Στρατή Μυριβήλη "τα ζα"...σχέδιο μαθήματος...


Στρατή Μυριβήλητα ζα 


Αφού κοιτάξουμε την πρώτη παράγραφο του διηγήματος του Βιζυηνού στη σελίδα 92, ποια πιστεύετε ότι είναι η σημαντική διαφορά που παρατηρείται στην ελληνική πεζογραφία μετά από 30 χρόνια;                                                                                                         
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Την ανανέωση στη λογοτεχνία μας ανέλαβε η «……………………………» βασική προσπάθεια των νέων λογοτεχνών είναι να συμβαδίσει η ελληνική γραφή με τα  ευρωπαϊκά   λογοτεχνικά ρεύματα. Να ανοίξουμε τα σύνορά μας, τους πνευματικούς ορίζοντες, να ακολουθήσουμε και αν καταφέρουμε να πρωτοπορήσουμε πάλι.


Στρατής Μυριβήλης  (Ευστράτιος Σταματόπουλος)


Πεζογράφος και δημοσιογράφος. Είναι από τους βασικούς λογοτέχνες της Γενιάς του 1930 και από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ευρωπαϊκής αντιπολεμικής λογοτεχνίας. Γεννημένος στη Μυτιλήνη, έλαβε μέρος σε όλους τους πολέμους (από το 1912 ως το 1922 ) και νωρίς έδωσε μια  σειρά διηγημάτων (Κόκκινες ιστορίες, 1915) και το 1924 μια πρώτη έκδοση της Ζωής εν Τάφω. Στο συνολικό του έργο, γραμμένο στη δημοτική, εκφράζει με το λογοτεχνικό του τρόπο κυρίως το κλίμα της ταραγμένης περιόδου της ιστορίας μας, με τα οξύτατα κοινωνικά προβλήματα που προβλήματα δημιούργησαν οι πόλεμοι  εκείνης της εποχής. Μυθιστορήματα: Η Ζωή εν τάφω, Η Δασκάλα με τα Χρυσά μάτια, Ο Βασίλης ο Αρβανίτης, Η Παναγιά η Γοργόνα.


Τo κείμενο του σχολικού βιβλίου είναι απόσπασμα  από το μυθιστόρημα…… ……… του Στρατή Μυριβήλη ( από ποια πόλη καταγόταν; …………………………..) το οποίο  ανήκει σε μια σειρά αντιπολεμικών έργων του μεσοπολέμου. Το μεγαλύτερο μέρος του έργου παρουσιάζεται ως ημερολόγιο που έγραφε ο λοχίας Κωστούλας κατά τη διάρκεια των πολεμικών επιχειρήσεων στην περιοχή της Μακεδονίας στον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο ( ο Κωστούλας είναι το προσωπείο του συγγραφέα, που πολέμησε ο ίδιος στο μέτωπο).


Θέμα: το θέμα του συγκεκριμένου αποσπάσματος είναι η αγριότητα και ο παραλογισμός του πολέμου, με θύματα όχι μόνο τους ανθρώπους αλλά κυρίως τα ανυπεράσπιστα ζώα. Το περιεχόμενο είναι  αντιπολεμικό.                                                                                               


Τι είδους κείμενο μπορεί να είναι; Απομνημονεύματα, ημερολόγιο, γράμμα
Τι είδους αφήγηση έχουμε;…………………………………………………………….



Α) 1η ενότητα. Δύο πρώτοι παράγραφοι


Με ποιες φράσεις δηλώνει τα αντιπολεμικά αισθήματά του ο συγγραφέας; Ένας τρόπος για να εκφράσει τα αντιπολεμικά του αισθήματα είναι και η ειρωνεία. Σε ποιο σημείο            φαίνεται;………………………………………………………………………...
……..…………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Οι δύο παράγραφοι θα μπορούσαν να είναι ο πρόλογος σε μια έκθεση με θέμα:……………………………………………………………………………………


Β)2η ενότητα. Τρίτη παράγραφος.
Ο αφηγητής μας είναι πολεμιστής;……………………………………………………..
………………………………………………………………………………………….Περιμένουμε από αυτόν μια ρεαλιστική περιγραφή;…………………………………...
Καταγράψτε τη διαδρομή των γαϊδάρων από τη στιγμή που έφυγαν από το νησί ως την εξόντωση τους. Σε ποιες φράσεις φαίνεται ο ρεαλισμός του;
…………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………….


 Γ) 3η ενότητα. Τέταρτη παράγραφος


Τι περιμένετε να συμβεί στα ζώα; …………………………………………………...... Τι σήμανε η ξεκούραση και το κάλεσμα της φύσης για τους γαϊδάρους; …………….. …………………………………………….....................................................................
………………………………………………………………………………………….
Ποιο ήταν το λάθος των γαϊδάρων;…………………………………………………….
Γιατί τελικά τα ζώα είναι πιο αδικημένα;………………………………………………
………………………………………………………………………………………….



Δ) 4η ενότητα. Πέμπτη παράγραφος ως το τέλος

Η περιγραφή είναι πάλι ……………………… επιμένοντας σε……………………….. λεπτομέρειες.
Τρόποι  παρουσίασης  της σκηνής της ζωοκτονίας:

1) Ρεαλιστικές εικόνες (τραυματισμός- αντιδράσεις των ζώων)

2) Εκφραστικά μέσα (μεταφορά – παρομοίωση- ασύνδετο)

3) Αντίθεση: Αντιτίθεται ο φριχτός θάνατος των ζώων με την ομορφιά της φύσης και τις απολαύσεις της ζωής.

  

Ποιοι είναι οι στόχοι του; Εκφράζει α) συναισθήματα συμπόνιας για τα αθώα ζώα  που θυσιάζονται στο βωμό του ανθρώπινου παραλογισμού β) έντονη απέχθεια για τους αυτουργούς του εγκλήματος. Μεταφέρει τα συναισθήματα αυτά και στον αναγνώστη.

Ποιες λέξεις μεταφέρουν τη φρίκη του για το θάνατο των ζώων;
…………………………………………………………………………………………
Το κείμενο θα μπορούσε να τελειώσει εδώ. Αφήνει  όμως για επίλογο το   πιο……… ………….. επεισόδιο. Η σκηνή  του πανικόβλητου ημιονηγού είναι φαινομενικά κωμική αλλά στο βάθος τραγική. Η απειλή του θανάτου και η αγωνία για επιβίωση έχουν οδηγήσει τον οδηγό στον παραλογισμό, με αποτέλεσμα να ζει τη δική του πραγματικότητα. Από την άλλη  οι αντιδράσεις των φαντάρων δείχνουν τη γελοιοποίηση του ρόλου του ημιονηγού, ο οποίος μέσα στην αλλοφροσύνη του εξακολουθεί να τραβάει το ζώο του, με τη βεβαιότητα ότι το έχει σώσει.  

Γιατί επιλέγει την τελευταία λεπτομέρεια με τις μαργαρίτες; ………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………OK.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr