ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ 1Ο
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ: Άντον Τσέχωφ: Ο Βάνκας
Β. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.α) Ποια συναισθήματα τρέφει ο Βάνκας για τον παππού του; Βρείτε τα σχετικά χωρία μέσα στο κείμενο.
β) Συγκρίνετε τη ζωή του Βάνκα στη Μόσχα με εκείνη που ζούσε στο χωριό. Ποιες διαφορές εντοπίζετε;
2. Να χωρίσετε το κείμενο σε ενότητες και να δώσετε έναν πλαγιότιτλο για την καθεμιά.
3. α) «Αυτή τη στιγμή, χωρίς άλλο, …….. έτριψαν με χιόνι για τις γιορτές». Ποιο χρόνο χρησιμοποιεί ο συγγραφέας
στο συγκεκριμένο απόσπασμα και τι θέλει να πετύχει με αυτήν την επιλογή;
β) Να βρείτε 3 (τρία) διαφορετικά σχήματα λόγου που υπάρχουν στο κείμενο και να αναφέρετε από ένα
παράδειγμα για το καθένα.
4. Να σκιαγραφήσετε το χαρακτήρα του Βάνκα τεκμηριώνοντας τους χαρακτηρισμούς σας.

**********************************
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ 2Ο
ΚΕΙΜΕΝΟ «Τα κόκκινα λουστρίνια» Ειρήνης Μάρρα
1.Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο του διηγήματος.(5 μον)
2.Να χωρίσετε το διήγημα σε ενότητες και να δώσετε από έναν τίτλο σε καθεμία. (5 μον)
3. Nα χαρακτηρίσετε το μικρό τσαγκαρόπουλο.(5 μον)
4. Πώς αντέδρασε η αδελφή του ήρωα όταν πήρε τα παπούτσια από τοναδελφό της ; Να βρείτε δυο σχήματα
λόγου με τα οποία η συγγραφέας παρουσιάζει τα συναισθήματά της .(3 μον)
5. Να αναφέρετε δυο στοιχεία που επιτρέπουν να χαρακτηρίσουμε το κείμενο αυτό διήγημα . (2 μον)
**********************************
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ 3Ο
«Ο παππούς και το εγγονάκι»
O παππούς είχε γεράσει πολύ. Τα πόδια του δεν τον πήγαιναν, τα μάτια του δεν έβλεπαν, τ’ αυτιά του δεν
άκουγαν. Δόντια δεν είχε. Κι όταν έτρωγε, του χυνόταν το φαγητό. Ο γιος του και η νύφη του δεν τον έβαζαν πια
μαζί τους στο τραπέζι, αλλά του ’διναν να φάει πάνω στη μεγάλη χτιστή χωριάτικη θερμάστρα* όπου πλάγιαζε.
Κάποτε που του βάλανε να φάει στο πήλινο πιάτο, του ξέφυγε από τα χέρια, έπεσε κι έσπασε. Η νύφη του
άρχισε τότε να τον μαλώνει πως όλα τα χαλάει στο σπίτι και σπάει τα πιάτα. Τέλος του είπε πως αποδώ και πέρα
θα του ’διναν να τρώει στην ξύλινη γαβάθα. Ο παππούς αναστέναξε μόνο και δεν είπε τίποτα.
Μια μέρα ο άντρας με τη γυναίκα του παρακολουθούσαν που ο γιος τους μαστόρευε κάτι σκαλίζοντας ένα
μικρό κούτσουρο. Ο πατέρας λοιπόν τον ρώτησε:
«Τι φτιάχνεις εκεί, Μίσα;».
Κι ο Μίσα απαντά:
«Φτιάχνω μια μεγάλη γαβάθα, πατερούλη. Όταν εσύ κι η μάνα μου γεράσετε, θα σας ταΐζω σ’ αυτήν τη γαβάθα».
Ο άντρας κι η γυναίκα του κοιτάχτηκαν και δάκρυσαν. Νιώσανε ντροπή που είχαν προσβάλει τον παππού.
Κι από τότε τον βάλανε να τρώει μαζί τους στο τραπέζι και τον πρόσεχαν όπως πρέπει.
Λ. Τολστόι,
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1) Να αποδώσετε το περιεχόμενο του κειμένου, με δικά σας λόγια, σε λίγες σειρές. (7-8 σειρές)
(μονάδες 5)
2) α. Να χωρίσετε το διήγημα σε ενότητες και να δώσετε έναν τίτλο σε κάθε μια από αυτές.
(μονάδες 3)
β. Τί γνωρίζετε για τον αφηγητή του κειμένου;
(μονάδες 2)
3) α. Να βρείτε πέντε στοιχεία που να φανερώνουν την ομοιότητα του συγκεκριμένου διηγήματος με τα λαϊκά
παραμύθια.
(μονάδες 2,5)
β. Ποιο είναι το βασικό μήνυμα που θέλει να περάσει ο συγγραφέας με αυτό το διήγημα;
(μονάδες 2,5)
4) Ποιο γεγονός έκανε τους γονείς του Μίσα να αλλάξουν τη στάση τους απέναντι στον παππού και πώς
εξηγείτε αυτή την αλλαγή;
(μονάδες 5)
*****************************************
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ 4ο
Α΄. Κείμενο:
Δημοτικό τραγούδι, Ύπνε μου κι έπαρέ μου το
Ύπνε μου κι έπαρέ μου το, ύπνε νανούρισέ το
κι αν έχεις μήλα, κόψε του, κουλούρια τάισέ το
κι αν έχεις και ροδόσταμο, να το ροδοσταμνίσεις.
Κι αν μου το πάρεις, ύπνε μου, τρεις χώρες σου χαρίζω
τρεις χώρες και τρία χωριά και τρία μοναστήρια.
Την Κάρπαθο με τα νερά, τη Ρόδο με τα πλούτη
και την Κωσταντινούπολη με το πολύ λουάρι.
Κοιμήσου που παράγγειλα κάτω στην Αλεξάνδρα
για να σου φέρουν κόρη μου τσεμπέρι με τα χάντρα.
Νάνι τη την κορούλα μου, την ακριβή μου κόρη
που μου τη λουαριάζουσι γιατροί και δικηγόροι.
Κοιμήσου που να κάθεσαι κι η μοίρα σου να υφαίνει
και το καλό σου ριζικό να κουβαλεί να φέρνει.
Κι αν την επάρεις, ύπνε μου, πάρ’ τη σε περιβόλια
σε κυπαρίσσια σε δεντριά σε μήλα σε κυδώνια.
Ύπνε που παίρεις τα παιδιά, έλα έπαρε και τούτο,
μικρό μικρό μου τώπαρε μεγάλο φέρε μού το.
Κοιμήσου με την Παναγιά και με τον Αϊ-Γιάννη
και τον αφέντη το Χριστό κι όπου πονεί να γειάνει.
Κοιμήσου που να κοιμηθείς στο μέλι και στο γάλα
και να σε βάλει η μοίρα σου σ’ αχροντικά μεγάλα.
Γ.Μ.Γεωργίου, Καρπαθιακά, τόμ.Α΄
Β΄: Ερωτήσεις
1. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 50-60 λέξεις. (5 μονάδες)
2. α) Να χωρίσετε το κείμενο σε υποενότητες (3-4 στίχων) και να βάλετε πλαγιότιτλους.
β) Να βρείτε σχήματα λόγου (τουλάχιστον ένα από καθεμιά κατηγορία: ασύνδετα, πολυσύνδετα,
μεταφορές, προσωποποιήσεις, νόμος των τριών).
(5 μονάδες)
3. α) Τι ξέρετε για το έθιμο, μέρος του οποίου είναι το τραγούδι;
β) Πώς προβάλλεται μέσα στο νανούρισμα η αξία της νεογέννητης κόρης;.
(5 μονάδες)
4. Σε ποια σημεία του τραγουδιού συναντάμε θέματα από την αρχαία μυθολογία (π.χ. για τη μοίρα) και σε
ποια από τη χριστιανική θρησκεία; Προσπαθήστε να εξηγήσετε πώς συνδυάζονται αυτά τα δύο στοιχεία.
(5 μονάδες)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου