Δειγματική διδασκαλία.Μάθημα: Ιστορία γ΄γυμνασίου.Ενότητα 1 : η εποχή του διαφωτισμού.

 


Δειγματική διδασκαλία.
Μάθημα:  Ιστορία γ΄γυμνασίου.Ενότητα 1 : η εποχή του διαφωτισμού.

Α. Αιτίες όπως αναφέρονται στο βιβλίο:

1.Αύξηση πληθυσμού

2.Βιομηχανοποίηση και της αγροτικής παραγωγής (άρα παύει η εξάρτηση από τους φεουδάρχες και αρχίζει η λογικοποιημένη βιομηχανική παραγωγή εργοδότη και εργάτη)-δημιουργία πόλεων (σημαντική παρατήρηση: ο Διαφωτισμός είναι αστικό κίνημα, η άνοδος των αστών στην εξουσία (απεξάρτηση της μόρφωσης και καταγωγής από τον πλούτο).

3.Συνεπεία αυτών: τριηπειρωτικό εμπόριο: αστικοποίηση του παντός –συσσώρευση πλούτου-η πορεία προς τη βιομηχανική επανάσταση.

Άραη Οικονομική ένωση του αστικού κόσμου ήθελε ένα κοινό λογικό μοντέλο, ο Νέος Ανθρώπινος (όχι πλέον θεϊκός)  Κοινός λόγος ο οποίος θα ένωνε τα πλήθη έναντι του νέου κόσμου που ανοιγόταν (η πορεία από την συσσώρευση του πλούτου στη συσσώρευση του λόγου-Οι αστοί μακροπρόθεσμα μέσω του χρήματος θα μπορούσαν να ελέγχουν το λόγο της παιδείας, της επιστήμης κ.λ.π-άρα θα μπορούσαν τις νέες εργατικές μάζες όπως συσσωρεύονταν στην πόλη).

Ερώτηση 1η: Πού βλέπετε σήμερα τον ενιαίο αστικό κόσμο (η έννοια της παγκοσμιοποίησης).

                     2η: η συσσώρευση του σύμπαντος στο θεό (γένεση) η συσσώρευση του χρήματος στους αστούς (διαφωτισμός)προσέχω την έννοια του έχειν της συσσώρευσης.

Συμπέρασμα: ο Διαφωτισμός αποτελεί την πορεία από τον Βασιλέα στον Πολίτη:

Γιατί:

1.Απώλεια πλούτου από τους Βασιλείς απώλεια της μεταφυσικής θρησκευτικής εξήγησης διά των αστικών επιστημών (ειδική αναφορά στο ρόλο της επιστήμης)εξέλιξη του κοινού λόγουνέος κόσμος: ο αστικός κόσμος της Πόλης και του Πολίτου.

Σημειώνουμε:

ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: Βασιλείς – Ιερείς- Φεουδαρχία-έλεγχος μαζών (υπό το λόγο  του Θεού).

ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: Αστοί-Επιστήμονες-βιομηχανοποίηση-πολίτες (υπό το νόμο της Πολιτείας).

(το πνεύμα αντικαθίσταται από τον Πλούτο όπως και ο θεός από το λόγο στην ευρώπη ).

Προσέχουμε το νέο κοσμικό μοντέλο: ξεκινά:

Από τον Άνθρωπο ως σκεπτόμενο εμπειρικά Όν ο οποίος Λέγει (Λόγος) όσα εμπειρικά αποδεικνύει προχωρεί στη δημιουργία του κόσμου ως το κοινό σπίτι όπου η επιστήμη το κτίζειάρα σε αυτόν τον κόσμον   ο άνθρωπος κάτω από κοινές ιδέες και αξίες εκμεταλλεύεται τα πάντα μέσω της βιομηχανίας της επιστήμης και της τεχνολογίας:

Προσέχω: νέο μοντέλο ανθρώπου: ο λογικός άνθρωπος ο οποίος για πρώτη φορά μόνος του πνευματικά και εμπειρικά κτίζει τον δικό του εκμεταλλευόμενο κόσμο (αντιστροφή του μοντέλου της παλαιάς διαθήκης).

                      Νέο μοντέλο κόσμου: τα όρια του κόσμου είναι τα όρια του λόγου: η αρχή είναι ο Νούς, η έννοια της ισορροπίας των φυσικών  δυνάμεων, ο έλεγχός τους μέσα από τα στοιχεία της φύσης (επιστήμες) και η ικανότητα του ανθρώπου στο νέο κόσμο να μετατρέπει τα πάντα σε αγαθά για μία καλύτερη ζωή (ιατρική, χημεία, παιδαγωγική, life style).

Άρα πώς εννοείται ο Λόγος;

Σύμφωνα με το βιβλίο: απόρριψη αυθεντίας (στη θέση της ο νούς του ανθρώπου)(αρα η ελευθέρα διακίνηση των αγαθών).

                                            Η λογικότητα ως εμπειρικότητα (εξαφάνιση μεταφυσικής)(άρα η ορθολογικότητα του σωφρονιστικού συστήματος)

                                                Ανθρώπινη πρόοδος (εξαφάνιση θρησκείας –πλήρης υιοθέτηση  δαρβινικού μοντέλου) (άρα η κοινότητα λόγου (Βολταίρος –ανεξιθρησκεία(ανάγκη ο Ένας θεός = Νούς διότι με αυτόν τον τρόπο κατασκευάζουμε τον ένα πολίτη)

                                           Ο Νούς υπεράνω όλων (άρα Μοντεσκιέ)

Ερώτηση 2: το μοντέλο της συνεχούς προόδου που το επισημαίνετε σήμερα;(αναφορά στην εικονική εποχή) (εξαφάνιση της πίστης ότι ο Θεός είναι η αρχή και το τέλος όλων, ο άνθρωπος ως απροσδιόριστο και συνεχές μέγεθος, ο θεός πλέον είναι ο ανθρώπινος Νούς).

Προσέχω τις ρίζες όλων αυτών.

Ο Σωκρατισμός Ανθρωπισμός της Αναγέννησης

Ο χριστιανικός Ανθρωπισμός ο οποιος μεταλαμπαδεύθηκε στη δύση

Ο προτεσταντισμός (η εξαφάνιση του Θεού(αρκεί και μόνον η Πίστη( ο άνθρωπος μένει μόνος στη γή να την εκμεταλλευθεί με το Νού (αναφορά στην Αμερική).

Άρα ο Λόγος του Διαφωτισμού:

Η Πίστη ότι ο Άνθρωπος ως Κοινός Νούς  έχοντας μόνον πίστη στο θεό μπορεί μόνος του με βάση τις ιδέες της προόδου, της εξήγησης του κόσμου, της επιστημονικότητας και της  κοινής  ηθικής να φτιάξει το δικό του κόσμο πλήρως ελεγχόμενο.

Ερώτηση 3: πού βλέπετε ότι ο άνθρωπος σήμερα  διά του Λόγου πλήρως ελέγχει τον κόσμο;

Άρα ο Λόγος του Διαφωτισμού: θεωρεί ως κόσμο ό,τι μπορεί να ελέγξει με την επιστήμη και την τεχνολογία (εξαφάνιση μεταφυσικής) όλα υλικοποιούνται και γίνονται αντικείμενο χρήματος και συγκεκριμένων συναλλαγώνη παραγωγή του εργαλειακού Ανθρώπουη απώλεια του αχανούς ανθρώπου.Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr