Έκθεση – έκφραση α΄λυκείου. Θέμα εκθέσεως: Με αφορμή όσα διαβάσατε για την κοινωνιολογική αξία της γλώσσας, να συντάξετε ένα άρθρο για τη σχολική σας εφημερίδα στο οποίο να αναπτύσσετε τις σκέψεις σας για την ηθικοπνευματική εθνική αξία της γλώσσας, καθώς και για τη σημασία της γλωσσικής παιδείας και τη θέση που αυτή πρέπει να έχει στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού μας συστήματος (350-400 λέξεις).



«Τη γλώσσα μου έδωσαν Ελληνική».

Η γλώσσα ως μεταφορά νοημάτων και προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη του ανθρώπου, αποτελεί το σύνολο όλων εκείνων των σκέψεων και αξιών οι οποίες εξελίσσουν τον άνθρωπο ως ήθος και πνεύμα, εξάλλου αυτή η πρόοδος όταν περάσει μέσα από το σχολείο είναι σίγουρο ότι θα επεκταθεί στο σύνολο της κοινωνίας. Αναμφίβολα μέσα από τη γλωσσική διδασκαλία προωθούνται όλα εκείνα τα μηνύματα και οι παρακαταθήκες οι οποίες ωριμάζουν το άτομο και δίνουν νόημα στο σχολείο, το οποίο ακριβώς τα ίερά και τα όσια της γλώσσας θα πρέπει να αναπτύσσει ώστε να διαμορφώνει άξιους μελλοντικούς μεταρρυθμιστές του κόσμου μας.

Αναμφίβολα η γλώσσα αποτελεί βασικό παράγοντα της πνευματικής ανάπτυξης του ανθρώπου, της  ανάπτυξης των διανοητικών δυνατοτήτων του. Γλώσσα και σκέψη συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους, εφόσον η γλώσσα κινητοποιεί τη σκέψη, εκτρέφει τη λογική, καλλιεργεί το συλλογισμό που παίρνει υπόσταση και εκφράζεται με το λόγο. Εξάλλου με τη γλώσσα διακινούνται ιδέες και γνώσεις, πληροφορίες και έτσι διευρύνονται οι γνωστικοί ορίζοντες του ατόμοθυ και εμπλουτίζεται το πνεύμα του.

Αναντίρρητα η γλώσσα επηρεάζει και τον ψυχολογικό τομέα του ανθρώπου μιάς και επιτρέπει την έκφραση των συναισθημάτων του αλλά και την εξωτερίκευση των σκέψεων και των επιθυμιών του ατόμου. Η γλώσσα δεν αποτελεί μόνον μέσον ανταλλαγής πληροφοριών αλλά ικανοποιεί την ανάγκη των ανθρώπων για βαθύτερη ψυχική επαφή και επικοινωνία. Μεταφέρει τις αξίες οι οποίες εμπλουτίζουν την ψυχή του ανθρώπου και τον προτρέπουν σε υψηλές και αξιόλογες πράξεις.

Η γλώσσα είναι εκείνη η οποία αποτελεί βασικό στοιχείο της ταυτότητας ενός λαού, εφόσον η γλώσσα ενώνει τα μέλη μιάς εθνικής ομάδας και ταυτόχρονα τα διαφοροποιεί από αυτά που ανήκουν σε άλλες εθνικές ομάδες. Μέσα από το γλωσσικό αίσθημα αποκτάται οικουμενική συνείδηση αφού μέσω της γλώσσας είναι εφικτή η επικοινωνία μεταξύ των λαών και κατ΄επέκταση η κατανόηση και η αποδοχή των ιδιαιτεροτήτων κάθε λαού και η καλλιέργεια κλίματος αλληλεγγύης και συνεργασίας.

Όμως η γλώσσα χρειάζεται και τον παιδαγωγικό και επιστημονικό τρόπο του σχολείου  ώστε να διδαχθεί σωστά και αποτελεσματικά.

Το σχολείο διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη γλωσσική καλλιέργεια του ατόμου. Διότι η ορθή χρήση της γλώσσας δεν είναι ικανότητα έμφυτη αλλά καλλιεργήσιμη.Η  διδασκαλία της γλώσσας δεν πρέπει να γίνεται μηχανιστικά και αποσπασματικά χωρίς σκοπό και μέθοδο και μέσω μίας ακατάσχετης θεωρητικολογίας εκ μέρους των διδασκάλων ούτε μέσω ενός και μόνον συγγράμματος με εμμονή στη στείρα αρχαιομάθεια και την τυπική εφαρμογή κανόνων.

Αντίθετα η γλωσσική διδασκαλία θα πρέπει να επιδιώκει τη βιωματική επαφή του μαθητή με τη γλώσσα και την εξοικείωσή του με όλα τα κειμενικά είδη.  Και με τα κλασσικά και με τα σύγχρονα. Το σχολείο μέσω της γλώσσας θα πρέπει να αναπτύσσει την κριτική ικανότητα και την ελεύθερη σκέψη, τη σωστή επαφή με αρχαίες γλώσσες (όπως η Ελληνική) όχι μόνο διά των μαθημάτων αλλά και μέσα από ηλεκτρονικό τρόπο μάθησης, σχολικά προγράμματα κ.α.

Η γλώσσα είναι το όχημα το οποίο μεταφέρει ιδέες και αξίες, ικανές να αφυπνίσουν τον ανώτερο χαρακτήρα του κάθε ανθρώπου, ικανές να οδηγήσουν στο όνειρο ενός καλύτερου κόσμου.Χρειάζεται όμως η σωστή προσωπική επαφή και η σωστή διδασκαλία της, ώστε να καλλιεργηθούν οι άνθρωποι και να γίνουν ικανοί και τον εαυτό τους να αναπτύξουν και ένα κόσμο καλύτερο να δημιουργήσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr