Eισαγωγή:
Κατά τις τελευταίες δεκαετίες ,ο δυτικός κόσμος της υλικής ευμάρειας και της υλικής αποτελμάτωσης έχει ήδη μετατραπεί σε κόσμο της μαζικής κουλτούρας.Κύριο γνώρισμά της αποτελεί ο καταναλωτισμός,η αλόγιστη κατανάλωση των βιομηχανικών προϊόντων ,που στις ημέρες μας συνιστά τον κυρίαρχο τρόπο ζωής στις κοινωνίες της Δύσης.
Κυρίως Θέμα:
Ορισμός.
Στην Κοινωνιολογία ο καταναλωτισμός προσδιορίζεται ως η ικανοποίηση που προσφέρει όχι η κάλυψη μιάς ανάγκης από ένα προϊόν αλλά η ίδια η πράξη της κατανάλωσης ,η ικανότητα του ατόμου να καταναλώνει.Η κοινωνία γίνεται έτσι μία καταναλωτική κοινωνία που καταναλώνει μαζικά ό,τι μαζικά παράγεται από τη βιομηχανία.
Αίτια καταναλωτισμού:
1.Οικονομικά:
α.Η κοινωνία της αφθονίας τοποθετείται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αναφοράς της σύγχρονης καπιταλιστικής κοινωνίας.Μετά το πέρας του Β΄Παγκοσμίου πολέμου σημειώθηκε μία άνοδος των καλουμένων δευτερογενών αναγκών του ανθρώπου σε μία προσπάθεια οι άνθρωποι να αναπληρώσουν τη χαμένη πνευματική ευτυχία με υλικά υποκατάστατα.
β.Η διαφήμιση με την έντεχνη προβολή και προπαγάνδα προκαλεί πρόσθετες και τελείως περιττές ανάγκες στους ανθρώπους.
γ.Η ραγδαία ανάπτυξη των επιστημών που βασίστηκε όχι σε ανώτερες πνευματικές ικανότητες αλλά στην απλή υλική παρατήρηση και πείραμα δίδοντας έμφαση στην υλική φύση του ανθρώπου και του κόσμου.
2.Κοινωνικά:
Η υποκατάσταση των πνευματικών αναγκών από ηη μόδα και το συγκεκριμένο τρόπο υλικής ζωής(life style) βοήθησε σημαντικά ώστε ο άνθρωπος να δώσει προτεραιότητα στις υλικές και όχι σε άλλες του ανάγκες.
3.Ψυχολογικά-Ηθικά:
Η ανασφάλεια ,η αβεβαιότητα και το άγχος ,η έντονη επιθυμία του ανθρώπου για ικανοποίηση κατωτέρων παθών ικανοποίησης και αυτοπροβολής,ο μιμητισμός και το πάθος της πλεονεξίας οδηγούν στο πάθος του καταναλωτισμού.
Συνέπειες του καταναλωτισμού.
1.Κοινωνικές:
α.Η λατρεία της κατανάλωσης ευνοεί τα κατώτερα πάθη απόκτησης μόνων υλικών αγαθών.Οι άνθρωποι μετατρέπονται σε άβουλες μάζες καταναλωτών.Τα κοινωνικά πρότυπα ειδικά πρός τους νέους είναι καθαρά υλικής φύσης,επάνω στις αρχές του έχειν και όχι του είναι.
2.Υλικές:
Το περιβάλλον πλήττεται αφ΄ής στιγμής ο άνθρωπος ικανοποιείται καταστρέφοντας τα πάντα και μετατρέποντάς τα σε καταναλωτικά αγαθά.Τα δάση π.χ καίγονται προκειμένου να δημιουργηθούν ανάλογα καταναλώσιμα είδη.
3.Ηθικές:
Ο άνθρωπος αλλοτροιώνεται και γίνεται σκλάβος της κατανάλωσης.
Λύσεις-επίλογος:
Η παιδεία και η πνευματική ενατένιση της ζωής,η επαναφορά του κριτικού τρόπου ζωής σε σχέση με τις ιδέες και τη φύση ίσως αποτελεί επαναφορά του ανωτέρου πνευματικού τρόπου ζωής.Διότι μέσα στα πλαίσια του καταναλωτισμού όπως αναφέρει και ο Νικηφόρος Βρεττάκος "μέσα στην ψεύτικη ευημερία μεγαλώνει η δυστυχία παρά η ευτυχία".
Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr