Κριτήριο έκφρασης-έκθεσης Γ' Λυκείου (με απαντήσεις). Μία διαφορετική ανάγνωση του Φινλανδικού συστήματος δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Κείμενο:
Στην Ελλάδα οι περισσότερες αναφορές για τα Φινλανδικά εκπαιδευτικά συστήματα συνήθως προκαλούν πολιτική φόρτιση. Κατά τη διάρκεια της βαθύτατης οικονομικής,κοινωνικής και θεσμικής κρίσης, επιχειρήθηκε η επίλυση των προβλημάτων με την ενεργοποίηση κοινωνικών αυτοματισμών οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν για τη στοχοποίηση επαγγελματικών ομάδων (π.χ. εκπαιδευτικοί, δημόσιοι υπάλληλοι κ.λ.π).
Αντίθετα στη δεκαετία του 1990 η Φινλανδία αποφάσισε να αντιμετωπίσει τη δική της οικονομική κρίση χρησιμοποιώντας την εκπαίδευση ως βασικό πυλώνα επαναχάραξης του παραγωγικού της μοντέλου. Τα αποτελέσματα της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που επιχείρησε η Φινλανδική κοινωνία διαπερνούν την κουλτούρα της σημερινής Φινλανδίας και αποτυπώνονται στο σύνθημα: "όλα είναι εκπαίδευση".
Οι σχεδιαστές του Φινλανδικού μοντέλου αποφάσισαν να δώσουν προτεραιότητα στην αναμόρφωση των ωρολογίων προγραμμάτων δημιουργώντασ θεματικές ενότητες και προσεγγίζοντας ολιστικά τα γνωστικά αντικείμενα. Εστίασαν στην κινητικότητα του μαθητικού δυναμικού μεταξύ  διαφορετικών τύπου σχολείων, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, σε θέματα παιδαγωγικού χαρακτήρος, διδακτικών προσεγγίσεων και συμβουλευτικής, στην κοινωνική συνεργασία και στην εξατομικευμένη μαθησιακή διαδικασία.
Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού απολαμβάνει υψηλό βαθμό κοινωνικού κύρους ως αποτέλεσμα των επαγγελματικών προσόντων του, τη συχνή επικοινωνία με τους γονείς και την τοπική κοινωνία. Ο Φινλανδός εκπαιδευτικός μπαίνει σε τάξεις των 10/15 μαθητών, συνεργάζεται με τους γονείς των μαθητών στο πλαίσιο συναντήσεων που ορίζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα και παρέχει υπηρεσίες συμβουλευτικής σε συγκεκριμένες ομάδες μαθητών. Ο συγκεκριμένος αριθμός επαγγελματικών προσόντων του Φινλανδού εκπαιδευτικού και η συχνή επικοινωνία με τους γονείς και την τοπική κοινωνία αποτελούν τις μεταβλητές της διαδικασίας αξιολόγησής του.
Στη συζήτηση με εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες μπορείς να εντοπίσεις το κλίμα που χαρακτηρίζει κατά κανόνα τις σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητικού δυναμικού κατά τη διάρκεια της μαθητικής διαδικασίας εντός και εκτός  της τάξης.
Συγκεκριμένα το ωρολόγιο πρόγραμμα περιλαμβάνει έναν ικανοποιητικό αριθμό θεματικών ενοτήτων που καλούνται οι μαθητές/τριες να επιλέξουν με  σκοπό την απόκτηση και την ενδυνάμωση των γνωστικών επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων τους. H μετωπική διδασκαλία έχει αντικατασταθεί από την εργασία μέσω ομάδων και την εξατομικευμένη μάθηση που προσαρμόζεται στους προσωπικούς στόχους κάθε μαθητή/τριας. Άλλωστε αυτό το οποίο  ενδιαφέρει τους περισσοτέρους μαθητές/τριες είναι η απόκτηση του εθνικού απολυτηρίου  δηλαδή  δεξιοτήτων που θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις στα δικαιώματα και στις ευθύνες που απορρέουν από την ιδιότητά τους ως πολίτες της Φινλανδικής Δημοκρατίας και της ΕΕ.
Κυκλοφορώντας στο εσωτερικό των σχολείων παρατηρείς παιδιά να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς υπολογιστές, tablets, smatrphones, ή να χαλαρώνουν σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους. Φαινόμενα αποκλίνουσας συμπεριφοράς που δημιουργούνται σε σχολικές μονάδες μεγάλου μεγέθους αντιμετωπίζονται μέσω των εθνικών προγραμμάτων που προσαρμόζονται στο σχολικό περιβάλλον του Φινλανδικού σχολείου (πρόγραμμα αντιμετώπισης σχολικού εκφοβισμού, πρόσθετη υποστήριξη των μαθητών/τριών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες,προγράμματα συμβουλευτικής εντός του εκπαιδευτικού ωραρίου).

Συμπερασματικά οι προσλαμβάνουσες που έχουν παρουσιασθεί στις προηγούμενες παραγράφους αποτελούν την κουλτούρα οργάνωσης του Φινλανδικού σχολείου που αποτυπώνεται στις υποδομές στη δημόσια χρηματοδότηση, στις αξίες και στις κοινωνικές συμπεριφορές.Μία κουλτούρα που άρχισε να διαμορφώνεται στην περίοδο της οικονομικής ύφεσης της Φινλανδικής οικονομίας και συνοψίζεται στις λέξεις κλειδιά: κοινωνική ευθύνη σε αντίθεση με την κοινωνική λογοδοσία, ομαδική εργασία με στόχο την εξατομικευμένη μάθηση, εκπαιδευτικοί-σύμβουλοι, ωρολόγια προγράμματα  θεματικών ενοτήτων και όχι μαθημάτων, στην ανατροφοδότηση, στην κοινωνική συνεργασία και στην αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου σε αντιδιαστολή με την ατομική αξιολόγηση. Τα επιτεύγματα του συγκεκριμένου μοντέλου είναι ορατά σε διεθνείς οργανισμούς εντοπισμού του γλωσσικού,μαθηματικού και οικονομικού εγγραμματισμού και στην οικονομική ανάπτυξη της Φινλανδικής κοινωνίας.
(Στέφανος Συρμακέσης , Διδάκτωρ του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, huffington post).

1oν Θέμα: 
1α) Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν,γράφοντας τη λέξη Σωστό(Σ) ή Λάθος (Λ). Μον.6.
Α) Κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Οικονομικής ύφεσης έγινε αποτελεσματική προσπάθεια μίμησης του Φινλανδικού οικονομικού μοντέλου.
Λάθος (Κατά τη διάρκεια.....δημόσιοι υπάλληλοι κ.λ.π).
Β) Η Φινλανδία αξιοποίησε την εκπαίδευση για την ενίσχυση του οικονομικού της μοντέλου .
Σωστό ( Αντίθετα....του παραγωγικού της μοντέλου).
Γ) Η εξατομικευμένη διδασκαλία αππορίφθηκε από το φινλανδικό μοντέλο εκπαίδευσης.
Λάθος (εστίασαν...εξατομικευμένη μαθησιακή διδασκαλία).

Β) Τι εννοεί ο συγγραφέας του κειμένου επισημαίνοντας ότι η Φινλανδία κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης αντιμετώπισε την εκπαίδευση ως "βασικό πυλώνα επαναχάραξης του παραγωγικού της μοντέλου;". Να απαντήσετε σε μία παράγραφο 90 λέξεων .Μον.9.
Η Φινλανδία κατανοώντας ότι η σύγχρονη παραγωγική διαδικασία στηρίζεται στην εξειδίκευση και στην τεχνολογία αλλά και στις επιστημονικές γνώσεις κατάλαβε ότι η παιδεία είναι αυτή η οποία θα μυήσει τα νεαρά άτομα σε αυτές τις σύγχρονες βάσεις της παραγωγικής διαδικασίας. Η στείρα θεωρητική γνώση αντικαταστάθηκε από την προμελετημένη και δομημένη εκπαίδευση απόκτησης δεξιοτήτων, τέτοιων που θα βοηθήσουν επαγγελματικά και παραγωγικά τα νεαρά άτομα προκειμένου κοινωνικά και παραγωγικά να απορροφηθούν αλλά και τη χώρα τους οικονομικά να εξελίξουν.

2) Να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας για το περιεχόμενο των πέντε πρώτων παραγράφων του κειμένου σε μία παράγραφο 70-90 λέξεων .Μον.15.
Οι πέντε πρώτες παράγραφοι του κειμένου αναφέρονται στην Φινλανδική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση των τελευταίων ετών. Αρχικά ο συγγραφέας αναφέρει ότι η Ελλάδα αποφάσισε να αντιμετωπίσει την οικονομική κρίση λαμβάνοντας κοινωνικά αντίμετρα. Αντίθετα οι Φινλανδοί αποφάσισαν να καταστήσουν την εκπαίδευση μοχλό παραγωγικής ανάπτυξης.Εδωσαν ιδιαίτερη έμφαση στην τροποποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων, στην εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Λόγω αυτών και επειδή ο εκπαιδευτικός αξιολογείται ο καθηγητής στη Φινλανδία απολαμβάνει υψηλού κοινωνικού κύρους. Το άριστο κλίμα ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές στηρίζεται στη θέσπιση σωστών εκπαιδευτικών μεθόδων διδασκαλίας καθώς και στην αποδεκτή απόκτηση εθνικού απολυτηρίου το οποίο αποδεικνύει τις δεξιότητες του μαθητή.

2ο Θέμα:
1, Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη των τριών τελευταίων παραγράφων του κειμένου και να αποδώσετε το νόημά τους με ένα πλαγιότιτλο για την καθεμία. Μον.10.

1.Στις συζητήσεις ...και εκτός τάξης.
Θεματική πρόταση: Στις συζητήσεις....και εκτός τάξης.
Λεπτομέρειες: Συγκεκριμένα....και της ΕΕ.
Κατακλείδα : Δεν υπάρχει.
Πλαγιότιτλος :  Η βάση του θετικού κλίματος στο Φινλανδικό σχολείο.

2. Κυκλοφορώντας ...εκπαιδευτικού ωραρίου.
Θεματική πρόταση: Κυκλοφορώντας...διαμορφωμένους χώρους.
Λεπτομέρειες:  Φαινόμενα...εκπαιδευτικού ωραρίου.
Κατακλείδα: Δεν υπάρχει.
Πλαγιότιτλοι : Τρόποι διαχείρισης του μαθητικού δυναμικού στο Φινλανδικό σχολείο.

3. Συμπερασματικά....της Φινλανδικής κοινωνίας .
Θεματική πρόταση: Συμπερασματικά.....κοινωνικές συμπεριφορές.
Λεπτομέρειες: Μία κουλτούρα...αξιολόγηση.
Κατακλείδα: Τα επιτεύγματα.....της Φινλανδικής κοινωνίας.
Πλαγιότιτλος: Τα επιτεύγματα του Φινλανδικού σχολείου και οι συνέπειές τους.

2.Να ερμηνεύσετε τις παρακάτω λέξεις/ φράσεις του κειμένου με βάση τα κειμενικά συμφραζόμενα: κοινωνική συνεργασία, εξατομικευμένη μαθησιακή διαδικασία, μετωπική διδασκαλία, αποκλίνουσα συμπεριφορά, κοινωνική ευθύνη. Μον. 10.
Κοινωνική συνεργασία:  Η αποτελεσματική και στην πράξη συνύπαρξη σημαντικών κοινωνικών ομάδων οι οποίες συνυπάρχουν για την επίτευξη συγκεκριμένων κοινωνικών σκοπών.
Εξατομικευμένη μαθησιακή διαδικασία: Η εκπαιδευτική διαδικασία εστιάζει στο μαθητή ως πνευματική και ηθική οντότητα και όχι στην ομαδική διδασκαλία εξάντλησης της εκπαιδευτικής ύλης.
Μετωπική διδασκαλία: Το επιθετικό μαθησιακό μοντέλο όπου ο καθηγητής τίθεται έναντι των μαθητών προκειμένου μέσα από τις παραδοσιακές μεθόδους να εξαντλήσει την εκπαιδευτική ύλη.
Αποκλίνουσα συμπεριφορά: Η εκδήλωση στην πράξη τρόπων αντίδρασης οι οποίοι ξεφεύγουν από τον αποδεκτό τρόπο συμπεριφοράς ο οποίος σέβεται το μαθητή και τον εκπαιδευτικό και το μαθησιακό περιβάλλον.
Εκπαιδευτική ύλη: Τα μαθητικά γνωσιολογικά  σύνολα τα οποία περιέχονται στα αναλυτικά προγράμματα των υπουργείων παιδείας και αποτελούν βάση της μαθησιακής διαδικασίας.

3.Αντίθετα, δηλαδή, συμπερασματικά : Τι δηλώνουν  οι παραπάνω διαρθρωτικές λέξεις; Να τις αντικαταστήσετε με άλλες λέξεις ή φράσεις χωρίς να αλλοιώνεται το περιεχόμενο του κειμένου. Μον.10.
Αντίθετα : Αντίθεση (από την άλλη πλευρά).
Δηλαδή : Επεξήγηση ( με άλλα λόγια).
Συμπερασματικά; συμπέρασμα (Κατακλείοντας).


Θέμα έκθεσης: Η φινλανδική κοινωνία στηρίζει την κουλτούρα της στο σύνθημα: όλα είναι εκπαίδευση». Ποια μέτρα που υιοθέτησε νομίζετε ότι θα βοηθούσαν και θα ευνοούσαν και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα; Ποια θα ήταν τα αποτελέσματα των μέτρων αυτών στην ελληνική κοινωνία; Να ετοιμάσετε ένα άρθρο για τη σχολική ιστοσελίδα (350-400 λέξεις). Μον.40.

Σχολικές μεταρρυθμίσεις : Πανάκεια ή ουσία;
Αναμφίβολα το σχολείο αποτελεί ένα σοβαρό εκπαιδευτικό και κοινωνικό παράγοντα. Ορθά πολλοί σκέπτονται ότι αναβαθμίζοντας το σχολείο ουσιαστικά προσφέρονται στην κοινωνία καλύτεροι και πιο ώριμοι πολίτες. Πολίτες μορφωμένοι και ικανότεροι στο να παράγουν και να εξελίσσουν τον κόσμο στον οποίο εισέρχονται.Έχοντας ως όπλα τους τη γνώση και τον τρόπο εφαρμογής της. Σήμερα ειδικά υπάρχει έντονος προβληματισμός όσον αφορά ποια εκπαιδευτικά μέτρα πρέπει να παρθούν στο Ελληνικό εκπαιδευτικό  σύστημα, επίσως πώς αυτά θα μπορούσαν αποτελεσματικά να βοηθήσουν την Ελληνική κοινωνία των πολλών προβλημάτων.
Αν ξεκινούσαμε τις σκέψεις μας από το καθεαυτό σχολικό περιβάλλον θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι το σχολείο επιβάλλεται να μετατραπεί από εξεταστοκεντρικό σε χώρο ανάπτυξης κριτικής σκέψης. Οι νέοι από μικρή ηλικία θα πρέπει να μάθουν να είναι σωστοί «εργαζόμενοι». Σε ένα σχολικό  ίδρυμα όπου πρυτανεύουν οι εργασίες και ο διάλογος, η περιγραφική βαθμολογία και η προσωπική γνώμη και δημιουργικότητα, ο μαθητής θα εξασκηθεί στο να γίνει σωστά εργαζόμενος σπουδαστής, διότι θα κτίζει με βάση το νού του και τις δεξιότητές του, όχι απλά απομνημονεύοντας γνώσεις άλλων. Σωστά εργαζόμενος μαθητής
σημαίνει σωστά εργαζόμενος μετά από χρόνια πολίτης.
Σε ένα κόσμο ο οποίος στηρίζεται όλο και περισσότερο στην τεχνολογία και στις εξειδικεύμένες επιστημονικές γνώσεις το σχολείο επιβάλλεται να καταστή προπομπός αυτού του κόσμου. Η τεχνολογία με πολλούς και ποικίλους τρόπους θα πρέπει να εισαχθεί στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, δίδοντας στους μαθητές την ικανότητα της εξειδίκευσης, της σωστής παραγωγικής κουλτούρας. Οι μαθητές από μικρή ηλικία θα κατανοήσουν ότι θα πρέπει να μάθουν ένα συγκεκριμένο τομέα άριστα προκειμένου σε αυτόν να απορροφηθούν δημιουργικά όταν εξέλθουν στον κοινωνικό στίβο, βοηθώντας αποτελεσματικά, παράγοντας όσα πρέπει, για το καλό το δικό τους και της κοινωνίας μέσα στην οποία ζούν.
Το σχολείο όμως θα πρέπει να τα καλύψει αυτά όλα με το πέπλο του ανθρωποκεντρισμού. Δεν μπορούμε να συζητούμε για ώριμους γνωσιολογικά και τεχνολογικά πολίτες εάν αυτοί δεν έχουν ανθρώπινο χαρακτήρα και ουσία. Τα σχολικά ιδρύματα αναμφίβολα θα πρέπει να δίνουν έμφαση στη γαλούχηση των μαθητών με τις υψηλότερες ανθρωπιστικές αξίες της συνεργατικότητας, της αγάπης και της αλληλεγγύης.Θα πρέπει να εξασκήσουν τους μαθητές στο να ελέγχουν τον εαυτό τους, τα πάθη τους και τα αρνητικά συναισθήματά τους προκειμένου να αποκτήσουν ώριμο χαρακτήρα ικανό να συμβάλει στην ανάπτυξη μιάς πιο ανθρώπινης και ζεστής κοινωνίας.
Κατακλείοντας θα πρέπει να είμαστε σταθεροί στη θέση μας ότι το σχολείο διά της εκπαίδευσης μπορεί να μετατρέψει αυτόν τον ψυχρό και απόμακρο κόσμο σε κάτι το καλύτερο. Το σχολείο μπορεί να τροφοδοτήσει την κοινωνία με ώριμους ανθρώπους, παραγωγικούς, με όνειρα, ικανούς να εξελίξουν τον κόσμο προς κάτι το ευδαιμονέστερον και το παραγωγικότερο.

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr