Προτεινόμενο διαγώνισμα : Λυσίου, Υπέρ Μαντιθέου Λόγος.
Α.Δίδεται το παρακάτω διδαγμένο κείμενο:
ἐμὲ τοίνυν οὐδεὶς ἂν ἀποδείξειεν
οὔτ’ ἀπενεχθέντα ὑπὸ τῶν φυλάρχων οὔτε παραδοθέντα
τοῖς συνδίκοις οὔτε κατάστασιν καταβαλόντα. καίτοι
πᾶσι
ῥᾴδιον τοῦτο γνῶναι, ὅτι ἀναγκαῖον ἦν τοῖς φυλάρχοις,
εἰ
μὴ ἀποδείξειαν τοὺς ἔχοντας τὰς καταστάσεις, αὐτοῖς
ζη-
μιοῦσθαι. ὥστε πολὺ ἂν δικαιότερον ἐκείνοις τοῖς
γράμ-
μασιν ἢ τούτοις πιστεύοιτε· ἐκ μὲν γὰρ τούτων ῥᾴδιον
ἦν
ἐξαλειφθῆναι τῷ βουλομένῳ, ἐν ἐκείνοις δὲ τοὺς ἱππεύ-
σαντας ἀναγκαῖον ἦν ὑπὸ τῶν φυλάρχων ἀπενεχθῆναι
(παρ.7). ἔτι
δέ, ὦ βουλή, εἴπερ ἵππευσα, οὐκ ἂν ἦν ἔξαρνος ὡς δεινόν
τι πεποιηκώς, ἀλλ’ ἠξίουν, ἀποδείξας ὡς οὐδεὶς ὑπ’
ἐμοῦ
τῶν πολιτῶν κακῶς πέπονθε, δοκιμάζεσθαι. ὁρῶ δὲ
καὶ
ὑμᾶς ταύτῃ τῇ γνώμῃ χρωμένους, καὶ πολλοὺς μὲν τῶν
τότε ἱππευσάντων βουλεύοντας, πολλοὺς δ’ αὐτῶν
στρατη-
γοὺς καὶ ἱππάρχους κεχειροτονημένους. ὥστε μηδὲν
δι’
ἄλλο με ἡγεῖσθε ταύτην ποιεῖσθαι τὴν ἀπολογίαν, ἢ
ὅτι
περιφανῶς ἐτόλμησάν μου καταψεύσασθαι. ἀνάβηθι δέ
μοι καὶ μαρτύρησον. (παρ.8)
Β. Θέματα.
Β1α.Να δώσετε ένα
επιχείρημα του ρήτορα στην παράγραφο 7, αξιολογώντας την αποτελεσματικότητά
του.
Μον.5.
Β1β. Να χαρακτηρίσετε
ως Σωστή ή Λάθος τις παρακάτω διατυπώσεις.
Α) Ο Μαντίθεος είχε
καταβάλει στους υπευθύνους του δημοσίου την προκαταβολή.
Β) Οι κατάλογοι των Φυλάρχων ήταν αξιόπιστοι.
Γ) Σε κάθε περίπτωση
ο Μαντίθετος θα αρνιόταν κάθε ανάμειξή του με τους ιππείς.
Δ) Ο Μαντίθεος θεωρεί
πολύ σημαντικό το ότι ποτέ δεν έβλαψε κανένα πολίτη.
Ε) Κανείς ποτέ από το
σώμα των ιππέων δεν έγινε βουλευτής.
Μον.5.
Β2α) Να χαρακτηρίσετε
το Μαντίθεο με βάση το ότι θεωρεί ότι αξίζει να δοκιμασθεί ως Βουλευτής επειδή
ποτέ δεν πρόκειται να αποδειχθεί ότι κάποιον «κακώς εποίησε» (έβλαψε) (σε σχέση με την Δημοκρατική Πόλη
της Αθήνας και τις αξίες της).
Μον.10.
Β2β) Δίδεται το
παρακάτω μετεφρασμένο απόσπασμα από τον Επιτάφιο του Περικλέους:
(κεφ.37): «Κυβερνιόμαστε
δηλαδή με πολίτευμα, που δε ζηλεύει τους θεσμούς των άλλων, αλλά είμαστε μάλλον
εμείς παράδειγμα για πολλούς, παρά που ξεσηκώνομε τα συνήθια τους. Και λέγεται
με τ' όνομα δημοκρατία, γιατί δεν κυβερνιέται για το συμφέρον των ολίγων, αλλά
για τους πολλούς, κ' έχουν όλοι τα ίδια δικαιώματα σύμφωνα με τους νόμους ως
για τις ιδιωτικές διαφορές μεταξύ τους· ως για τα δημόσια αξιώματα όμως, για
όποιαν ικανότητα εκτιμάται ο καθένας, δε φτάνει σε θέση πολιτική εξ αιτίας της
τάξης όπου ανήκει παρά από την αξιωσύνη του· κι ούτε εξ αιτίας της φτώχειας
του, όταν μπορεί να προσφέρει κάτι καλό στην πολιτεία, αποκλείνεται από το
αξίωμα επειδή είναι ταπεινός.».
Ποια στοιχεία του
Επιταφίου του Περικλέους θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ο Λυσίας στην Υπέρ
Μαντιθέου απολογία και γιατί;
Μον.10.
Β3.Τι προσπαθούσε να
επιτύχει ο ρήτορας με τη διήγηση;
Μον.10.
Β4.Με ποιες λέξεις
του κειμένου έχουν ετυμολογική σχέση οι παρακάτω λέξεις της Νέας Ελληνικής
γλώσσας;
Αποφέρω, ανάσταση,
καταξίωση, χρησιμότητα, Φίλιππος.
Μον.10
Γ. Δίδεται το
παρακάτω αδίδακτο κείμενο.
(Πλάτωνος, Απολογία
Σωκράτους, 30d):
Μὴ θορυβεῖτε, ὦ
ἄνδρες Ἀθηναῖοι, ἀλλ’ ἐμμείνατέ μοι
οἷς ἐδεήθην ὑμῶν, μὴ θορυβεῖν ἐφ’ οἷς ἂν λέγω ἀλλ’
ἀκούειν·
καὶ γάρ, ὡς ἐγὼ οἶμαι, ὀνήσεσθε ἀκούοντες. μέλλω
γὰρ οὖν
ἄττα ὑμῖν ἐρεῖν καὶ ἄλλα ἐφ’ οἷς ἴσως βοήσεσθε· ἀλλὰ
μηδαμῶς ποιεῖτε τοῦτο. εὖ γὰρ ἴστε, ἐάν με ἀποκτείνητε
τοιοῦτον ὄντα οἷον ἐγὼ λέγω, οὐκ ἐμὲ μείζω βλάψετε
ἢ
ὑμᾶς αὐτούς· ἐμὲ μὲν γὰρ οὐδὲν ἂν βλάψειεν οὔτε
Μέλητος
οὔτε Ἄνυτος ―οὐδὲ γὰρ ἂν δύναιτο― οὐ γὰρ οἴομαι
θεμιτὸν
εἶναι ἀμείνονι
ἀνδρὶ ὑπὸ χείρονος βλάπτεσθαι.
Ερωτήσεις.
Δ1. Να
μεταφράσετε το παρακάτω απόσπασμα του κειμένου: «Μὴ θορυβεῖτε ….ποιεῖτε τοῦτο».
Μον.20.
Δ2. «οὐ γὰρ οἴομαι
θεμιτὸν
εἶναι ἀμείνονι
ἀνδρὶ ὑπὸ χείρονος βλάπτεσθαι.»: Ποιο είναι σε αυτό το χωρίο του κειμενου το
βασικό επιχείρημα του Σωκράτους ότι κανείς δεν
μπορεί να του προκαλέσει πραγματικό κακό;
Μον.10.
Δ3α) θορυβεῖτε, ἐδεήθην, ἴστε: να κλιθεί η προστακτική των
ρημάτων αυτών στο χρόνο που ευρίσκονται.
Μον.5.
Δ3β) ἀμείνονι, χείρονος,
μείζω: Να κλιθεί ο συγκριτικός βαθμός των επιθέτων στο αρσενικό γένος.
Μον.5.
Δ4α) Να χαρακτηρίσετε
συντακτικώς τις παρακάτω λέξεις:
ὑμῶν, ἀκούοντες, ἐμὲ,
θεμιτόν θεμιτὸν
εἶναι, ὑπὸ
χείρονος.
Μον.5.
Δ4β) ἐάν με ἀποκτείνητε
τοιοῦτον ὄντα ….οὐκ ἐμὲ μείζω βλάψετε: να
μετατρέψετε τον υποθετικό λόγο στο είδος του μη πραγματικού.
Μον.5.
Βασίλειος
Μακρυπούλιας, φιλόλογος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr