Το νοηματικό πλαίσιο των απαντήσεων στις ερωτήσεις ερμηνείας των Αρχάιων Ελληνικών Θεωρητικής κατεύθυνσης.




Το νοηματικό πλαίσιο  των απαντήσεων  στις ερμηνευτικές  ερωτήσεις των Αρχαίων Ελληνικών θεωρητικής κατεύθυνσης.


Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει το γνωσιολογικό και αξιολογικό σύμπαν του Αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού.Αυτό διότι οι  απαντήσεις τους  θα πρέπει να είναι εμβριθείς ,εύστοχες και να καλύπτουν τις ερωτήσεις.Τι θα πρέπει να απαντήσει ο μαθητής στο μάθημα όπου ο Σωκράτης αναλύει την άνω οδό;(Πλάτωνος ,Πολιτεία).Την άνω οδό προς το Αγαθό.Τι θα πρέπει να απαντήσει όταν ερωτηθεί για την αιτία που προκάλεσε τη γραφή αυτού του αθανάτου κειμένου;Σίγουρα θα πρέπει να απαντήσει ότι:


Αιτία:επειδή οι Έλληνες ζούσαν σε σχέση με τη Φύση και την Εσωτερικότητα της Ιδέας


Αποτέλεσμα:Γι αυτό και προσπαθούσαν με το νού τους να προσεγγίσουν την οδό προς το Αγαθό,το Τέλος των σκέψεων και πράξεων.


Ο μαθητής λοιπόν θα πρέπει να διδαχθεί ολοκληρωτικά το σύμπαν των γνώσεων και των αξιών μέσα στο οποίο ωρίμασε ο φιλοσοφικος λόγος των αρχαίων Ελλήνων.


1.Αυτό το οποίο υπάρχει για τους Έλληνες είναι το Παρμενίδειο Είναι,το οποίο στον Πλάτωνα μεταλλάχθηκε σε Αγαθό.Το Είναι χαρακτηρίζει την τέλεια Ιδέα η οποία ευρίσκεται πίσω από κάθε κίνηση,ατέλεια και φθορά.Το  Είναι δικαιολογεί την προσπάθεια των Αριστοτελικών Πολιτικών να οικοδομήσουν μία κοινωνία η οποία ως Είναι θα κινείται στην αρμονία και στην ορθή συνύπαρξη των ανθρώπων –πολιτών.


2.Μεγάλή στιγμή της Ελληνικής διανόησης αποτελεί το Ηρακλείτειο Γίγνεσθαι,το οποίο υπεισέρχεται στον στίβο του πνεύματος υπό  το όχημα της διαλεκτικής.Το γίγνεσθαι υπάρχει έντονο στην Πλατωνική Πολιτεία εκεί όπου η κινητικότητα ανάμεσα στις Πλατωνικές τάξεις σκοπό έχει την ομόθυμη μίμηση και κατάληξη όλων στο αγαθό.Ο μαθητής επιβάλλεται να κατανοήσει ότι το ύδωρ του Θαλή,η κίνηση,μέσα από το γίγνεσθαι κινεί το πνεύμα του Πλάτωνος –και όχι μόνο-στην προσπάθεια να ενώσει τα αντίθετα(ο βασιλεύς φιλόσοφος είναι το τέλειο παράδειγμα του  τελείου γίγνεσθαι).


3.Αυτό το οποίο ενώνει το τέλειο Αγαθό με τη δυνατότητα του ηθικού  ανθρώπου να το πλησιάσει είναι οι τέσσερεις αρετές:


                            Σοφία (νούς)


                            Ανδρεία(ψυχή)


                            Σωφροσύνη(σώμα)


                            Δικαιοσύνη(η ισορροπία όλων των παραπάνω.Η δικαιοσύνη στον Πλάτωνα είναι η εσωτερική ισορροπία του λογιστικού,θυμοειδούς και επιθυμητικού,ενώ στον Αριστοτέλη η εξωτερική ισορροπία του νόμου(νούς)της βουλής(ψυχή)και του ηγεμόνος(σώμα).


4.Ο θαυμασμός των Ελλήνων για το  Επέκεινα,ο θαυμασμός τους και η ερμηνεία της Φύσης(η φύση εις τους Αρχαίους   Έλληνες είναι το σύνολο των αποκτηθεισών ιδιοτήτων του τελείου ανθρώπου)καταλήγει στη σύλληψη της πόλεως –κράτους και του πολίτου.Όπως η Ιδέα του Αγαθού έχει οικοδομήσει μία τέλεια συμπαντική κατάσταση παρομοίως και ο άνθρωπος του σωκρατικού «γνώθι σαυτόν»θα μπορούσε να οικοδομήσει μία τέλεια γήϊνη πολιτεία-κατά αυτόν τον τρόπο ερμηνεύεται ο  Επιτάφιος του Περικλέους,το όνειρο της εγκαθίδρυσης τελείου σχολείου παιδεύσεως,του κλεινού άστεως ,της Αθήνας.


Παρόμοια ερμηνεύεται  και η Πλατωνική Πολιτεία.Ο άνθρωπος μέσα  από τις αρετές μπορεί να οικοδομήσει την τέλεια πολιτεία,μέσα στην οποία θα παραχθεί η έννοια άνθρωπος.Αυτή η τέλεια εννοιακή οντότητα θα ακολουθήσει το Σωκράτη στην οδό των μακάρων.


5.Μετά το δομικό υλοζωϊσμό των προσωκρατικών,η έννοια της αρχής κυβέρνησε τη σκέψη των Ελλήνων.Άρα όλα στους Έλληνες  κινούνται μέσα στο ζεύγος του αιτιατού.Ο μαθητής λοιπόν θα πρέπει  να αντιληφθεί ότι επειδή ο Πλάτων οντολογικοποίησε το αγαθό ο Σωκράτης αξιολογικά προσπαθεί να το προσεγγίσει.Η φιλοσοφία των Ελλήνων  και οι κλάδοι της αποθεώνονται εδώ και γεννούν και δικαιολογούν όλα τα γραπτά:


Οντολογία:υπάρχει η νήσος των μακάρων.


Γνωσιολογία: οι πεπαιδευμένοι μπορούν με την παιδεία να γνωρίσουν την άνω οδό.


Αξιολογία:1.Ηθική:η άνω οδός είναι το Καλό και πρέπει να βαδισθεί.


                    2.Αισθητική:η άνω οδός πρέπει να είναι αντικείμενο ανάμνησης είναι το Ωραίο.


Β.Δ.Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr