Έκθεση-έκφραση γ΄λυκείου. Θέμα: «ο τύπος συμβάλλει στη Δημοκρατία στη στήριξη και την εύρυθμη λειτουργία της. Μέσα από μία διαδικτυακή επιστολή προς μία έντυπη εφημερίδα υποστηρίζετε με επιχειρήματα την παραπάνω άποψη».



Αποστολέας ΧΧ μαθητής Λυκείου.

Προς την τάδε εφημερίδα.

Θέμα: «έντυπος vs ηλεκτρονικός τύπος».

Κύριε Διευθυντά.

Διάβασα με προσοχή το πολύ ενδιαφέρον άρθρο του συνεργάτη σας με τίτλο «Έντυπος vs ηλεκτρονικός τύπος». Σύμφωνα με τις απόψεις του αναφορικά με την εξαιρετική σημασία που έχει ο έντυπος τύπος για τη διακίνηση των ιδεών,την πολυφωνία των απόψεων, την εγκυρότητα και την αξιοπιστία τους, και γενικά ως προς τη σημασία που έχει για το Δημοκρατικό πολίτευμα η λειτουργία του. Θα ήθελα ωστόσο και εγώ να σας εκθέσω ορισμένες απόψεις μου για το θέμα αυτό.

Η λειτουργία του έντυπου τύπου είναι πρωτίστως συνδεδεμένη με την ελευθερία σκέψης και έκφρασης, με την ισηγορία και την παρρησία. Οι σελίδες του τύπου είναι το βήμα από το οποίο δημοσιογράφοι και πολίτες εκφέρουν λόγο όχι μόνο για πολιτικά θέματα με τη στενή έννοια του όρου, αλλά και για θέματα ευρύτερου πολιτικού ενδιαφέροντος. Διαδίδονται γνώσεις, ανταλλάσσονται απόψεις , συγκρούονται αντιλήψεις και ιδεολογίες, παρουσιάζονται προγράμματα, αναπτύσσονται επιχειρήματα και διακινούνται ιδέες. Όλα αυτά αποτελούν το οξυγόνο για ζωτικές λειτουργίες του δημοκρατικού πολιτεύματος,επειδή χάρις σε αυτές τις διαδικασίες ενισχύεται εδραιώνεται και ανανεώνεται η δημοκρατία και προσαρμόζεται στα δεδομένα που κάθε φορά ισχύουν.

Με την ελεύθερη διάδοση γνώσεων, σκέψεων και ιδεών ο πολίτης ενημερώνεται και μορφώνεται. Ο έντυπος Τύπος διαπαιδαγωγεί τον πολίτη. Με τις ειδήσεις που δημοσιεύει και κυρίως με την ερμηνευτική δημοσιογραφία δηλαδή με το σχολιασμό και την ανάλυση των γεγονότων, προβληματίζει τον αναγνώστη, οξύνει την κρίση του, καλλιεργεί το λόγο του, και διευρύνει τους πνευματικούς του ορίζοντες. Η μορφωτική επίδραση που ασκεί ο τύπος στον πολίτη δεν περιορίζεται μόνον στην πνευματική του καλλιέργεια αλλά επεκτείνεται και στη διαμόρφωση του ήθους του. Αρετές όπως η υπευθυνότητα η αλληλεγγύη και η ανεκτικότητα στη διαφορετικότητα που διακρίνουν τους συνειδητοποιημένους πολίτες μιάς δημοκρατικής πολιτείας είναι αποτέλεσμα και της καλής λειτουργίας του εντύπου τύπου. Γι αυτό όσο μεγαλύτερη είναι η παιδευτική επίδραση που ασκεί ο τύπος στον πολίτη τόσο πιο σταθερή και απρόσβλητη είναι και γίνεταιη δημοκρατία.

Τέλος ο έντυπος τύπος όχι μόνον αναδεικνύει και προβάλλει προβλήματα που αντιμετωπίζουν ευπαθείς κοινωνικές ομάδες αλλά και αγωνίζεται διεκδικώντας την επίλυσή τους. Έτσι ενισχύει το κράτος πρόνοιας που αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ευστάθεια και τη  συνοχή μιάς δημοκρατικής κοινωνίας. Με το ίδιο σθένος ο Τύπος υπερασπίζεται όταν χρειάζεται και το κράτος δικαίου. Κρίνει άγρυπνα τις ενεργειες των αρχών, καταγγέλλει και ελέγχει την εξουσία, αναδεικνύει και προβάλλει προβλήματα, υπερασπίζεται και διεκδικεί για λογαριασμό του πολίτη τα δικαιώματά του. Επαγρυπνεί για την πιστή εφαρμογή των νόμων  και για το κύρος των δημοκρατικών θεσμών του συντάγματος για παράδειγμα.

Και ο πολίτης από την πλευρά του δεν αρκείται μόνον  στην πληροφόρηση που προσφέρει ο τύπος αλλά παίρνει και  θέση για όσα διαδραματίζονται. Η  θέση του αυτή μπορεί να  είναι προϊόν της προσωπικής του κρίσης ή και να υπαγορεύεται από τον τύπο. Στον βαθμό λοιπόν που τα γεγονότα αυτά άπτονται έμμεσα ή  άμεσα της ζωής  του, παρεμβαίνει λόγω και έργω στη διαμόρφωση ευνοϊκών για αυτόν εξελίξεων. Συμμετέχει. Και η συμμετοχή του πολίτη είναι η πεμπτουσία της δημοκρατίας.

Ο Τύπος εφόσον  λειτουργεί σωστά είναι στήριγμα του δημοκρατικού πολιτεύματος, σε τέτοιο βαθμό που παρέκκλισή του από την αρχή αυτή και πολύ περισσότερο περιορισμός της ελευθεροτυπίας αποτελεί πλήγμα για τηδημοκρατια.

     Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που διαθέσατε για να διαβάσετε το κείμενό μου.

                                                                                                                            Με ιδιαίτερη εκτίμηση

                                                                                                                            ΧΧ μαθητής Λυκείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr