Έκφραση- έκθεση γ΄λυκείου. Θεωρία: Πώς απαντάμε σε ερωτήσεις ανάπτυξης προσωπικής άποψης;

 


Είναι πιθανόν με αφορμή κάποια θέση του συγγραφέα στο κείμενο το οποίο μας δίδεται, να ζητηθεί η άποψη των μαθητών για την άποψη που εκφράζεται. Οι ερωτήσεις θα μπορούσαν να έχουν την ακόλουθη μορφή:

1.Συμφωνείτε με την άποψη του συγγραφέα ότι η αμάθεια είναι πιο καταστροφική για ένα λαό ακόμα και από τη φτώχεια;

2.Γιατί κατά τη γνώμη σας επιτυχημένη είναι μία διαφήμιση όταν ακούγεται και συζητιέται;

3.Πιστεύετε ότι το πολιτισμικό επίπεδο μιάς κοινωνίας είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον τρόπο αντιμετώπισης των ατόμων που διαφέρουν ή μειονεκτούν; Να αιτιολογήσετε την άποψή σας.

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις η απάντηση δεν μπορεί να στηρίζεται μόνον στις πληροφορίες του κειμένου (αυτές βέβαια μπορούν να μας βοηθήσουν στο να κατευθυνθούμε προς τη σωστή άποψη) γιατί η απάντηση σε μεγάλο βαθμό έχει να κάνει με τις προσωπικές μας απόψεις και γνώμες. Εδώ βέβαια ισχύουν οι ακόλουθες περιπτώσεις:

Α)Συμφωνούμε και συντασσόμαστε με την ισχύ της άποψης που παρατίθεται και τη στηρίζουμε με τη μορφή επιχειρήματος (αιτιολόγηση).

Β) Αποδεχόμαστε την άποψη που παρατίθεται εκφράζοντας επιφύλαξη (ισχύει υπό προϋποθέσεις).

Γ) Απορρίπτουμε την άποψη που παρατίθεται (αυτό είναι σπάνια περίπτωση διότι τα ζητήματα που τίθενται προς ανάπτυξη είναι απόψεις οι οποίες γενικά είναι κοινά αποδεκτές).  Πάντως στην περίπτωση αυτή δημιουργούμε το δικό μας αντιεπιχείρημα.

Προχωρούμε λοιπόν ως ακολούθως για τις παραπάνω περιπτώσεις (Α,Β).

1.Ξεκινάμε την ανάπτυξη της παραγράφου με τη θεματική περίοδο στην οποία διατυπώνουμε τη θέση μας αποφεύγοντας τη μεταφορά αυτούσιων λέξεων του κειμένου: στη θεματική περίοδο εντάσσουμε τη βασική έννοια και όσα ζητούνται προς ανάπτυξη.

2.Επεξεργαζόμαστε το απόσπασμα προκειμένου ως μικροκείμενο να το αναπτύξουμε.

3. Συνθέτουμε κάποια επιχειρήματα που συσχετίζονται αιτιολογημένα με τα μέρη της εκφώνησης. Απαντούμε δηλαδή στο ερώτημα: «γιατί;…».

4. Παραθέτουμε και την κατακλείδα που θεωρούμε ότι κλείνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την παράγραφό μας.

(Προσέχουμε βέβαια σε κάθε περίπτωση να τηρούμε την τριπλή διάρθρωση της παραγράφου (θέμα, λεπτομέρειες, κατακλείδα). Επίσης η παράγραφός μας θα πρέπει να έχει συνοχή και συνεκτικότητα και να πληροί το όριο των λέξεων.

Παραδείγματα:

1)Γιατί κατά τη γνώμη σας η εξειδίκευση είναι σήμερα απαραίτητη προϋπόθεση για την επαγγελματική αποκατάσταση; Να στηρίξετε τη θέση σας σε μία παράγραφο 80-100 λέξεων:

«Στο  ταχύτατα μεταβαλλόμενο και ανταγωνιστικό εργασιακό περιβάλλον της σύγχρονης εποχής, η επαγγελματική εξειδίκευση έχει καταστή προαπαιτούμενο. Πράγματι η εξειδίκευση συνδέεται άμεσα με την επαγγελματική αποκατάσταση, καθώς είναι αυτή που καθιστά τον υποψήφιο εργαζόμενο περιζήτητο στους εργοδότες. Επίσης ένα εξειδικευμένος εργαζόμενος έχει περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης και εκτός του τόπου διαβίωσής του, οπυδήποτε στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη κοινωνία. Η εξειδίκευση σχετίζεται τέλος και με την ικανοποίηση που αντλεί ένας άνθρωπος από το επάγγελμά του, λειτουργώντας με μεγαλύτερο ζήλο να καταστήση χρήσιμη την εξειδικευμένη κατάρτισή του. Γίνεται λοιπόν φανερό ότι είναι αδύνατο να αποδυνδεθεί η σύγχρονη τάση για επαγγελματική εξειδίκευση με την επαγγελματική σταδιοδρομία, καθιστώντας τη μία απαραίτητη προϋπόθεση της άλλης.

 

2)συμφωνείτε με την άποψη του συγγραφέα ότι η αρνητική κριτική σε κάθε περίσταση είναι επιβλαβής και επιζήμια για το άτομο που τη δέχεται;Να απαντήσετε σε μία παράγραφο 80-100 λέξεων.

«Είναι γεγονός ότι η αρνητική κριτική όταν δεν εκπορεύεται από υγιή κίνητρα και πηγάζει από εμπάθεια ή δογματισμό λαμβάνει τη μορφή ενός άγονου αρνητισμού. Ωστόσο στην περίπτωση που είναι απαλλαγμένη από ιδιοτέλεια και φθόνο από την πλευρά του πομπού μπορεί να λειτουργήσει ως συντελεστής ατομικής βελτίωσης για τον κρινόμενο. Η καλόπιστη αυτή αρνητική κριτική αποδεικνύεται ιδιαίτερα εποικοδομητική αφού οδηγεί το άτομο σε γόνιμο προβληματισμό, εντοπισμό λαθών και κατά συνέπεια σε αυτοβελτίωση. Είναι η κριτική που δεν διαπιστώνει μόνο σφάλματα και ελαττώματα, αλλά συνοδεύεται από ορθές υποδείξεις και αντιπροτάσεις χωρίς να εστιάζει σε αντιπαλότητες και προκαταλήψεις. Η άσκηση αρνητικής κριτικής επομένως μπορεί άλλοτε να λειτουργήσει επιζήμια και άλλοτε υπό συγκεκριμένες προύποθέσεις είναι επωφελής για το δέκτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr