Σχέδιο έκθεσης,Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄Γυμνασίου,Πόλεμος και ειρήνη...


Νεοελληνική γλώσσα Γ΄Γυμνασίου.

Πώς το σχολείο μπορεί να  επηρεάσει τους μαθητές σε θέματα πολέμου και ειρήνης.

Πρόλογος –προσέγγιση.

Το σχολείο πρωτίστως ασχολείται με την κοινωνική ωρίμανση των νέων.Σκοπός του είναι διαχρονικά να αποκαθιστά τη σειρά των εννοιών και να προβάλλει τις σωστές και τις πρέπουσες αξίες ,αυτές που θα προοδεύσουν και θα βελτιώσουν την κοινωνία.Από αυτή την άποψη και την εστίαση το σχολείο πρέπει να ξεκαθαρίσει στο μυαλό των μαθητών ποιες μορφές πολέμου είναι απεφευκτέες,ποιες μορφές πολέμου προάγουν το άτομο,ποιες εικόνες ειρήνης είναι καταδικαστέες και ποιες πλευρές της ειρήνης είναι επιθυμητές.

Παράγραφος 1η.

Διαχρονική προσέγγιση του θέματος.

Είθισται στα ολοκληρωτικά καθεστώτα να επαινείται ο πόλεμος που συμφέρει το καθεστώς αλλά και η ειρήνη όταν  και αυτή με τη σειρά της συμφέρει το καθεστώς.Σε αυτές τις περιπτώσεις η εκπαίδευση ακολουθεί την πολιτική και αναγκαστικά επαινεί ό,τι επαινεί το πολιτειακό καθεστώς.Από την εποχή όμως του  Πλάτωνος πιστεύουμε ότι το σχολείο επιβάλλεται να λέει αλήθειες και κυρίως να αποκαλύπτει αλήθειες όπως αυτή που διετύπωσε ο μεγάλος Αθηναίος φιλόσοφος όταν ισχυρίσθηκε ότι : «δια την των πραγμάτων αιτίαν αεί οι πόλεμοι γίγνονται».

Παράγραφος 2η.

Τομείς δράσης του σχολείου σε θέματα πολέμου και ειρήνης.

Πλέον το σχολείο είναι μία σύνθετη εκπαιδευτική δυνατότητα.Διαθέτει παραδοσιακούς τρόπου διδασκαλίας αλλά και άλλους ακόμη πιο σύγχρονους(νέες τεχνολογίες,διαδραστικοί πίνακες).Επίσης το σύνολο των σχολείων συμμετέχουν σε ποικίλα προγράμματα κινητικότητας,ελληνικά και ευρωπαϊκής σύμπραξης.Μέσα  από όλες αυτές τις εστίες το σύγχρονο σχολείο μπορεί:

1.Σε ώρες διδασκαλίας να θίξει θέματα πολέμου και ειρήνης.

2.Σε αίθουσες νέων τεχνολογιών να προβάλλει ταινίες,ενημερωτικές εκπομπές,ανταποκρίσεις,διαχρονικά και σύγχρονα ερευνητικά προγράμματα που αφορούν πολέμους,ειρηνικές περιόδους,γνώμες ανθρώπων και σύγχρονες επιστημονικές θεωρίες.

3.Το σχολείο μπορεί να συμμετάσχει σε προγράμματα ,στα οποία οι μαθητές μέσα από συνεργασίες θα γνωρίσουν ,θα ανταλλάξουν γνώμες και θα κατασταλάξουν σε θέματα πολέμου  και ειρήνης.

4.Στους χώρους της σχολικής μονάδας μπορεί να έλθει  κάποιος άνθρωπος των γραμμάτων ειδικός σε θέματα πολέμου και ειρήνης.Οι μαθητές σίγουρα θα ωφεληθούν μέσα από την ενημέρωση και τη συζήτηση που ακολουθεί μετά από τέτοιες συναντήσεις.

5.Κατά τη διάρκεια εορτών ή άλλων εκδηλώσεων μπορεί να υπάρξει ειδική αναφορά σε θέματα πολέμου και ειρήνης.

Παράγραφος 3η.

Τι μπορεί να πεί το σχολείο.

Γνωστή είναι  η περίφημη φράση του μεγάλου Έλληνα Ηρακλείτου: «Ο πόλεμος πατήρ πάντων εστί».Ο Εφέσιος βέβαια εννοούσε τον πόλεμο ως διαλεκτική,ως αναζήτηση,ως ανάπτυξη του εσωτερικού ανθρώπου.Ως προσπάθεια του ανωτέρου εαυτού μας να καταφέρει τα όνειρά του για ένα κόσμο και για ένα άνθρωπο καλύτερο.

Οι μορφές του πολέμου όπως τις κληρονομήσαμε από το Β΄Παγκόσμιο πόλεμο είναι κατακριτέες και απορριπτέες.Όμως και η ειρήνη μέσα από τη νωχέλεια και την τεμπελιά είναι το ίδιο απορριπτέα.Το σχολείο μέσα από τη γνώση μπορεί να τιθασεύσει τα κατώτερα πάθη και επιδιώξεις των νέων ανθρώπων.Μπορεί να τους εμβολιάσει με τις σωστές ορμές,αξίες,κινήσεις και σκοπούς.Πέρα από τον πόλεμο και την ειρήνη οι νέοι άνθρωποι πρέπει να «πολεμήσουν»να γίνουν αυτό που είναι,γι αυτούς και την κοινωνία(Πίνδαρος).Τότε επέρχεται και η πραγματική κοινωνική και αιώνια ειρήνη.

Β.Δ.Μακρυπούλιας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr