Νεοελληνική γλώσσα Γ΄Γυμνασίου.
Ενότητα 5η.
1.Να βρείτε τις τελικές και
αιτιολογικές προτάσεις και να υπογραμμίσετε το σύνδεσμο με τον οποίο
εισάγονται.
Α.Τον άκουγα υπομονετικά για να
μην τον δυσαρεστήσω.
Β.Καταστράφηκαν οι καλλιέργειες
καθώς δεν έχει βρέξει για έξι μήνες.
Γ.Μου φαίνεται ότι δεν χάρηκες
που θα έρθει η Μαρία.
Δ.Στους δασικούς δρόμους πρέπει
να τοποθετηθεί προστατευτική μπάρα για
να μην περνάνε τα ιδιωτικά αυτοκίνητα.
2.Να διακρίνετε ποιες από τις παρακάτω
προτάσεις είναι τελικές και ποιες βουλητικές.
Α.Σταμάτα πάντα να κάνεις ό,τι
σου ζητήσει.
Β.Έπρεπε να προλάβει το ταξί αλλά
δυστυχώς το έχασε.
Γ.Προσπάθησε να απαντήσεις στις ερωτήσεις.
Δ.Οι Πλαταιείς έλεγαν στους Θηβαίους
να μην βλάψουν αυτούς που βρίσκονταν έξω από τα τείχη.
Ε.Δεν ήλθε να μας ιδεί αλλά να μας
ζητήσει δανεικά.
Στ.Ο πόθος του να γυρίσει τον
κόσμο δεν έσβησε ποτέ.
Ζ.Πήγα να φέρω το βιβλίο σου.
Η.Πήγαινε στη φίλη σου να της πείς
να έλθει.
Θ.Ήλθα να δουλέψω και όχι να
κάθομαι.
3.Να διακρίνετε ποιες από τις παρακάτω προτάσεις είναι αιτιολογικές και ποιες πλάγιες
ερωτηματικές.
Α.Δεν ξέρω γιατί θέλει να φύγει.
Β.Θα γυρίσουμε πίσω νωρίς γιατί έχουμε
αύριο σχολείο.
Γ.Στενοχωρήθηκε γιατί δεν υπήρξε
τρόπος να βοηθήσω.
Δ.Αναρωτιέμαι γιατί δεν γύρισε
στο σπίτι ακόμη.
Ε.Απέφυγα να τον ερωτήσω γιατί
άργησε να γυρίσει επειδή τον είδα θυμωμένο.
Στ.Με έβγαλε έξω από την τάξη
γιατί συνεχώς μιλούσα με τον διπλανό μου.
Ζ.Απόρησα γιατί δεν μου μίλησε.
Η.Δεν έμαθα ποτέ γιατί έφυγε τόσο
βιαστικά.
Με πόνεσε η μέση μου γιατί από
το πρωΐ είναι όρθια.
4.Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες
λέξεις ή φράσεις με αιτιολογικές ή τελικές προτάσεις.
Α.Κιτρίνισε από το φόβο του.
Β.Θα έδινε τα πάντα για τη
σωτηρία του παιδιού του.
Γ.Έδωσε το σύνθημα για την
έναρξη του αγώνα.
Δ.Υποφέρει εξ αιτίας της φιλαργυρίας
του.
Ε.Ζητάσει ένα αυτοκίνητο για
ενοικίαση ή αγορά.
Στ.Βγήκε περίπατο.
5.Να γράψετε ένα ομώνυμο ή ένα
ομόηχο για την κάθε παρακάτω λέξη:
Τείχος….στίχος…..κόμμα…..σωρός…….λύρα…..χήρος…..κενός……διάλυμα….
6.Να συμπληρώσετε τα κενά των
φράσεων με την κατάλληλη από τις ομόηχες λέξεις που δίδονται στην παρένθεση.
Α.Έκοψε το ψωμί σε ………………………………………(ψηλός/ψιλός)φέτες
Β.Ξένα πολεμικά παραβίασαν τα ………………………(χορικός/χωρικός)ύδατα
της χώρας μας.
Γ.Μέσα στην μαγευτική νύχτα δεν
κουνιόνταν …………………………..(φύλο/φύλλο).
Δ.Ο……………………..(λιτός/λυτός)τρόπος διατροφής
είναι η καλύτερη συμβουλή για την υγεία του ανθρώπου.
7.Να συμπληρώσετε τα κενά των
φράσεων με μία από τις παρώνυμες λέξεις που δίδονται σε παρένθεση.
Α.Κάθε μέρα τα ίδια.Κοντεύω να
πεθάνω από την ……………………(ανία/άνοια).
Β.Το έργο που ξεχώρισε στην
έκθεση ζωγραφικής ήταν…………………………………..(πρότυπο/πρωτότυπο).
Γ.Ο γιατρός του συνέστησε να
αφαιρέσει αμέσως τις ………………………………(αμυγδαλές/αμυγδαλιές)γιατί κινδύνευε η υγεία
του.
ΔΕΥΤΕΡΕΎΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ.
Ονοματικές επιρρηματικές
Χρησιμοποιούνται ως…. φανερώνουν
επιρρηματική σχέση
Υποκ/αντικ/επεξήγ/κατηγορ
Ειδικές -ότι,πώς,που τελικές /να
για να
Βουλητικές να
αιτιολογικές/γιατί,διότι,επειδή,καθώς,εφόσον …
Πλάγιες ερωτηματικές αναφορικές
Αναφορικές.
Β.Δ.Μακρυπούλιας,φιλόλογος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr