ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Αφηγηματικές τεχνικές
1) Προειδοποίηση: Είναι η αναφορά σε γεγονότα ή καταστάσεις
που θα
συμβούν αργότερα μέσα στο έπος.
2) Προοικονομία: Είναι η τακτοποίηση και η παρουσίαση της
πλοκής του
έργου με τέτοιο τρόπο, ώστε τα γεγονότα που θα ακολουθήσουν
να προε-
τοιμαστούν κατάλληλα και να έρθουν με φυσικό τρόπο.
3) Αναδρομή: Είναι η αφήγηση γεγονότων που συνέβησαν στο
παρελθόν.
4) Εγκιβωτισμός: Είναι η παρεμβολή μιας αναδρομικής αφήγησης
μέσα
στην κανονική πορεία των γεγονότων, μια παρένθεση δηλαδή
μέσα στην
κύρια αφήγηση. Με αυτό τον τρόπο το ποιητικό παρελθόν
διακόπτει προ-
σωρινά το ποιητικό παρόν.
5) Συστολή-επιτάχυνση χρόνου: Είναι η παρουσίαση μιας μακράς
χρονι-
κής περιόδου μέσα σε σύντομο αφηγηματικό χρόνο (π.χ. οι 17
από τις 20
μέρες του ταξιδιού του Οδυσσέα από την Ωγυγία στη Σχερία
περιγράφο-
νται μέσα σε ένα στίχο: ε, 307).
6) Διαστολή-επιβράδυνση χρόνου: Είναι η παρουσίαση μιας
σύντομης
χρονικής περιόδου σε εκτενή αφηγηματικό χρόνο (π.χ. η 40ή
μέρα της
Οδύσσειας εκτείνεται σε 4 ραψωδίες: υ, φ, χ, ψ).
7) In medias res: Στην τεχνική αυτή η αφήγηση δεν ξεκινάει
από την αρχή
των γεγονότων, αλλά από τη μέση. Τα γεγονότα δηλαδή δεν
παρουσιάζο-
νται με τη χρονική σειρά με την οποία έγιναν
(χρονογραφικά-γραμμικά).
Αφηγηματικοί τρόποι
1) Διήγηση: Ο ποιητής διηγείται σε τρίτο πρόσωπο τα γεγονότα
χωρίς να
συμμετέχει σε αυτά.
2) Μονόλογος: Ένα πρόσωπο παίρνει το λόγο και μιλάει μόνο
του σε πρώ-
το πρόσωπο.
3) Διάλογος: Δύο ή περισσότερα πρόσωπα παίρνουν το λόγο και
μιλούν σε
πρώτο πρόσωπο.
4) Περιγραφή: Ο αφηγητής σταματά προσωρινά την χρονική
έκθεση των
γεγονότων για να μας δώσει την εικόνα ενός χώρου, ενός
αντικειμένου ή
ενός προσώπου.
5) Σχόλιο: Ο αφηγητής εκφράζει την προσωπική του άποψη για
τα πρό-
σωπα ή τα γεγονότα τα οποία αφηγείται. ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΕΙΑ – Α΄ ΓΥΜΝΑΙΟΥ
Παναγιώτης Λουπάσης – Φιλόλογος ελίδα 2
6) Αποστροφή: Ο αφηγητής απευθύνεται σε κάποιον από τους
πρωταγω-
νιστές του έπους, σαν να συμμετέχει και ο ίδιος στα
γεγονότα.
Πολιτιστικά στοιχεία
Πνευματικός πολιτισμός: Περιλαμβάνει τις αξίες, τις
αντιλήψεις, τις πε-
ποιθήσεις και τους κανόνες ηθικής που επικρατούν σε μια
εποχή. Στον
τομέα αυτό εντάσσονται και οι θρησκευτικές ή θεολογικές
αντιλήψεις
καθώς και οι λατρευτικές συνήθειες μιας εποχής (π.χ. θυσίες,
τελετές).
Υλικός πολιτισμός: Είναι τα υλικά αντικείμενα, οι πρώτες
ύλες, η χρήση
και η επεξεργασία τους σε μια ορισμένη εποχή (π.χ. χαλκός,
σίδερο κλπ.).
Κοινωνική οργάνωση: Είναι ο τρόπος με τον οποίο έχει
οργανωθεί σε ο-
μάδες και λειτουργεί μια ορισμένη κοινωνία. Στην Οδύσσεια
κυρίαρχη
κοινωνική ομάδα είναι οι βασιλιάδες (όπως ο Οδυσσέας ή ο
Αλκίνοος),
αλλά έχουν σημαντική θέση στη ζωή της κοινωνίας και άνθρωποι
που δεν
έχουν αριστοκρατική καταγωγή (σύμβουλοι, έμποροι, ναυτικοί,
υπηρέτες,
βοσκοί). Π.χ. ο βοσκός Εύμαιος βοηθά καθοριστικά τον Οδυσσέα
να εξο-
ντώσει τους μνηστήρες και να ανακτήσει την εξουσία στην
Ιθάκη.
Πολιτική οργάνωση: Είναι η ιεράρχηση της εξουσίας και ο
τρόπος διακυ-
βέρνησης σε μια ορισμένη εποχή. Στην Οδύσσεια οι βασιλιάδες
έχουν την
ανώτερη εξουσία, αλλά ταυτόχρονα συμμετέχουν στη
διακυβέρνηση και
διάφορες ομάδες συμβούλων, σοφών ή διακεκριμένων ανθρώπων,
που
μπορούν να επηρεάζουν ή ακόμα και να ελέγχουν τις αποφάσεις
του βα-
σιλιά (π.χ. στο νησί των Φαιάκων στο παλάτι του Αλκίνοου).
Ομηρικές αντιλήψεις για τους θεούς
1) Ανθρωπομορφισμός: Είναι η αντίληψη ότι οι θεοί έχουν
ανθρώπινη
μορφή και ότι διακρίνονται, όπως οι άνθρωποι, από πάθη,
συναισθήματα,
επιθυμίες και φυσικές ανάγκες.
2) Ενανθρώπιση: Είναι η εμφάνιση των θεών στους ανθρώπους
όχι με την
θεϊκή τους μορφή, αλλά με τη μορφή ανθρώπου, χωρίς να
γίνεται αντιλη-
πτή η θεϊκή τους ιδιότητα.
3) Επιφάνεια: Είναι η εμφάνιση ενός θεού στους ανθρώπους με
την κανο-
νική, θεϊκή του μορφή.
4) Άτη-Ύβρη-Νέμεση-Τίση: Άτη είναι η τύφλωση του ανθρώπινου
νου,
Ύβρη είναι η αλαζονική και ασεβής συμπεριφορά του ανθρώπου
απένα-
ντι στους θεούς και στους θεϊκούς νόμους, Νέμεση είναι η
οργή των θεών
για την ανθρώπινη Ύβρη, Τίση είναι η τιμωρία του ανθρώπου
για την
Ύβρη που διεπραξε.
ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΕΙΑ – Α΄ ΓΥΜΝΑΙΟΥ
Παναγιώτης Λουπάσης – Φιλόλογος ελίδα 3
Διάφορες άλλες έννοιες
1) Επική ειρωνεία: Συμβαίνει όταν ένα πρόσωπο του έπους
αγνοεί ορισμέ-
να σημαντικά γεγονότα τα οποία γνωρίζουν τα άλλα πρόσωπα του
έπους
ή οι ακροατές/αναγνώστες.
2) Υστεροφημία: Είναι η αντίληψη ότι η φήμη συνοδεύει έναν
άνθρωπο
και μετά το θάνατό του. Κατά την ηρωϊκή εποχή η αντίληψη
αυτή κυριαρ-
χούσε.
3) Αναγνώριση: Συμβαίνει όταν δύο άτομα συναντιούνται μετά
από με-
γάλο χρονικό διάστημα και σταδιακά το ένα αναγνωρίζει την
ταυτότητα
του άλλου (π.χ. Οδυσσέας και Πηνελόπη).
4) Ανθρωποκεντρισμός: Είναι η αντίληψη ότι ο άνθρωπος και οι
ικανότη-
τές του πρέπει να έχουν κεντρική θέση στην ανθρώπινη ζωή.
Χαρακτηρι-
στική ενσάρκωση αυτής της αρχαιοελληνικής αντίληψης είναι η
ιστορία
του Οδυσσέα, μέσα από την οποία προβάλλονται οι ικανότητες
και οι δυ-
νάμεις που έχει ο άνθρωπος ώστε να διαμορφώνει και να
κατευθύνει ο
ίδιος τη ζωή και την τύχη του στον κόσμο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr