ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ
|
Κυκλαδικός-Μινωικός-Μυκηναϊκός
πολιτισμός
|
ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄
ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
|
Κεφαλοπούλου Κατερίνα
|
13/Οκτ/2010
|
O ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αναπτύχθηκε
2η–3η χιλιετία π.Χ.(εποχή Χαλκού).Τι συνέβαλε στην ανάπτυξή
του;
- το ήπιο κλίμα
- η προνομιακή γεωγραφική θέση (οι Κυκλάδες
είναι σαν φυσική γέφυρα μεταξύ Ασίας και Ευρώπης)
- η ναυσιπλοΐα (τα κυκλαδικά καράβια μεταφέρουν
από την Ανατολή προϊόντα, τεχνικές γνώσεις, ιδέες και θρησκευτικές
αντιλήψεις.
Οι
αρχαιολόγοι ανακάλυψαν σχεδόν σε όλα τα νησιά οικισμούς από το 3.000 πΧ, οι
οποίοι ήταν μικροί, κάθε οικισμός ήταν αυτόνομος – δεν υπήρχε κεντρική εξουσία.
Αρχικά χτίζονταν κοντά στη θάλασσα και σε μικρούς λόφους.
Αργότερα
(2300 πΧ) κάποιοι οικισμοί οχυρώνονται,
άλλοι
καταστρέφονται και ξαναχτίζονται οχυρωμένοι,
άλλοι
χτίζονται σε υψηλούς λόφους μακριά από τη θάλασσα.
Τα
παραπάνω φανερώνουν ότι υπήρξαν αναστατώσεις από νέους πληθυσμούς που ήρθαν.
Στη 2η
χιλιετία οι Κυκλάδες έχουν σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα και μετά με την
Κρήτη.
Οι
οικισμοί μεγαλώνουν, τα κτίρια είναι πιο σύνθετα και επιβλητικά.
Ακρωτήρι (στη
Σαντορίνη) à ο σημαντικότερος οικισμός της εποχής
Περίπου
το 1600 πΧ και αφού από σεισμό καταστράφηκαν οι σημαντικότεροι οικισμοί, οι
Κυκλάδες πλέον ακολουθούν τη μινωική Κρήτη.
Γύρω στο
1450 πΧ και αφού καταστράφηκαν τα μινωικά ανάκτορα, στις Κυκλάδες κυριαρχούν οι
Μυκηναίοι.
Κυκλαδική
τέχνη κατά την Εποχή του Χαλκού:


Ο ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Κρήτη
πρωτοκατοικήθηκε στην νεολιθική εποχή.
Σημαντικότερος
οικισμός η Κνωσός.
2η
και 3η χιλιετία πΧ υπήρξε σημαντική πρόοδος και ακμή και ο
πολιτισμός εκείνης της εποχής ονομάστηκε «μινωικός πολιτισμός» από το βασιλιά
της Κνωσού Μίνωα. Το μινωικό παλάτι ανακαλύφθηκε τον 20ο αιώνα από
το Βρετανό αρχαιολόγο Άρθουρ Έβανς.
Από τις
αρχές της 3ης χιλιετίας (3000 πΧ):






Γύρω στο
2000 πΧ γίνεται και η μεγαλύτερη αλλαγή στο μινωικό πολιτισμό:



Τα νέα
ανάκτορα είναι πιο επιβλητικά και η εποχή τους (1700-1450 πΧ) είναι η εποχή
μεγαλύτερης ακμής των μινωικού πολιτισμού. Οι μινωιτες:



Τα
μινωικά ανάκτορα είναι μεγάλα συγκροτήματα κτιρίων. Κοινά χαρακτηριστικά:




Τα
ανάκτορα ήταν το διοικητικό, θρησκευτικό, οικονομικό και καλλιτεχνικό κέντρο
της περιοχής
à
Εκεί συγκεντρώνονταν η παραγωγή και τα εμπορεύματα
à
κέντρα κατασκευής πολύτιμων αντικειμένων
à
εκεί μαζευόταν το πλήθος στις θρησκευτικές γιορτές
à
εκεί εργαζόταν και κυκλοφορούσαν τεχνίτες, αξιωματούχοι και υπάλληλοι
Διάσπαρτα
στην Κρήτη υπήρχαν και μεγάλες αγροικίες ή επαύλεις, που εκεί συγκεντρώνονταν
αγαθά και προϊόντα και γινόταν διακίνησή τους (εμπόριο) για λογαριασμό των
ανακτόρων βέβαια. Δηλαδή το πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό σύστημα της
μινωικής Κρήτης ήταν συγκεντρωτικό με
κέντρο τα ανάκτορα.
Για
εμπορικούς και διοικητικούς λόγους άρχισε να χρησιμοποιείται ένα σύστημα γραφής
(γύρω στα 1700 πΧ) που έμοιαζε με ιερογλυφικά (δίσκος Φαιστού). Αργότερα
χρησιμοποιείται η Γραμμική Α , που
ήταν συλλαβική. Δείγματα γραφής έχουν βρεθεί σε αγγεία και πινακίδες καταγραφής
εμπορευμάτων. Δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί.
(1700-1450
πΧ εποχή νέων ανακτόρων) Τα μινωικά πλοία κυριαρχούν σε όλο το Αιγαίο. Τα
μινωικά προϊόντα έχουν μεγάλη ζήτηση (ιδιαίτερα προϊόντα μεταλλοτεχνίας,
λιθοτεχνίας και κοσμηματοτεχνίας).
Τελικά
και τα νέα ανάκτορα γκρεμίζονται (πιθανόν από νέο σεισμό 1450 πΧ) εκτός από
αυτό της Κνωσού. Σιγά σιγά η διοικητική και ναυτική δύναμη των μινωιτών εξασθενεί
και έτσι αναλαμβάνουν την εξουσία οι Μυκηναίοι μέχρι το 1370 πΧ (που
καταστρέφεται οριστικά και το ανάκτορο της Κνωσού). Στη συνέχεια η Κρήτη
αποτελεί μια επαρχία των Μυκηνών.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ ΜΙΝΩΙΤΩΝ
Θρησκεία:









Τέχνη:







Ένα ιερό αγώνισμα με ακροβασίες πάνω στον ταύρο ήταν τα
"ταυροκαθάψια" αγόρια - με σκούρο χρώμα στην επιδερμίδα και
κορίτσια - με λευκό χρώμα· το αγόρι - αθλητής αφού έπιασε τον ταύρο από τα
κέρατα, τινάζεται με άλμα πάνω από τον ταύρο για να βρεθεί όρθιος πίσω από αυτόν). Το άθλημα
εντυπωσίασε άλλους λαούς, όπως τους Αιγύπτιους.
|
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΧΡΟΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
v
Ο πολιτισμός αυτός άκμασε στο χώρο
από τη Θεσσαλία μέχρι και την Πελοπόννησο την ύστερη εποχή του Χαλκού
(1600-1100 πΧ). Ήρθε στο φως από τον αρχαιολόγο Ερρίκο Σλήμαν. Γύρω στο 1600 πΧ
οι Μυκηναίοι διέθεταν ήδη πλούτο και δύναμη, όπως έδειξαν τα ευρήματα των
βασιλικών τάφων που ερεύνησε ο Σλήμαν. Ωστόσο, από την περίοδο αυτή δεν έχουν
διατηρηθεί κτίσματα που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ανάκτορα και οι πληροφορίες
που έχουμε είναι λιγοστές.
v
Ο μυκηναϊκός κόσμος έφτασε στην ακμή
του την περίοδο 1400-1200 πΧ.
ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΑΝΑΚΤΟΡΩΝ
Ø
Η ακμή των Μυκηναίων
εκφράστηκε με την οικοδόμηση των ανακτόρων και οχυρώσεων.
Ø
Τα πρώτα βεβαιωμένα ανακτορικά
συγκροτήματα στον ηπειρωτικό ελλαδικό χώρο κτίστηκαν σχεδόν ταυτόχρονα γύρω στο
1400 πΧ.
Ø
Μέχρι σήμερα η αρχαιολογική έρευνα έχει
φέρει στο φως μυκηναϊκά ανάκτορα στις Μυκήνες και την Τίρυνθα, την Πύλο, τη
Θήβα και την Ιωλκό.
Ø
Η οικοδόμηση των ανακτόρων σήμανε την
είσοδο του πολιτισμού στην ανακτορική του φάση, που είχε διάρκεια περίπου δυο
αιώνων έως το 1200 πΧ, οπότε τα ανάκτορα καταστράφηκαν ή εγκαταλείφθηκαν.
ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΕΞΑΠΛΩΣΗ





ΠΑΡΑΚΜΗ
Άλωση
Τροίας γύρω στο 1200 πΧ , πολλά κέντρα καταστράφηκαν, δεν ξαναχτίστηκαν,
εξαφανίστηκε η Γραμμική Γραφή Β’. Οι λόγοι ήταν οι εξής:
1. Μετακίνηση νέων ελληνικών φύλων από το Βορρά στο νότο
2. Εσωτερικές συγκρούσεις
3. Μεγάλη αναστάτωση στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου εξαιτίας
της εμφάνισης των λεγόμενων «λαών της θάλασσας» που προκάλεσαν την κατάρρευση
του κράτους των Χετταίων και επιτέθηκαν εναντίον της Αιγύπτου.
ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ



ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Βλέπε
πυραμίδα σχολικού βιβλίου
ΓΡΑΜΜΙΚΗ ΓΡΑΦΗ Β’
v
πήλινες πινακίδες βρέθηκαν στην Κνωσό
(άρα μετά το 1450 η Κρήτη βρισκόταν υπό τον έλεγχο των Μυκηναίων). Στην Κρήτη
χρησιμοποιούσαν τη Γραμμική Α΄. Η νέα γραφή ονομάστηκε Γραμμική Β΄. Πινακίδες
με Γραμμική Β΄βρέθηκαν στην Πύλο, στη Θήβα, στις Μυκήνες, την Τίρυνθα και τα
Χανιά. Το 1952 αποκρυπτογραφήθηκε από τους Τσάντγουικ και Βέντρις. Είναι
συλλαβική γραφή και είναι ελληνική. Συλλαβική είναι και η Γραμμική Α΄ που δεν
έχει αποκρυπτογραφηθεί ακόμα.
ΘΕΜΑΤΑ ΓΡΑΜΜΙΚΗΣ Β΄



ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΙΚΗΣ Β΄
1. Είναι εξελιγμένη μορφή της Α΄
2. Γεννήθηκε στον ηπειρωτικό ελλαδικό χώρο και μεταφέρθηκε στην
Κρήτη
3. Προήλθε από τη Γραμμική Α’ της Κρήτης και υιοθετήθηκε από τους
Μυκηναίους.
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΜΥΛΗΝΑΪΚΗΣ ΚΟΙΝΗΣ




ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Μέχρι να
αποκρυπτογραφηθεί η Γραμμική Β οι ιστορικοί πίστευαν ότι και οι Μυκηναίοι
πίστευαν στους ίδιους θεούς με τους Μινωίτες. Μετά την αποκρυπτογράφηση
αποδεικνύεται ότι οι Μυκηναίοι πίστευαν στο Δωδεκάθεο με εξαίρεση το θεό
Απόλλωνα. Σπουδαία θέση κατέχει μια θεά που την ονομάζουν συνήθως Πότνια =
σεβάσμια. Η Κυρία Πότνια είναι κυρίαρχη θεά και της προσφέρουν μέλι, μαλλί,
φρούτα, ζώα και αρωματικά έλαια.
Οι Μυκηναίοι
λάτρευαν τους θεούς σε μικρά ιερά και το ιερατείο το αποτελούσαν και άνδρες και
γυναίκες. Επίσης το ιερατείο διαχειριζόταν την περιουσία των ιερών και ήταν
ξεχωριστή κοινωνική τάξη.
ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ
Τα κέντρα
της ηπειρωτικής Ελλάδας (Μυκήνες, Θήβα, Τίρυνθα Πύλος) μαρτυρούν τη μινωική
επίδραση.
Αρχιτεκτονική:
∞
Οι μυκηναίοι κτίζουν τα ανάκτορά τους
σε υψώματα (ακρόπολη) και τα οχυρώνουν με γιγάντια τείχη
∞
Τα τείχη ονομάζονται κυκλώπεια γιατί
για να φτιαχτούν χρησιμοποιούνταν τεράστιοι ογκόλιθοι.
∞
Τα μυκηναϊκά ανάκτορα είναι πιο απλά
στη σχεδίαση από τα μινωικά.
∞
Τα ανάκτορα αποτελούνται από ένα
προθάλαμο που βλέπει στην αυλή και ένα κύριο δωμάτιο που στο κέντρο υπάρχει μια
στρογγυλή εστία. Αυτό το δωμάτιο είναι η αίθουσα υποδοχής.
∞
Γύρω υπάρχουν άλλοι χώροι που
κατοικούσαν οι ηγεμόνες.
Για πρώτη
φορά στήνονται λίθινες πλάκες (επιτύμβιες στήλες) πάνω από τους λακοειδής
τάφους των Μυκηναίων, που μαρτυρούσαν την καταγωγή των νεκρών. Ειδικά οι
κυνηγητικές και πολεμικές σκηνές.
∞
Περίφημα μνημεία είναι και οι Θολωτοί
τάφοι, όπως ο «Θησαυρός του Ατρέα» που θεωρήθηκε τάφος του Αγαμέμνονα, ο «Τάφος
της Κλυταιμνήστρας» και άλλα
∞
Οι θολωτοί τάφοι αποτελούνται από ένα
μακρύ διάδρομο, που έχει λίθινους τοίχους και καταλήγει σε ένα κυκλικό θάλαμο
που έχει θολωτή οροφή. Μετά την ταφή ο
διάδρομος και η θολωτή αίθουσα καλύπτονταν από χώμα, έτσι ώστε ο τάφος να
μοιάζει με μικρό λόφο.
Η
κεραμική και η ζωγραφική τέχνη των Μυκηναίων ήταν σαφώς επηρεασμένη από τους
Μινωίτες.
Εξαιρετική
τέχνη είχαν τα κοσμήματα τους από χρυσό, ασήμι και άλλα πολύτιμα υλικά. Από
παρόμοια υλικά έχουν βρεθεί και άλλα αντικείμενα όπως ξίφη και εγχειρίδια,
προσωπίδες για τους νεκρούς βασιλιάδες που βρέθηκαν σε τάφους και αυτά τα
αντικείμενα μαρτυρούν τον πλούτο των
Μυκηνών, γι΄αυτό και ονομάστηκαν πολύχρυσες Μυκήνες αλλά μαρτυρούν και την
επικοινωνία των Μυκηναίων με χώρες της Ανατολής και την Αίγυπτο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr