική, και μαζί με αυτήν και η βελτίωση της ζωής του ανθρώπου και του ίδιου του ανθρώπου που απολαμβάνει τα αγαθά και δέχεται τις επιδράσεις των δημιουργημάτων του.

Η κατάχρηση όμως τω δυνατοτήτων που προσφέρει η επιστημονική γνώση και το επιφαινόμενο χάσμα ανάμεσα στις αναπτυγμένες και μη χώρες, προκαλεί προβλήματα στην σωστή πολιτισμική διασπορά. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν την επιστημονική γνώση για να πλουτίζουν και να εκμεταλλεύονται τους υπολοίπους μιάς και δημιουργείται μία ιδιότυπη τάξη δυνατών. Είναι αυτοί οι οποίοι χρησιμοποιούν προς μέσο πλουτισμού την επιστήμη και από μέσο κοινωνικής ευημερίας την μετατρέπουν σε ατομικό τρόπο εξέλιξης.

Η φυσική καταστροφή αλλά και η καταστρατήγηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων προσβάλλει βάναυσα τις πολιτισμικές κατακτήσεις των ανθρώπων. Από τη στιγμή κατά την οποία ο άνθρωπος είναι πλασμένος από την ίδια δύναμη με τη φύση και έχει πολεμήσει ώστε να κατακτήσει τα φυσικά του δικαιώματα και σε σχέση με τους συνανθρώπους του, η διάλυση όλων αυτών αποτελεί μέγα πολιτιστικό ολίσθημα. Ο άνθρωπος χάνει τη φυσική του θέση και υπάγεται σε δουλική σχέση με τον κόσμο αυτόν και όσους τον κατευθύνουν διότι ο πολιτισμός είναι δείκτης υγείας όλης της κοινωνίας.

Αλλά και τα γνωστά φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας είναι τεκμήριο πολιτιστικής κατάπτωσης. Αναφερόμαστε στο ρατσισμό, στον αμολαλισμό και στις ποικίλες μορφές εγκληματικότητας. Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι οι άνθρωποι δεν αποτελούν πολιτική κοινωνία η οποία είναι το πρώτο στάδιο του πολιτισμού. Η διαρραγή των ανθρωπίνων σχέσεων και της αλληλοεκτίμησης πλήττει βάναυσα τον πολιτισμό ο οποίος κατ΄αρχάς και κυρίως είναι ανθρωπιστικός και ανθρωποκεντρικός.

Όμως ο άνθρωπος ως σκεπτόμενο και ηθικό όν μπορεί να εύρει τρόπους αντιμετώπισης όλων αυτών των αντιπολιτισμικών και βλαβερών φαινομένων.

Οι ανθρωπιστικές αξίες, οι πνευματικοί άνθρωποι και η ενδυνάμωση των ηθικών αξιών μπορούν να συντελέσουν στην πολιτισμική αφύπνιση του καιρού μας. Η διαφήμιση των διαχρονικών ουμανιστικών αξιών από τους κατάλληλους υποδειγματικούς ανθρώπους μπορούν να οδηγήσουν στην αφύπνιση του καλού και στη θεωρία αλλά και στη σκέψη. Οι άνθρωποι χρειάζονται κήρυκες του καλού ώστε να αφυπνισθούν και να νοιώσουν την πολιτισμική κληρονομιά που φέρουν.

Η πίστη στις δημοκρατικές αξίες, στην κοινωνική δικαιοσύνη και στην δικαία κατανομή του πλούτου, αποτελεί εφαλτήριο πολιτισμικής επαναδραστηριοποίησης. Οι άνθρωποι συνειδητά και στην κοινωνική τους καθημερινότητα μέσω των δημοκρατικών τους υποχρεώσεων σέβονται ο ένας τον άλλον, γίνονται πολυπράγμονες και μέσω της ενασχόλησής των με τα κοινά αποδεικνύουν ότι μπορούν να αποδειχθούν πολιτιστικά όντα μέσω της κοινωνικής δραστηριοποίησής των.

Σε κάθε περίπτωση η ανθρωποποίηση της επιστήμης προς το γενικό καλό αλλά και η πρόληψη των φυσικών καταστροφών θα αποτελέσουν μέτρο πολιτισμικής προόδου του ανθρώπου. Η επιστήμη προόδευσε ώστε να εξελίσσει τις ακατάλυτες ανθρωπιστικές αξίες οι οποίες είναι ικανές να ασφαλίσουν τον άνθρωπο μέσα σε ένα ικανό φυσικό και εξελίξιμο περιβάλλον.

Αναμφίβολα ανάμεσα στον άνθρωπο και στον πολιτισμό υπάρχει ακατάλυτη διαλεκτική σχέση. Ο άνθρωπος είναι ο δημιουργός του πολιτισμού των αξιών, των θεσμών και των αγαθών και αυτά τα πολιτισμικά αγαθά επιδρούν στον άνθρωπο και τον διαμορφώνουν. Γι αυτό καλύτερος πολιτισμός σημαίνει καλύτερος άνθρωπος αλλά και το αντίστροφο.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr