1. Στο 2ο επεισόδιο έρχονται
αντιμέτωποι οι πρωταγωνιστές του δράματος και πυροδοτείται η τραγική σύγκρουση ανάμεσά τους.
Ο Φύλακας εμφανίζεται στη σκηνή όχι με ταλαντεύσεις και με διπλές σκέψεις ,όπως
πρίν,αλλά με περισσή πεποίθηση και έπαρση.
2.Οι θεατές έχουν γνωρίσει την
Αντιγόνη, από την αρχή του έργου. Ο χορός επομένως θα μπορούσε να μην προαναγγείλει την εμφάνισή της
,και όμως την προαναγγέλει διότι πολλά έχουν αλλάξει και επειδή η φρικτή υποψία
ότι η κόρη του Οιδίποδα προέβη στο απονεννοημένο διάβημα έχει αρχίσει να
επικρατεί στο νού του χορού.
3.Όλοι έχουν πιστέψει ότι ο δράστης της ταφής είναι άνδρας, γι αυτό εξάλλου ο χορός εκπλήσσεται,
και ο Κρέοντας δείχνει σαν να μην αντιλαμβάνεται τι γίνεται. Ο Σοφοκλής χειρίζεται
έξυπνα το μύθο και προετοιμάζει ιδανικά
την εμφάνιση της Αντιγόνης.
4.Υπάρχει το πρόβλημα της δεύτερης
ταφής. Ο Φύλακας και στις δύο εμφανίσεις
του αναφέρει ότι έχει γίνει πράξη ταφής. Μπορούμε σε αυτό το σημείο να δούμε
μία δραματική κατασκευή που ο ποιητής προτίμησε για αισθητικούς λόγους. Υπάρχει
μία συμμετρία πράξεων, εάν η Αντιγόνη δεν επέστρεφε για να θάψει «καλύτερα» τον
Πολυνείκη πώς θα τη συνελάμβανον οι φρουροί;
5.Η σύγκρουση του Κρέοντα με την Αντιγόνη θα είναι πλήρης και το χάσμα που
υπάρχει ανάμεσά τους θα αποδειχθεί αγεφύρωτο;
Ερωτήσεις:
1. Εάν θεωρήσουμε ότι οι Έλληνες ανέπτυξαν
το λόγο διά της φιλοσοφίας συμφωνείς ότι η διαμάχη Αντιγόνης και Κρέοντος είναι
διαμάχη ανάμεσα στη λογικη και στο συναίσθημα; Ποιος αντιπροσωπεύει τη λογική
και ποιος το συναίσθημα;
2. Ο Πλάτων στο διάλογό του «Λάχης» ορίζει την ανδρεία «ως τη γνώση των
δεινών και των θαρραλέων».Πιστεύεις ότι
η Αντιγόνη είναι θαρραλέα;
Κείμενο:
Κορνήλιος Καστοριάδης: «Ανθρωπολογία,Πολιτική
φιλοσοφία».
«Το κακόν και το εσθλόν πάντα θα
συνοδεύουν τον άνθρωπο αποτελούν τους δύο πόλους που καθορίζουν τη ζωή του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr