Νεοελληνική γλώσσα,Γ΄Γυμνασίου,2η ενότητα,ασκήσεις.

ΑΣΚΗΣΗ 1
Στις παρακάτω περιόδους να βρείτε τις κύριες και τις δευτερεύουσες προτάσεις και να χαρακτηρίσετε τις δευτερεύουσες (ονοματικές – επιρρηματικές):
1.Αφού σκέφτηκε καλά, μου δήλωσε ότι δεν τον ενδιέφερε τίποτε.
2.Ο πατέρας μου, αν και ήταν αυστηρός , με άφηνε να βγαίνω βόλτα με τις φίλες μου.
3.Είναι ψέμα ότι αυτός άρχισε τον καβγά, όπως έλεγαν όλοι.
4.Δεν ξέρω μήπως σε ανάγκασε να τα πεις αυτά.
5.Αφού είπε αυτά τα λόγια, σταμάτησε κάθε συζήτηση και έφυγε τρέχοντας μέσα στη βροχή.


ΑΣΚΗΣΗ 2
Να μετατρέψετε σε δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις τις υπογραμμισμένες λέξεις ή φράσεις, κάνοντας και όποιες αλλαγές θεωρείτε απαραίτητες.
1.Μου ζήτησε δανεικά.
2.Ο μεγάλος του πόθος ήταν ένα ταξίδι στη Γη του Πυρός.
3.Δε σου κρύβω τη συγκίνηση μου.
4. Φοβάται το θάνατο.

ΑΣΚΗΣΗ 3
Να αντικαταστήσετε τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις με ένα κατάλληλο ονοματικό σύνολο, κάνοντας όποιες αλλαγές νομίζετε ότι χρειάζονται.
1.Ήταν φανερό ότι συγκινήθηκε.
2.Αποφάσισε να αφήσει ελεύθερους τους κρατουμένους.
3.Θεωρώ ότι είναι απαράδεκτη η συμπεριφορά του.
4.Ο Κώστας δεν είναι άνθρωπος που λέει ψέματα.

ΑΣΚΗΣΗ 4
Στις παρακάτω προτάσεις να βρείτε τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις, να τις χαρακτηρίσετε και να αναφέρετε το συντακτικό τους ρόλο.
1.Φαίνεται πως η θεατρική παράσταση είχε μεγάλη επιτυχία.
2.Φοβάμαι μήπως δεν τα καταφέρω στις τελικές εξετάσεις.
3.Θέλω να μου διατυπώσεις γραπτά τις ιδέες σου.
4.Ο πατέρας μου ένα μόνο σκοπό έχει, να με δει κάποτε μεγάλο και τρανό.
5.Σου υπόσχομαι να είμαι πάντοτε προσεκτικός και επιμελής.
6.Φοβόμουνα μήπως φανερώσει τίποτα στο παραμιλητό του.
7.Δεν είναι καθόλου εύκολο να βρεις σήμερα εργασία.
8.Πρόσεξε μη σου πει ψέματα
9.Μου φαίνεται πως στο τέλος θα συμβιβαστεί.
10.Πιστεύω να σου άρεσε το σπίτι.

ΑΣΚΗΣΗ 5
Να τονίσετε τις λέξεις «πως», «που»  και να προσθέσετε την υποδιαστολή του αναφορικού «ό,τι» όπου χρειάζεται στις παρακάτω φράσεις.
1.Που θέλεις να συναντηθούμε;
2. Νομίζω πως πρέπει να φύγουμε.
3.Έκανα ότι μπορούσα αλλά τελικά έφθασα αργά.
4. Μου είπε ότι το τηλέφωνό μας είναι χαλασμένο.
5.Με ρώτησε που κατοικώ.

ΑΣΚΗΣΗ 6
Να βρείτε τη σημασία των λέξεων «γράμμα» και «είδηση»
1.Κάνει πολύ ωραία γράμματα.
2. Δεν παίρνει τα γράμματα.
3. Έλαβα το γράμμα σου χθες.
4. Ανήκει στους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών.
5.Πρέπει να δούμε τις ειδήσεις.
6.Κανείς δεν πήρε είδηση τι έγινε.
7.Έχεις καμιά είδηση από το Γιάννη;  




ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΚΘΕΣΗΣ ΜΕ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η έκθεση μπορεί να παραλληλιστεί με την παράγραφο, γιατί τα μέρη τους βρίσκονται σε αντιστοιχία:
Α)Θεματική περίοδος…………. .Πρόλογος
 Ανάπτυξη- διευκρίνιση της άποψης που πρέπει να αιτιολογηθεί
Β)Σχόλια………………………….Κύριο μέρος
1ο Επιχείρημα- Αιτία
2ο Επιχείρημα- Αιτία
3ο Επιχείρημα- Αιτία
………………………..
Γ)Κατακλείδα……………………Επίλογος

Συμπέρασμα- Ανακεφαλαίωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr