Νεοελληνική γλώσσα,Γ΄Γυμνασίου.
Μία πρόταση διδασκαλίας συντακτικών φαινομένων….
Όταν διδάσκουμε τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις θα
πρέπει να τις συνδέουμε με τη γραφή του δοκιμίου ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν ότι η εκμάθηση των διαφόρων
συντακτικών και γραμματικών φαινομένων γίνεται μόνο προκειμένου όλα να
συνδυασθούν και να βοηθήσουν στη γραφή του δοκιμίου που απαιτείται.
Όταν λοιπόν διδάσκουμε τις ειδικές προτάσεις –οι προτάσεις κρίσεως
που προβάλλουν το είδος,την ιδέα και την Πλατωνική ξεχωριστότητα-θα μπορούσαμε
να ζητήσουμε την παραγωγή ειδικών προτάσεων σε θέματα εκθέσεων-γι αυτό εξάλλου
οι μαθητές μαθαίνουν γραμματική και συντακτική θεωρία για να την
πραγματοποιήσουν στην έκθεση.
Σε θέμα π.χ που αφορά την τέχνη ποιες είναι οι ειδικές προτάσεις
που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε;
Γνωρίζουμε ότι η τέχνη αντιπροσωπεύει ένα σημαντικότατο
κομμάτι του ανθρωπίνου πολιτισμού.
Θεωρούμε ότι η τέχνη χαρακτηρίζει το πολιτιστικό επίπεδο ενός
λαού.
Όταν επίσης διδάξουμε τις πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις ολικής
και μερικής αγνοίας θα πρέπει να επισημάνουμε ότι αυτές έχουν αξία όταν ανάλογα
με το θέμα ανακαλύπτουμε εύστοχα ερωτήματα ολικής ή μερικής αγνοίας.
Π.χ.σε δεδομένο θέμα που αφορά τη σχολική βία θα μπορούσαμε
να ξεκινήσουμε την ανάπτυξη του θέματος χρησιμοποιώντας το ερώτημα μερικής αγνοίας:
«άραγε για το φαινόμενο της σχολικής βίας ευθύνεται μόνο η απομόνωση που
νοιώθουν και εισπράττουν οι σημερινοί έφηβοι;»
Επίσης θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε την έκθεσή μας με ερώτημα
ολικής αγνοίας «Ρωτάμε εάν υπάρχει μία επαρκής εξήγηση που να καλύπτει όλες τις
πτυχές του απίστευτου φαινομένου της σχολικής βίας».
Οι ενδοιαστικές προτάσεις επίσης θα πρέπει να διδαχθούν
προσαρμοσμένες στην ανάπτυξη των γραπτών δοκιμίων.Οι ενδοιαστικές προτάσεις μπορούν
να αναπτυχθούν σε οποιοδήποτε δομικό σημείο της έκθεσης παρέχοντας ένα
σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης στους μαθητές.
Σε θέμα που αφορά γραπτή επιστολή προς τον/την υπουργό
παιδείας από μαθητές ,οι οποίοι θέλουν να αποκαλύψουν τα προβλήματα του
σχολείου τους ,οι ενδοιαστικές προτάσεις μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμο
εργαλείο στην προσπάθειά τους αυτή.
Π.χ.Φοβούμαστε κ.υπουργέ μήπως θεωρείτε ότι η σημερινή
νεολαία δεν μπορεί να αντιληφθεί τη δυσκολία της κατάστασης όσον αφορά τα
θέματα της παιδείας.
Φοβούμαι μήπως πιστεύετε ότι….
Οι δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις είναι πολύτιμο εργαλείο
στα χέρια των μαθητών,η αφηγηματική τέχνη της ερώτησης ,της διατύπωσης κάποιου
φόβου κ.ο.κ.είναι δυνατόν να βοηθήσει αποφασιστικά τους μαθητές στην προσπάθειά
τους να αναπτύξουν επαρκώς το δοθέν θέμα.
Β.Δ.Μακρυπούλιας,φιλόλογος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr